Neautorizováno !


 

(16.40 hodin)

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, čínská ekonomika patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky na světě a je tomu tak již několik let. Přirozeným zájmem nejenom České republiky, ale většiny vyspělých zemí je být přítomen na tomto trhu. To, co pro nás je důležité, je, že Česká republika je v pasivní pozici z hlediska zahraničního obchodu s Čínou a naším cílem by také mělo být tuto situaci zlepšit a naše vztahy ve vzájemném obchodu více vyrovnat. Samozřejmě, že Čínská lidová republika má jiný socioekonomický a společenský systém, než má Česká republika. To je ovšem realita, kterou musíme respektovat, jestliže chceme s touto zemí uzavírat podobné mezinárodní smlouvy.

Dovolte mi, abych se stručně vyjádřil ke třem námitkám, které se objevily ve vystoupení pana zpravodaje.

Pokud jde o otázku národního zacházení a doložky nejvyšších výhod, na návrh české strany byla do článku 3 vložena v odstavci 4 a 6 harmonizační klauzule, která upravuje výjimky z režimu národního zacházení a doložky nejvyšších výhod. Na základě této výjimky bude moci Česká republika poskytovat výhodnější zacházení ostatním členským státům EU nebo třetím zemím na základě mezinárodních smluv s Evropskou unií. To byla harmonizační klauzule, se kterou čínská strana musela vyjádřit svůj souhlas. Čínská strana takto učinila.

Zároveň však čínská strana trvala na vložení nového odstavce 3, na jehož základě bude Čína oprávněna ponechat vůči českým investorům v platnosti tzv. nevyhovující opatření, to je, že Čína bude moci nadále vůči českým investorům uplatňovat již existující diskriminační opatření. Nebude však již oprávněna zavádět nová diskriminační opatření. Zároveň se Čína zavázala, že učiní vše pro odstranění existujících diskriminačních opatření. Čína v této souvislosti také uvedla, že není schopna uvést, ve kterých sektorech a kterých činností investorů se existující diskriminační opatření týkají. Není proto možné přesně definovat, jaká úroveň ochrany je českým investorům v Číně poskytována, ale Čína se zavázala, že bude usilovat o postupné zrušení všech těchto diskriminačních opatření. Jedná se tedy o dočasný stav, který souvisí s transformací čínské ekonomiky a jejím postupným otevíráním. Lze tedy předpokládat, že tak jak se postupně čínská ekonomika bude otevírat, problém těchto ustanovení bude postupně mizet.

Další věc se týká převodů. Česká delegace musela akceptovat požadavek čínské strany uvedený v odstavci 4, aby převody plateb podléhaly určitému administrativnímu procesu a schválení státním devizovým úřadem. Podle čínské strany musí investor před uskutečněním převodu splnit určité formální podmínky a článek 6 zavazuje Čínu k tomu, aby umožnila převody všech plateb investora do zahraničí ve volné směnitelné měně a bez zbytečného prodlení. Každý převod sice bude podmíněn splněním formálních podmínek, Čína se však zavázala, že nebude požadavek na splnění administrativních formalit používat jako způsob pro vyhnutí se plnění závazků podle dohody. Obdobná úprava se nachází např. v belgicko-čínské nebo německo-čínské dohodě o ochraně investic, přesto jak Belgie, tak Německo tuto dohodu o ochraně investic s Čínou přijaly a schválily. Ve srovnání se starou dohodou je investorům zaručen převod jejich kapitálu, přičemž Čína již nebude moci zakázat transfer z důvodu nedostatku deviz nebo přijetím zákona, který by transfery nějakým způsobem omezoval. To znamená, v této oblasti dochází k nepochybnému pokroku a zlepšení oproti původnímu stavu.

Ještě jedna poznámka, která se týká základních bezpečnostních zájmů. Jestliže žádná členská země Evropské unie tuto doložku ve své smlouvě s Čínou nemá, pak je evidentní, že se jedná o postoj, který Čína uplatňuje vůči všem ostatním zemím, to znamená, stejným způsobem přistupuje i k ostatním členským státům Evropské unie. Žádný členský stát tuto doložku ve své smlouvě nemá. Žádnému členskému státu Evropské unie, i když jsou tam země, které jsou daleko významnější z pohledu mezinárodního hospodářského, se tuto doložku nepodařilo s Čínou sjednat. Tyto země mohly volit situaci, že nebudou mít žádnou dohodu o ochraně investic s Čínou, rozhodly se, že to tak nebude a že takovouto dohodu chtějí a budou mít.

Česká republika, jak víte, jednala o nové smlouvě od roku 2002. Přirozeně jsme mohli jednat o této smlouvě ještě několik dalších let, ovšem bez výsledku v této oblasti. Pokládám za rozumné, abychom touto dohodou fixovali tu míru pokroku, které se podařilo dosáhnout v rámci našich vztahů s Čínou také díky tomu, že se podařilo dosáhnout vysoké návštěvy na obou stranách, jak návštěvy našeho premiéra v Číně, tak také návštěvy čínského premiéra v České republice, což byla historicky první návštěva po velmi dlouhém časovém údobí, která se na tak vysoké úrovni ze strany Číny v České republice uskutečnila. Domnívám se tedy, že je ve vrcholném zájmu, ve vrcholném českém hospodářském zájmu, abychom sjednali výhodnější dohodu o ochraně investic s Čínskou lidovou republikou, že je to v zájmu našich investorů, že je to v zájmu českého hospodářského růstu, abychom takovouto dohodu měli.

Pokud jde o dotaz pana poslance Exnera, chtěl bych přislíbit, že shromáždím podklady, na základě kterých se tato zmínka objevila, a budou k dispozici v rámci předkládací zprávy v příslušném výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Zeptám se pana zpravodaje, zda chce využít možnosti závěrečného slova. Prosím.

 

Poslanec David Šeich: Já jenom několik vět. Možná úvod v projevu pana ministra byl signifikantní v tom, že úplně jasně popsal prostředí, ve kterém se pohybujeme. Já rozumím tomu, že vyjednávání o této smlouvě s čínskou stranou, jejíž ekonomika je a samozřejmě politický systém je jiný než náš, že to nebyl proces jednoduchý, ale samotné konstatování, že je to dohoda o ochraně investic, kde samotná čínská delegace nevěděla, pro které sektory a pro která odvětví tento limitovaný režim platí, je do značné míry vypovídající. Je to do určité míry slepá dohoda o ochraně investic. To znamená dohoda o ochraně investic v prostředí, kterému nerozumíme, a víme, že investice jsou chráněny kromě výjimek, které ani čínská, ani česká strana nezná, což je do značné míry slepá dohoda o ochraně investic.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji za závěrečné slovo. Je před námi hlasování o návrhu na přikázání a o návrhu na zkrácení lhůty, který zde zazněl.

Než budeme hlasovat, oznamuji, že pan poslanec Černý má náhradní kartu č. 2.

Prosím vás, abyste se všichni zaregistrovali, kteří ještě jste tak neučinili, a nejprve je před námi hlasování o návrhu na přikázání této smlouvy k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 71. Kdo souhlasí s přikázáním výboru zahraničnímu? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 71 z přítomných 78 poslanců pro 77, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o tom, zda Sněmovna souhlasí se zkrácením lhůty k projednání o 30 dnů.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 72. Kdo je pro toto zkrácení lhůty k projednání? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 72 z přítomných 80 poslanců pro 63, proti 10. Také tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh této dohody byl přikázán výboru zahraničnímu a lhůta pro jeho projednání v tomto výboru byla zkrácena o 30 dnů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP