(18.00 hodin)

Poslanec Miloslav Vlček: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl vyřadit bod 103, je to bod nazvaný pracovně Tým Mlýn.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Jsme v identické situaci jako před chvílí. Prosíme o sdělení důvodu.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Pan ministr Bublan je z dnešního jednání omluven.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Rozumím rozhořčení části Sněmovny, rozumím tomu, že zde jiná část chce prosadit, aby tento bod projednáván nebyl. Ze své strany nevidím jinou možnost, než poprosit o hlasování.

Ještě má slovo pan kolega Vidím.

 

Poslanec Jan Vidím: Vážená paní předsedající, páni a pánové, tento bod byl odložen z jednání Poslanecké sněmovny v uplynulých čtyřech schůzích Poslanecké sněmovny. Připadá mi nepředstavitelné, že by měl být znovu vyřazen s odůvodněním nepřítomnosti ministra vnitra, s tím, že bychom ho přeřadili třeba na říjen? Je to nesmyslné. Domnívám se, paní předsedající, abyste o tomto návrhu nedala hlasovat. Nechť pan kolega Vlček vznese námitku proti postupu předsedající.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Jsem v obdobné situaci, kterou jsme řešili před chvílí. Vzhledem k tomu, že jsem vyhověla návrhu z pléna a nechala jsem rozhodnout Sněmovnu o vyřazení tohoto bodu, musím se zachovat i v tomto bodu stejně. Chápu, vzneste námitku proti postupu předsedající.

 

Poslanec Jan Vidím: Paní předsedající, bylo zde také zvykem, že se hlasovalo o tom, zda Poslanecká sněmovna považuje důvod k vyřazení za relevantní. Domnívám se, že je nezbytné nejprve hlasovat o tomto.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za tento návrh. Poslanecká sněmovna nejprve rozhodne, zda souhlasí s důvodem, pro který má být tento bod vyřazen z této schůze Poslanecké sněmovny.

 

O tomto návrhu rozhodneme hlasováním s pořadovým číslem 383. Kdo souhlasí s důvodem, pro který by měl být tento zákon stažen? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 383 přítomno 116, pro 53, proti 32. Tento důvod nebyl uznán a není možné hlasovat ani o druhém kroku, tedy o stažení z dnešního programu jednání.

 

Ještě probíhá kontrola hlasování. Je námitka proti hlasování?

 

Poslanec Radim Turek: Vážená paní předsedající, při kontrole hlasování bylo zjištěno, že jsem se údajně zdržel hlasování, ale hlasoval jsem pro. Toto hlasování zpochybňuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: O námitce rozhodneme v hlasování pořadové číslo 384. Kdo souhlasí s touto námitkou? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 384 přítomno 119, pro 77, proti 11. Námitka byla přijata.

 

Budeme opakovat hlasování o tom, zda vznesené důvody jsou dostatečné k tomu, aby bod 103 byl stažen z jednání této schůze.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 385. Kdo je pro uznání důvodu? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 385 přítomno 113, pro 65, proti 32. Tentokrát byl návrh přijat.

 

Budeme hlasovat o stažení tohoto bodu z programu schůze. Odhlašuji vás a žádám o novou registraci.

 

Je před námi hlasování pořadové číslo 386, které zahajuji. Kdo souhlasí s tím, aby tento bod byl stažen z programu této schůze? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 386 přítomno 110, pro 65, proti 29. Návrh byl přijat.

 

Budeme se věnovat bodu

 

108.
Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2004
/sněmovní tisk 1176/

 

Předloženou zprávu uvede ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové. zprávy o životním prostředí ČR zpracovává Ministerstvo životního prostředí již od roku 1993. Jejich zveřejňování a způsob projednání vyplývá ze zákona 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí.

Zpráva o životním prostředí v roce 2004 byla projednána a schválena vládou 5. října 2005. V roce 2004 doznala zpráva výrazné formální změny. Dřívější dvě samostatné části - zpráva a komentář ke zprávě - byly sloučeny v jeden celek, čímž se posílila logická a věcná konzistence obsahu zprávy a předešlo se některým dříve nevyhnutelným duplicitám. Analýza silných a slabých stránek, příležitostí a rizik pro stav životního prostředí, přehled nové legislativy a část koncepce a programy tvoří nově druhou kapitolu. S ohledem na schválení strategie udržitelného rozvoje sleduje SWOT analýza více i vzájemné vazby mezi environmentálním pilířem, členěným na jednotlivé složky životního prostředí, a ostatními pilíři udržitelného rozvoje - ekonomickým a sociálním.

Jako základní srovnávací kritérium pro hodnocení stavu životního prostředí slouží normy a limity stanovené platnými předpisy. Úspěšnost a účinnost přijatých politik a opatření s dopady na životní prostředí je hodnocena z hlediska naplňování opatření a cílů státní politiky životního prostředí pro období 2004 až 2010. Výsledkem SWOT analýzy je stanovení prioritních oblastí, jejichž řešení je pro zlepšení stavu životního prostředí nejdůležitější. Zpráva také zdůrazňuje příležitosti a rizika, která mohou ovlivňovat stav životního prostředí v blízké budoucnosti.

V tomto roce byla také věnována větší pozornost zpřehlednění předkládaných údajů. Proto byla upřednostňována prezentace dat v podobě grafů a map, které názorněji ukazují vývojové trendy základních ukazatelů kvality životního prostředí.

Zpráva obsahuje převážně údaje za rok 2004; je-li to možné a účelné, jsou uvedeny časové řady vystihující dlouhodobý trend. Do přehledu legislativy byly z důvodu větší vypovídací schopnosti zařazeny i nově přijaté předpisy za první polovinu roku 2005.

Zpráva slouží jako zdroj informací pro zainteresované subjekty jak v České republice, tak i v zahraničí a poskytuje ucelený pohled na problematiku životního prostředí České republiky. Kapitola Indikátory životního prostředí obsahuje rovněž mezinárodní srovnání vybraných ukazatelů s okolními státy a průměry uskupení bývalé EU 15 a OECD 30. Z tohoto důvodu je rovněž publikována anglická verze zprávy.

V souvislosti s přípravou a vstupem ČR do EU je sledována harmonizace právního řádu ČR s legislativou Evropských společenství a první zkušenosti s členstvím v EU.

Problematika životního prostředí zasahuje i do ostatních oblastí života společnosti. Proto je nutné do budoucna posílit spolupráci mezi resorty při zpracování zprávy tak, aby mohla ještě lépe plnit svou informativní funkci.

Zprávu o životním prostředí rovněž projednal Senát Parlamentu ČR, asi před měsícem. Vzal ji na vědomí.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Zprávu projednal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1176/1. Prosím pana zpravodaje Františka Pelce, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec František Pelc: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením č. 30 výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí z 56. schůze ze dne 11. 11. 2005.

Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí po odůvodnění náměstka ministra Labounka a po zpravodajské zprávě poslance Františka Pelce a po rozpravě přijal usnesení, kterým vzal sněmovní tisk 1176 na vědomí, a doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk projednat a vzít na vědomí. - To je usnesení, které je pro vás důležité.

Po obsahové stránce zprávu o životním prostředí vyhodnotil přede mnou již pan ministr. Proto si dovoluji navrhnout usnesení: Poslanecká sněmovna vzala na vědomí sněmovní tisk 1176 - Zpráva o životním prostředí v České republice v roce 2004.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP