(11.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Je tedy důležité, aby v tomto vláda jasně sdělila Poslanecké sněmovně, zdali chce podpořit projednání těchto tří novel zákonů v podobě, která je v kontextu státního rozpočtu, anebo zda dojde k tomu, že my zde dnes schválíme základní parametry zákona o státním rozpočtu a pak se dočkáme toho, že vládní strana bude podporovat takové změny např. v zákoně o spotřebních daních, které již nebudou korespondovat se základními parametry státního rozpočtu. To je myslím jeden rozpor, který se zde objevil v té debatě, která souvisí s přijetím zákona o státním rozpočtu, a myslím si, že by si Poslanecká sněmovna zasloužila jasnou odpověď od předsedy vlády či ministra financí na to, v jaké podobě tyto tři novely budou projednány.

Tím čtvrtým předpokladem, za kterého minulá vláda schválila rozpočtový schodek 88 miliard korun, bylo využití příjmů z privatizace. S tímto jsme počítali a takto byl návrh rozpočtu postaven. I k tomuto konceptu se nová vláda vrátila a přihlásila se k němu. To, o co je v tuto chvíli spor, a musím říci z pohledu sociální demokracie, je otázka, zdali tyto privatizační výnosy mají být získány privatizací části podílu společnosti ČEZ. S tímto návrhem sociální demokracie nemůže souhlasit. A já to nebudu dále podrobněji rozvádět, předpokládám, že v diskusi se k tomu ještě některý ze zástupců našeho poslaneckého klubu vyjádří podrobněji, v čem je tento argument a tento problém privatizace ČEZ pro sociální demokracii důležitý. Já bych chtěl pouze sdělit, že to souvisí s naším postojem ke schválení či neschválení návrhu zákona o státním rozpočtu v prvním čtení, a my bychom uvítali, kdyby o této věci ještě se sociální demokracií bylo jednáno, tak aby nám to případně umožnilo tento návrh rozpočtu v prvním čtení podpořit.

My jsme již před několika týdny jasně sdělili veřejnosti, že máme určité podmínky, za kterých jsme připraveni tento návrh zákona o státním rozpočtu v prvním čtení podpořit, protože skutečně toto je specifická situace. Došlo k politickému střídání vlád a nová vláda převzala logicky návrh rozpočtu, který byl připravován vládou minulou, to znamená, my cítíme určitou odpovědnost za tento rozpočtový proces a rádi bychom jí dostáli v situaci, kdy budou splněny elementární podmínky, které sociální demokracie jasně a transparentně sdělila.

Já bych chtěl uvítat, že první dvě podmínky splněny byly. My jsme požadovali, aby deficit rozpočtu byl nižší než 100 miliard korun, a po těch prvních výrocích, které se objevily o tom, že by deficit mohl být až 160, 170 miliard korun, my vítáme návrat k rozpočtovému realismu a vítáme, že ten deficit je navržen tak, jak je navržen. Druhá podmínka, kterou jsme deklarovali, byla, aby ten celkový deficit veřejných rozpočtů v příštím roce nepřekročil 4 % hrubého domácího produktu. I tady musím konstatovat, že do této podmínky se návrh rozpočtu, tak jak je předložen, vejde. Ten třetí problém a ta třetí otázka, která zůstává z pohledu sociálně demokratických poslanců v této Poslanecké sněmovně otevřena, je otázka zdrojů z privatizace, zda to budou zdroje z privatizace ČEZ, nebo zda to budou zdroje z privatizace něčeho jiného.

Pokud jde o rozpočtovou situaci, ve které se nyní nacházíme. Česká republika je vázána konvergenčním programem. Konvergenční program je závazek, který jsme učinili na úrovni Evropské unie jako členové Evropské unie, a konvergenční program je plán postupného snižování deficitů veřejných rozpočtů. Tento plán se podařilo v roce 2004 a v roce 2005 v České republice splnit. To byly první dva roky, kdy konvergenční program fungoval, a v roce 2004 a 2005 Česká republika splnila konvergenční program. Deficity veřejných rozpočtů byly nižší než cíle stanovené v konvergenčním programu.

Doporučil bych panu premiérovi prostřednictvím pana předsedajícího vzhledem k tomu, že za mými zády velmi hlasitě konstatuje, že v roce 2005 Česká republika nesplnila konvergenční program, aby si prostudoval konvergenční program. V roce 2004 i 2005 Česká republika splnila konvergenční program. Deficit byl vyšší než 3 % HDP, ale konvergenční program po nás nepožadoval pro rok 2005, abychom měli deficit nižší než 3 % hrubého domácího produktu.

V roce 2006 je cíl v konvergenčním programu uveden na úrovni 3,6 % hrubého domácího produktu. Rozpočet, tak jak byl schválen, počítá s tím, že by tento deficit měl být v letošním roce dodržen. Vzhledem k tomu, že došlo k některým jevům během letošního roku, které budou mít vliv na dodržení rozpočtového schodku, dá se předpokládat v roce 2006, že může dojít k mírnému překročení tohoto cíle stanoveného v konvergenčním programu v řádu několika desetin procentního bodu, to znamená deficit veřejných rozpočtů v letošním roce může překročit konvergenční program o 2 až 4 desetiny procentního bodu. Pro rok 2007 má v konvergenčním programu Česká republika stanovený cíl 3,3 % hrubého domácího produktu. Pokud by se deficit veřejných rozpočtů v příštím roce vešel do 3,3 % hrubého domácího produktu, tak Česká republika bude i v roce 2007 plnit konvergenční program.

Tak jak máme rozpočet předložen, v tuto chvíli počítá návrh rozpočtu s celkovým deficitem veřejných rozpočtů včetně rozpočtu fondu dopravy, fondu bydlení a dalších mimorozpočtových fondů 4 % HDP. Problém českých veřejných rozpočtů v příštím roce je tedy 7 desetin procenta HDP, neboť cíl v konvergenčním programu je 3,3 % HDP a skutečný deficit bude 4 % HDP. Ten náš problém je tedy 0,7 % hrubého domácího produktu pro rok 2007, kdy se odlišíme od konvergenčního programu.

Ke zdrojům tohoto problému, který před sebou v příštím roce máme a který bohužel tento návrh rozpočtu neřeší. Na jaře letošního roku Poslanecká sněmovna projednávala balík vládních návrhů, které se týkaly celé řady sociálních reforem a reforem v oblasti zdravotní péče. Tento balík byl do Poslanecké sněmovny vládou předložen v podobě, která umožňovala v roce 2007 splnit cíle stanovené v konvergenčním programu. Musím říci, že jako ministr financí během celého jednání vlády a během projednávání všech těchto návrhů zákonů jsem velmi dbal na to, aby vláda tyto návrhy zákonů do Poslanecké sněmovny předložila v rozpočtově uměřené podobě. Bohužel, jak na půdě Poslanecké sněmovny, tak na půdě Senátu České republiky došlo k přednesení pozměňujících návrhů a následně také k přijetí pozměňujících návrhů, které zvýšily rozpočtové dopady vládního balíku novel sociálních a zdravotních zákonů. Tyto rozpočtové dopady nebyly zvýšeny poslaneckými pozměňujícími návrhy v řádu desítek nebo stovek milionů korun, ale byly zvýšeny v řádu desítek miliard korun. Přesně specifikováno. Poslanci a senátoři napříč politickými stranami, a na tom schvalování pozměňujících návrhů se skutečně podílely všechny poslanecké kluby zastoupené v Poslanecké sněmovně a také, myslím, všechny poslanecké kluby zastoupené v Senátu… Čili tyto pozměňující návrhy byly schváleny poslanci napříč celým poslaneckým spektrem, tak tyto poslanecké návrhy zvýšily rozpočtový dopad vládního balíku sociálních a zdravotních zákonů v roce 2007 o 20 miliard korun.

O 20 miliard korun byly zvýšeny dopady vládních návrhů zákonů v důsledku poslaneckých a senátorských pozměňujících návrhů! Někteří kolegové a kolegyně, kteří tyto návrhy předkládali, tady mezi námi sedí. Já je tady nechci jmenovat. Myslím si, že to není cílem mého vystoupení. Ale sedí tady mezi námi. A musím říci, že jsou také napříč politickými stranami. Jsou z pravice i z levice. Prostě je to tak. Ty poslanecké návrhy tady byly předloženy a ty poslanecké návrhy byly schváleny a zvýšily rozpočtové dopady o 20 miliard korun. S tím žádný konvergenční program nemohl počítat. S tím žádný rozpočtový výhled nemohl počítat. Ty programy, výhledy byly schváleny několik let předtím, než nastalo jaro roku 2006, kdy se objevily tyto poslanecké pozměňující návrhy.

Čeho se týkaly? Největší balík se týkal zvýšení rodičovského příspěvku. Byl to návrh jednoho našeho kolegy tady na jaře v Poslanecké sněmovně, který navrhl zdvojnásobit rodičovský příspěvek. Rozpočtový dopad 15 miliard korun v roce 2007 - 15 miliard korun jedním poslaneckým pozměňujícím návrhem, který zde byl přijat. To nebylo jednoduché hlasování. To hlasování, jak si vzpomínáte, se opakovalo čtyřikrát. Čtyřikrát se opakovalo, než ten pozměňující návrh tady v Poslanecké sněmovně byl přijat. Vzpomeňme si na to. Tehdy tato Poslanecká sněmovna, já vím, že byla jinak složena, bylo to před volbami, ale v této místnosti členové Poslanecké sněmovny rozhodli o podobě rozpočtu na rok 2007.

Řeknete možná, že o něm rozhodujeme teď, že o něm budeme rozhodovat v prosinci. To není celá pravda. Celá pravda je to, že o té podobě a o tom, že nesplníme konvergenční program, jsme rozhodli na jaře v této místnosti tím, jak byly schvalovány pozměňující návrhy, které byly přednášeny k vládnímu balíku návrhů v oblasti sociální a zdravotní politiky.

Dvacet miliard korun je, pro vaši informaci, zhruba necelého půl procenta HDP.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP