Neautorizováno !
(10.10 hodin)
Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který vám byl dnes ráno rozdán na stoly. Spočívá v tom, že za dosavadní část druhou se vkládá třetí část, která se dotýká zákona o zbraních, a následující část týkající se účinnosti se přeznačí jako část čtvrtá § 24.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan kolega Schling.
Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, jednak se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který byl rozdán písemně. Týká se sice bohužel něčeho jiného, než o čem je text zákona, ale doufám, že pan ministr Urban k němu zaujme alespoň neutrální stanovisko ve třetím čtení.
Nyní ještě další dva pozměňovací návrhy, tentokrát skutečně k obsahu vládního návrhu.
Navrhuji v § 8 v části věty, kde se říká "s výjimkou bezpečnostního materiálu skupin 1, 5, 6, a 10", vypustit číslici šest. To značí skupinu bezpečnostního materiálu číslo 6.
Odůvodnění: Do současné doby není nakládání s komoditami uvedenými v příloze k návrhu zákona upraveno žádným obecně závazným předpisem. To byl jeden z důvodů, proč se návrh zákona vůbec připravoval. Lze důvodně předpokládat, že bezpečnostní materiál uvedený v seznamu bezpečnostního materiálu v příloze k návrhu zákona pod skupinou 6, je a v budoucnu bude neustále předmětem sběratelské činnosti. Jestliže bude tento bezpečnostní materiál zahrnutý pod skupinu 6 vyčleněn a nakládání s ním mimo podnikání zakázáno, bylo by znemožněno sběratelům vojenských letadel se nadále této činnosti věnovat. Lze důvodně předpokládat, že zákon bude obcházen a tato omezení nebudou dodržována. Dalším problémem pak bude řešení případů, kdy už v současné době je řada různých letadel ve vlastnictví fyzických nebo právnických osob. Je nutno opětovně zdůraznit, že všechny osoby, které hodlají nakládat s tímto materiálem, musí splňovat všechny podmínky bezúhonnosti a spolehlivosti, přičemž bezpečnostní rizika nejsou tak vysoká. Kromě toho zákon ukládá, aby o těchto komoditách byla vedena důsledná evidence.
Druhý pozměňovací návrh. V příloze k zákonu o nakládání s bezpečnostním materiálem ve skupině číslo 7 navrhuji za slovo "zařízení" doplnit slova "speciálně konstruovaná pro použití bezpečnostními složkami a jejich speciálně konstruované součásti".
Odůvodnění: Pojem elektronická zařízení je do určité míry zavádějící, jelikož umožňuje libovolný výklad, tudíž lze pod něj zahrnout všechna elektronická zařízení. Cílem navrhované právní úpravy však je, aby bylo podchyceno nakládání pouze s takovými materiály, které představují bezpečnostní riziko, např. elektronické systémy nebo zařízení konstruované buď pro zjišťování a monitorování elektromagnetického spektra k účelům bezpečnostním, bezpečnostní zařízení pro zpracování dat atd.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Kdo se další hlásí do podrobné rozpravy k tomuto bodu? Nevidím žádnou přihlášku - proto podrobnou rozpravu ještě nekončím, neboť se hlásí pan kolega Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Nyní si nechám tu ránu dát, protože jsme u zákona, který se týká bezpečnostního materiálu. Je to nový zákon. Už jsme probrali cigarety, ubytování vysokoškoláků, informační technologie i elektronické komunikace, spotřební daně. Nevím - měl bych být poslední - jestli někdo nemá třeba ještě nějakou novelu zákona o zoologických zahradách nebo jiný případný zákon, abychom na něco nezapomněli, když už jsme z tohoto zákona udělali sběrný zákon. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Možná by stálo za to změnit jeho název na sběrný zákon, ale to je na vás, pane zpravodaji.
Kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Nevidím žádnou přihlášku, rozpravu končím. Tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Zahajuji projednávání bodu číslo
55.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 1191/ - druhé čtení
I tento návrh zákona uvede pan ministr Milan Urban.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, pouze zopakuji podstatu a účel této novely, kterou je umožnit podnikatelským subjektům a podnikatelům zahájení činnosti a provádění změn v registraci na živnostenských úřadech tak, že nemusí navštěvovat jiné státní instituce, jako je finanční úřad, okresní správy sociálního zabezpečení, úřady práce apod. Je to centrální registrační místo, jehož podstatou je jedno místo, jeden formulář, jeden doklad. Je to zásadní změna od Rakousko-Uherska. Podnikatel nebude obíhat úřady, ale přijde na jedno místo. Informace mezi státními institucemi bude obíhat prostřednictvím elektronické cesty. Součástí této myšlenky je také změna, která by umožnila systém, kdy státní instituce nesmí a nebude požadovat po podnikatelském subjektu - a já doufám, že se to přenese i na komunikaci s každým občanem v České republice - informaci, která již v databázi nějaké státní instituce existuje.
Chtěl bych poděkovat za všechny racionální pozměňovací návrhy. Když děkuji, tak zároveň říkám své stanovisko, tedy že podporuji pozměňovací návrhy, ale ne všechny. Některé jdou nad rámec předložené novely, neboť se týkají zcela odlišných oblastí. A to je stejná věc, která se odehrála před chvílí.
Nevím, přátelé, kolegyně a kolegové, proč jste se rozhodli vybírat předlohy navrhované Ministerstvem průmyslu a obchodu k tomu, aby se staly nosičem pro pozměňovací návrhy týkající se úplně jiných zákonů. Myslím, že to má logický důvod: proto, že novely navrhované Ministerstvem průmyslu a obchodu mají stoprocentní účinnost a efektivitu, tedy procházejí v této Sněmovně. Máte za to, že když k tomu něco přilepíte, že se s tímto zákonem sveze i pozměňovací návrh týkající se jiného zákona. Dobrá, já té praxi rozumím. Skoro bych řekl, že předpokládám, že i tyto normy, které jsou zde předloženy, budou průchodné ve třetím čtení, že tedy mohou být nosičem. Ale doufám, že závaží, která mi přidáváte k mým zákonům, nejsou nějaké miny, které by v konečném důsledku ohrozily přijetí těchto norem.
Budu rezervovaný k pozměňovacím návrhům, které se týkají úplně jiných norem. Počítejte s tím, že to není praxe, která by měla být nějak výrazně podporována, nicméně bránit vám v tom v zásadě nechci.
Abych se vrátil k tomuto zákonu. Je to důležitá norma, je to přelomová norma, norma, která znamená výrazné ulehčení administrativy, tedy vztahu mezi podnikatelskými subjekty a institucemi státu - jedno místo, jeden formulář, jeden doklad. To je nosná myšlenka celého zákona. Je to myšlenka, je to systém, který v této zemi od Rakousko-Uherska ještě nikdy nebyl.
Děkuji za pozornost.
***