(16.20 hodin)
(pokračuje Exner)

V třetí otázce jsem se ptal na metodiku ekonomické efektivnosti velkých staveb silniční dopravní infrastruktury. Upozorňoval jsem, že manuál, který má zpřístupnit metodiku HDM-4, není veřejnosti přístupný. Ptal jsem se, zda takový postup bude zveřejněn, případně jestli se stane součástí postupů ustanovených Ministerstvem dopravy. V této věci jsem dostal odpověď, že jde o licencovaný software, který nelze veřejnosti zpřístupnit. Ale já se domnívám, že to, že licencovaný software se nezpřístupňuje, je samozřejmě správné, ale mně šlo o samu metodu nebo metodiku, která by měla být popsána. Myslím si, že samo provedení může být předmětem licence, nikoliv však metoda, parametry, váhy jednotlivých kritérií a podobně, které musí být odborné veřejnosti i laické veřejnosti přístupné, má-li být důvěra k tomu, jak je efektivnost staveb vyhodnocována.

Koneckonců jsem se ptal na určování efektivnosti u železniční dopravy, konkrétně jestli jsou zohledněny také externality a vyvolané náklady. V této části otázky jsem nedostal odpověď. Dostal jsem odpověď na to, že se současným postupem se veřejnost bude moci seznámit v brzké době.

A konečně poslední má otázka směřovala k tomu, že by podle mého názoru měla být tato metodika jednotná s případnými potřebnými zvláštnostmi pro jednotlivé druhy staveb a že by měla být i laické veřejnosti přístupná. Ptal jsem se, jestli je taková jednotnost zajištěna, případně jaké změny pro tuto oblast se budou chystat. Pan ministr mi odpovídá, že jednotná metodika by byla potřebná, avšak že jednotlivé druhy dopravní infrastruktury jsou natolik specifické, že vyžadují individuální přístup. O tom já samozřejmě nepochybuji, protože individuální přístup dokonce vyžaduje i každá konkrétní stavba, ale o zásady, o jednotnost posuzování jak ekonomických, tak hledisek přírodního prostředí, tak samozřejmě i dalších hledisek vzájemné provázanosti vlivů s ostatními druhy dopravy, taková jednotnost by určitě dosažena být mohla.

Na základě těchto zkušeností se domnívám, že by bylo plným právem, když by Sněmovna požádala pana ministra, aby své odpovědi zpřesnil v tomto duchu, tak jak jsem se také ptal, a proto navrhuji, aby Sněmovna nevyslovila souhlas, respektive souhlasila s tím, že odpověď není dostatečná.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za uvedení do této interpelace. Otevírám rozpravu. Táži se, kdo se hlásí do této rozpravy. Pan ministr Šimonovský. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážená paní místopředsedkyně, pane poslanče, já si dovolím trochu rozšířit tu odpověď, kterou pokládám stále za odpověď, která dává odpovědi na vaše dotazy. Samozřejmě jsem připraven nejen ve Sněmovně, ale pokud máte zájem se seznámit blíže s těmito postupy, tak také vás pozvat na Ministerstvo dopravy, abyste si mohli pohovořit s odborníky. Ale to záleží na vašem zájmu.

Jestli dovolíte, já bych shrnul náš postoj k této problematice. Chtěl bych jen říct, že pan poslanec se obracel na začátku své interpelace zejména k té situaci, že k přípravám investic a k jejich posuzování na Ministerstvu dopravy neexistovala žádná jednotná koncepce, že existovala pouze vládou schválená usnesení, harmonogramy rozvoje dopravních sítí, které byly potom vývojem jak na přidělování financí, tak při tempu výstavbu překonány a už zanedlouho byl tento harmonogram v rozporu se skutečností. Na to upozornil NKÚ v roce 2003 a chtěl bych jen upozornit, že to kontrolované období byl rok 1998 až 2001. Já jsem přišel na ministerstvo v roce 2002 a musím říci, že to byla jedna z prvních věcí, které jsme začali připravovat koncepčně. Výsledkem toho je skutečnost, kterou jsem dnes také připravil do odpovědi panu poslanci Exnerovi.

Uvedu, že Česká republika nemá dobudovanou síť dálnic, rychlostních silnic a je také nezbytné modernizovat stávající silnice, železniční tratě, vnitrozemské vodní cesty, takže ten investiční počin, který je před Českou republikou, je víceletý, a proto je také potřeba, aby byla posuzována efektivnost staveb v návaznosti na evropskou infrastrukturu a bylo také jasně deklarováno, jaké prostředky investiční jsou vůbec k dispozici a jaké jsou reálné možnosti investic. A také aby byly jasně definovány přínosy těch jednotlivých investic nejen v jednotlivých oborech, na které se ptá pan poslanec, ale také aby byly konfrontovány společně. Jestli ty investice třeba v oboru silniční dopravy jsou stejně přínosné jako investice v oboru železniční, případně vodní dopravy. To je věc, která se nikdy v minulosti neposuzovala. Zatím se posuzovaly vždy jednotlivé stavby.

A i když se na to pan poslanec neptá, tak bych chtěl říci, že dopravní politika České republiky, kterou vláda schválila v loňském roce a kterou také Nejvyšší kontrolní úřad připomínkoval, že zatím ji Česká republika nemá zpracovánu, tak nyní už od loňského roku existuje. A my jsme připravili také generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Ministerstvu dopravy. A to je ten strategický dokument, o kterém hovořím, protože navazuje na dopravní politiku České republiky, která vymezuje cíle a samozřejmě obsahuje také nástroje, opatření k její realizaci, a současně potom jejím rozpracováním je právě tento generální plán dopravní infrastruktury. Ten bude předložen vládě České republiky podle nelegislativních úkolů vlády v březnu letošního roku a už je teď takřka před dokončením a už bude nyní připomínkové řízení k tomuto materiálu. A právě ten materiál řeší systémově porovnání jednotlivých oblastí investic dopravní infrastruktury tak, aby se vyhodnotila multikriteriální analýzou ta nezbytnost investic a jejich přínosy. Zároveň také dokáže ten model vyhodnotit zátěže a rozložení zátěžových proudů na dopravní sítě v čase. To znamená, součástí tohoto plánu rozvoje dopravní infrastruktury je dopravní model, který je možné aktualizovat stále podle realizovaných staveb.

Takže tato dopravní koncepce bude vždy pro exekutivu, pro vládu České republiky v budoucnosti a pro Ministerstvo dopravy a pro investory tím nástrojem, kde bude stále efektivnost jednotlivých investic posuzovat.

V současné době jsou příslušnými investory v jednotlivých oborech nebo v oblastech dopravních staveb zpracovávány návrhy investičních záměrů na konkrétní projekty, a tak jak to uváděl Nejvyšší kontrolní úřad, tak tam nebyla skutečně dříve ucelená dopravní politika, tak jsme přijali na Ministerstvu dopravy prováděcí pokyny pro hodnocení efektivnosti silničních dálničních staveb v investičních záměrech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP