(17.30 hodin)
Poslanec Petr Kott: Můžeme přistoupit k pozměňovacím návrhům pod písmenem C pana poslance Vrbíka. Budeme hlasovat odděleně C1 a C2 podle navržené procedury. C1 - neutrální. (Ministr: Stanovisko záporné.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 280 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 280 z přítomných 133 pro 36, proti 75. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Petr Kott: C2 - stanovisko neutrální. (Ministr: Stanovisko záporné.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 281 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 281 z přítomných 133 pro 32, proti 81. Návrh nebyl přijat.
Poslední návrh?
Poslanec Petr Kott: Poslední návrh pod písmenem D - doporučuji. (Ministr: Souhlas.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 282 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 282 z přítomných 133 pro 125, proti 1. Návrh byl přijat.
Věřím, že o všech návrzích bylo hlasováno, nikdo nic nenamítá, všichni předkladatelé pozměňovacích návrhů souhlasí. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 1024, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 283 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 283 z přítomných 133 poslanců pro 106, proti 2. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu ministrovi vnitra, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 90.
Mezi body s přednostním právem místopředseda Sněmovny Ivan Langer. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych využil přednostního práva vystoupit a konstatovat, co jsme v tomto zákoně schválili a co jsme neschválili.
Schválili jsme oprávnění policie odebírat přes nesouhlas dotyčné osoby vzorky DNA, což na první pohled vypadá, že je správné. Říkám, že ten první pohled je skutečně správný, nicméně současně s tím jsme schválili možná rizika, která plynou z dosud neexistujícího kvalitního systému, který by zajišťoval garanci proti možnému zneužití takto nezpochybnitelných důkazů.
Říkám to proto, že v tuto chvíli policie nejenom že zajišťuje stopy z místa činu, nejenom že vyšetření sama bude provádět, ale současně také shromažďuje tyto vzorky ve své databázi. Tedy jedna instituce má pod sebou a pod svou kontrolou všechny tři etapy práce s těmito vzorky. Já říkám, že je velmi dobře, aby policie a orgány činné v trestním řízení měly možnost tyto vzorky DNA odebírat, nicméně současně právě k nezpochybnitelnosti těchto vzorků jako důkazních prostředků by měl existovat princip nezávislé kontroly s jejich nakládáním, a domnívám se, že velmi rychle po této právní úpravě by měla existovat další právní úprava, kterou by mělo garantovat Ministerstvo vnitra, tak aby byla jistota, že nemůže docházet k manipulacím, event. zneužitím takovýchto důkazních prostředků.
Neschválili jsme bohužel jeden velmi důležitý a podstatný návrh - a to je zavedení nové skutkové podstaty trestného činu neoprávněný odposlech. V tuto chvíli platí, že kdyby se policista dopustil neoprávněného odposlechu, tedy takového odposlechu, který by nebyl schválen soudem, byl by trestně postižitelný. V okamžiku, kdy se takového jednání dopustí civilní osoba, ať již soukromě nebo prostřednictvím nějaké firmy, potom tato osoba, jakkoliv zasahuje do vašich Listinou garantovaných práv a svobod, se nemusí obávat žádného postihu. A prosím, abychom si tedy uvědomili, co jsme na jedné straně schválili a co jsme na straně druhé neschválili.
V tuto chvíli policie musí respektovat zákon, neboť jí hrozí postih trestněprávní, ale jakákoliv civilní osoba vás může bez jakéhokoliv omezení, bez jakéhokoliv rizika postižení špiclovat, fízlovat a odposlouchávat! Domnívám se, že to není správné, a moc bych si přál, aby příští Poslanecká sněmovna obě dvě tyto problematické věci napravila tak, aby na jedné straně garantovala Ústavou a Listinou základních práv a svobod garantovaná práva a současně také aby umožnila orgánům činným v trestním řízení být velmi důslednými bojovníky proti zločinu.
Děkuji vám za to, že jste mi věnovali tři minuty pozornosti.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Ivanu Langerovi. A budeme pokračovat ve schváleném pořadu schůze, a to bodem číslo
91.
Návrh poslanců Břetislava Petra, Radima Turka, Miroslava Opálky,
Josefa Víchy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1031/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolků zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Břetislav Petr a zpravodajka výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí poslankyně Iva Šedivá. Konstatuji, že pozměňovací návrhy vám byly rozdány jako sněmovní tisk 1031/4.
Ještě než otevřu rozpravu, informuji vás o tom, že malinko si prodloužíme téma, které jsme právě projednávali v předchozím bodu.
Na naši galerii pro hosty právě usedla delegace zahraničního výboru a výboru pro obranu a bezpečnost Sněmovny reprezentantů Národního shromáždění Nigérie (potlesk) vedená panem Yusufem Dikko, předsedou výboru pro národní bezpečnost a zpravodajské služby, samozřejmě v doprovodu velvyslance Nigérie pro Českou republiku pana Nuhu Bajoga Audu, který má sídlo ve Varšavě.
Nyní tedy otevírám rozpravu. Konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy ve třetím čtení. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa do rozpravy. Ano, vidím pana ministra životního prostředí Libora Ambrozka. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedající, kolegyně, kolegové, i když se jedná o návrh poslanecký, jeho snahou je zasáhnout kromě jiného i do zákona o odpadech, který je v působnosti Ministerstva životního prostředí. Rozumím té snaze poslaneckého návrhu, kterou má být účinnější obrana proti množícím se krádežím kovových materiálů a jejich prodávání do sběru a výkupu odpadů, nicméně podle názoru naší legislativy navržený text ve sněmovním tisku 1031 není správně formulován. Stejně tak máme zásadně negativní stanovisko i k usnesení hospodářského výboru. A nejpřijatelnější, i když ne ideální podobu představuje pozměňovací návrh pod písmenem D paní kolegyně Šedivé - která neposlouchá - nejpřijatelnější podobu, i když ne ideální, představuje návrh pod písmenem D paní poslankyně Šedivé.
Pozměňovacím návrhům výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí bych chtěl vyjádřit podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji panu ministrovi životního prostředí Liboru Ambrozkovi. Kdo další v rozpravě? Zástupce navrhovatelů pan Břetislav Petr. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
***