Neautorizováno !


 

(Jednání pokračovalo v 10.42 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, přestávka pro jednání klubu poslanců ČSSD skončila a my se budeme věnovat otevřenému bodu číslo 87, sněmovní tisk 1250. Je před námi úvodní slovo a toto úvodní slovo v zastoupení předsedy vlády přednese, pokud avízo platí správně, místopředseda vlády Zdeněk Škromach. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych předložil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění posledních předpisů. Chtěl bych říci, že tento zákon je navrhován k projednání podle § 90 ve zkráceném projednání.

Hlavním důvodem je, že přestože Bezpečnostní informační služba je oprávněna zjišťovat údaje o telekomunikačním provozu, dochází ze strany některých právnických osob zajišťujících veřejnou telekomunikační síť nebo poskytujících veřejně dostupné služby elektronických komunikací ke zpochybňování oprávněnosti Bezpečnostní informační služby požadovat provozní a lokalizační údaje. Navrhovaná právní úprava sleduje, aby byla Bezpečnostní informační služba výslovně ze zákona oprávněna vyžadovat od právnické nebo fyzické osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací provozní a lokalizační údaje, a tím mohla realizovat usnesení § 8 odst. 1 písm. b) zákona č. 154/1994 Sb. Toto ustanovení opravňuje Bezpečnostní informační službu k odposlouchávání, popř. zaznamenávání telekomunikačního, radiokomunikačního a jiného obdobného provozu, popř. zjišťování údajů o tomto provozu. Z legislativně technického hlediska se navrhuje změnu provést v rámci úpravy celého ustanovení § 8a.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, věřím, že tento návrh podpoříte.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Klase.

 

Poslanec Jan Klas: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, milé dámy, vážení pánové, jen bych stručně shrnul to, co jste konstatovala v úvodu, že bylo podáno veto proti způsobu projednávání podle § 90 odst. 2 jednacího řádu námitkou 53 poslanců.

Jen bych si dovolil Sněmovnu seznámit s tím, že dopisem ředitele Bezpečnostní informační služby z 31. ledna jsem byl požádán o svolání podvýboru pro zpravodajské služby. Tak jsem učinil 15. února t.r. Podvýbor se za účasti ředitele a kancléře BIS podrobně zabýval uvedenou materií a došel k několika závěrům, se kterými vás chci seznámit v obecné rozpravě. Po zasedání podvýboru došlo k zasedání výboru pro obranu a bezpečnost, který se konal 7. března t.r. Bohužel, na projednávání tohoto bodu se nedostavil ředitel BIS ani ředitel legislativní rady státu, protože, jak už jsem konstatoval, na podvýboru pro zpravodajské služby jsme našli některé nedostatky, mezi které patří i nedostatek legislativní.

Takže to je zatím všechno a hlásím se do obecné rozpravy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Registruji jako první přihlášku pana zpravodaje. Máte slovo, pane kolego.

 

Poslanec Jan Klas: Upřesnil bych některé věci, které jsme rozebírali na podvýboru pro zpravodajské služby.

Za prvé, pod pojmem "špatně legislativně zpracovaný návrh" mám na mysli to, že celý § 8a, o který se jedná v zákoně 153/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě - tam je provedena úprava legislativní radou státu, kterou samozřejmě podvýbor projednával a chtěl se dotázat pana ministra Zářeckého, jak vlastně tuto úpravu myslel. Protože místo toho, aby byla doplněna pouze slova: "a aby jí poskytli provozní a lokalizační údaje podle zvláštního právního předpisu", je v předloženém návrhu, který máte pod tiskem 1250 na svých lavicích, vložen celý nový § 8a, takže je tam věc, která by chtěla vyjasnit, aby nedocházelo k dublování tohoto paragrafu v případě, že bychom tento zákon přijali.

Zásadním druhým důvodem je to, že důvodová zpráva neobsahuje zcela důležitou informaci jako všechny důvodové zprávy ke všem zákonům, o kterých teď jednáme, a to je výše finančních požadavků na státní rozpočet a na podnikatelské prostředí. Je pouze konstatováno, že přijetím tohoto zákona vzniknou velké finanční nároky na státní rozpočet i na podnikatelské prostředí. Já si myslím, že by bylo vhodné, aby tam byl alespoň nějaký odhad, když už tam není přesné číslo. Považuji to za velký nedostatek předlohy zákona. Jen pro vaši informaci bych chtěl říci, že jen za dobu od května do prosince loňského roku dluží např. policie operátorům kolem 300 mil. korun a další desetimiliony tvoří dluh Bezpečnostní informační služby. Dodneška nevíme, jestli policie a Bezpečnostní informační služba tyto dluhy splatily.

A konečně poslední poznámka, abych vás nezdržoval. Před 14 dny jsme dostali od Ministerstva vnitra národní akční plán boje proti terorismu na výbor pro obranu a bezpečnost. Tento materiál tučně obsahuje větu, že jakékoli navýšení pravomocí pro zpravodajské služby půjde ruku v ruce s předložením zákona o parlamentní kontrole zpravodajských služeb. To znamená, vláda zde deklaruje odvahu zachovat rovnováhu mezi současnou kontrolou zpravodajských služeb a navyšováním pravomocí. Jak jistě sami vidíte, máte před sebou pouze tisk 1250, ale již před sebou nemáte tisk, který by navrhoval důkladnou parlamentní kontrolu zpravodajských služeb.

Z tohoto důvodu, vážení kolegové, si dovoluji navrhnout toto usnesení. Navrhuji za prvé zamítnutí návrhu zákona. Za druhé v případě, že by tento návrh nebyl Sněmovnou schválen, navrhuji kvůli uvedeným nedostatkům vrácení návrhu zákona předkladateli k přepracování. Děkuji pěkně.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní se o slovo hlásí pan kolega Petr Ibl. Prosím, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP