(10.20 hodin)
(pokračuje Bublan)

Dámy a pánové, účinnost tohoto zákona se navrhuje stanovit z důvodu jeho potřebnosti v praxi dnem jeho vyhlášení, s výjimkou článku dvě bodu šest, který nabývá účinnosti dnem vyhlášení úmluvy založené na článku K3, o kterém jsem před chvílí mluvil.

Doporučuji vám, abyste po přidělení příslušnému výboru schválili návrh tohoto zákona v prvém čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji ministru vnitra Františku Bublanovi. Dámy a pánové, nyní je třeba, abychom opět rozhodli o změně zpravodaje, protože po vzájemné dohodě i na výboru by se zpravodajem na základě našeho rozhodnutí měl stát pan poslanec Zdeněk Jičínský. Prosím vás, abyste se znovu přihlásili. (Probíhá přihlašování.) Ještě nejsou všichni přihlášeni.

 

Dámy a pánové, v hlasování, které má pořadové číslo 678, rozhodneme o změně zpravodaje. Místo původně uvedeného poslance Kotta se zpravodajem s vaším svolením stane pan poslanec Zdeněk Jičínský. Zahájil jsem toto hlasování. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Z přítomných 81 poslanců pro bylo 80, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.

 

Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zdeněk Jičínský jakožto zpravodaj pro prvé čtení.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, věcný obsah, okruh problémů, jimiž se tato novela zabývá, uvedl poměrně podrobně pan ministr vnitra František Bublan a je asi zbytečné, abych opakoval jak věcné problémy, tak i argumenty, které tu uváděl pro přijetí této novely.

Jako zpravodaj bych chtěl říci, že v této Sněmovně nejednou jsme už projednávali různé dílčí změny trestního řádu a i v souvislosti s projednáváním návrhu zákona trestního, trestního kodexu, se objevoval požadavek po celkové kodifikaci trestního práva procesního, jinak řečeno, zákona o trestním řízení, trestního řádu. I když uznávám, že tento požadavek je odůvodněný, přesto se v určitých případech, než se tomuto požadavku dostojí ze strany vlády jako předkladatele, že je nezbytné provádět určité dílčí úpravy stávající zákonné regulace trestního řízení, a navržená novela je jednou z nich.

Věcné problémy nepochybně existují a samozřejmě jsou součástí obecného problému a v jisté míře i obecného rozporu, který tu pociťujeme, protože uplatňování určitých prostředků v trestním právu, které slouží k tomu, aby byl boj proti kriminalitě účinnější, narážejí často na problém ochrany lidské svobody, prostě sahá do sféry lidské svobody, integrity lidské osobnosti. A je to problém, který musíme v každém takovém případě konkrétně posoudit. Souvisí to i s tím, že výsledky vědeckého poznání v této věci, možnosti používání DNA, mají také účinky, které se musí vážit, protože jak dávno víme, výsledky vědeckého poznání mohou být v praxi používány k prospěchu i neprospěchu lidské civilizace i jednotlivých lidí. Upozorňuji tady na tento obecnější problém, protože si jej musíme uvědomit v souvislosti s přístupem ke konkrétním návrhům, které v této předloze jsou uvedeny.

Zároveň si všichni myslím uvědomujeme i to, že v naší společnosti, ale není to žádný specifický jev české společnosti, dochází k jistému zvýšení agresivity v lidských vztazích, a že chceme-li tomu čelit, musíme i na straně těch orgánů, které chrání společenský, veřejný pořádek, musíme těmto orgánům poskytnout k tomu určité prostředky. Připomínám, že svého času, jakkoliv nejsem jinak stoupencem dílčích změn, se v této Sněmovně přijala určitá změna, v tomto případě trestního práva hmotného, při přísnějším posuzováním trestných činů, kterých se dopouštějí ti, kteří jsou předmětem péče záchranné služby. Připomínám to i proto, že to je součást komplexu těchto jevů a těchto opatření, v některých případech trestního práva hmotného, v jiných případech trestního práva procesního.

Na základě toho, co tu říkal pan ministr, i na základě těchto poznámek, které jsem tu uvedl, doporučuji Sněmovně, aby návrh postoupila do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému a otevírám obecnou rozpravu. Nikdo se nehlásí, takže obecnou rozpravu končím, a budeme tedy hlasovat o návrzích, které je třeba prohlasovat. Je jediný, pokud nerozhodnete jinak.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Není žádný další návrh.

Rozhodneme v hlasování 679. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo, hlasovalo 89 poslanců, 75 pro, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.

 

Končím první čtení této vládní předlohy.

 

Budeme se vzápětí věnovat bodu

 

103.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb.,
o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 1233/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Je navrženo, aby s návrhem zákona byl vysloven souhlas již v prvém čtení. Prosím, aby se slova v tuto chvíli ujal za navrhovatele ministr vnitra František Bublan.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je - jak jinak, už tady předkládám myslím ale popáté - zohlednit v právním řádu České republiky další nově přijatý právní předpis Evropských společenství v oblasti azylového práva, a to směrnici Rady 2004/83/ES ze dne 29. dubna 2004, která pojednává o minimálních normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli žádat o postavení uprchlíka, nebo osoba, která z jiných důvodů potřebuje mezinárodní ochranu, a o obsahu tohoto postavení. Jde o takzvanou kvalifikační směrnici.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP