(14.30 hodin)
(pokračuje Váňa)
Nejprve se jednalo o společenství vlastníků jednotek bez právní subjektivity, posléze se jednalo o společenství vlastníků jednotek s právní subjektivitou. Tato právnická osoba ponejprv pracovala v režimu podnikatele v souladu s obchodním zákoníkem a v souladu s novelou, zákonem 103/2000. To vskutku znamenalo, že tato společenství na jednotlivých domech musela vést ze zákona podvojné účetnictví, musela podléhat určitému režimu zpracování daně a podání daňového přiznání u správce daně, a vznik této právnické osoby musel být zapisován do obchodního rejstříku. Postupem doby se z této právnické osoby, z režimu podnikatele, tato osoba vymaňuje a přechází na osobu nebo na režim zvláštního určení, což je dáno novelou, zákonem 451/2001. Česky řečeno to znamená, že již společenství vlastníků jednotek nemusí vést podvojné účetnictví, má jiný režim podávání daně z příjmů u správce daně a vznik společenství vlastníků jednotek začíná zápisem do speciálního rejstříku u tzv. zvláštního rejstříku, u rejstříku společenství vlastníků.
Dámy a pánové, nechci jíti do detailů, protože předpokládám, že ten, kdo má zájem a koho tato problematika tíží, se zcela jistě s danou právní úpravou seznámil. Dovolte mi, abych pouze ukázal určité těžkosti nebo určitá slabá místa minulé právní úpravy. Například jedním z problémů v minulé právní úpravě byla existence dvojího typu společenství vlastníků jednotek. Jednak vedle sebe existovalo společenství vlastníků jednotek bez právní subjektivity, jednak společenství vlastníků jednotek s právní subjektivitou. Tyto skutečnosti se vyskytovaly u domů, kde původním majitelem daných domů byla stavební bytová družstva. Tato stavební bytová družstva měla zákonem uloženu povinnost převádět byty do vlastnictví svým členům, fyzickým osobám, na základě jejich písemné výzvy, a to u domů postavených s finanční, úvěrovou či jinou pomocí státu, v souladu s vyhláškou 136/85. Co to v praxi způsobovalo za problém? V praxi to způsobovalo ten problém, že různá stavební bytová družstva, resp. jejich aparáty, si principiálně jednu a tutéž věc mohly vykládat různým způsobem, což bezpochyby právně nebylo přesné a správné.
Dámy a pánové, sečteno a podtrženo, z těchto vám nabídnutých argumentů vycházeli předkladatelé, a proto zákonitě museli dojít k závěru, že současná platná právní úprava, více než deset let stará, je - česky řečeno - nenovelizovatelná, a proto vypracovali nový právní předpis, a proto vypracovali nový systém právní úpravy celého segmentu vlastnického bydlení.
Dámy a pánové, koncepce nové právní úpravy vlastnického bydlení vychází z toho, že předkladatelé do nové právní úpravy zakomponovali z dosud platného zákona to, co více než desetiletá praxe prověřila jako účelné, logické, jako fungující - a promiňte mi ten terminus technicus - co prostě zlobilo, to předkladatelé upravili novým systémem.
Dámy a pánové, dnes před sebou v rámci sněmovního tisku 1118 máme nový systém právní úpravy, který je vyznačován zejména těmito segmenty a specifiky. Daleko přesněji a daleko specifičtěji jsou upraveny jednotlivé pojmy. Zavádí se celá řada nových pojmů, například jako pojem místnost nebo pojem vymezené společné části domu. Dále jsou daleko přesněji upraveny otázky samotného vzniku společenství vlastníků jednotek a samotné procedury rozhodování společenství vlastníků jednotek. Zcela konkrétně se definuje, kdy je zapotřebí k přijetí usnesení souhlasu stoprocentní většiny společenství vlastníků jednotek, to je v těch momentech, kdy dochází ke změně účelu užívání stavby, např. když se mění poměry spoluvlastnických podílů na společných částech domu nebo např. dochází k jinému uspořádání domu. Dále se jasně specifikují situace, kdy pro správu domu vzniká společenství vlastníků jednotek, a to pouze již jako právnická osoba. Z druhé strany se jasně definuje situace, kdy za účelem správy společných částí domu tato osoba čili společenství vlastníků jednotek nevzniká.
Dámy a pánové, nově jsou upravena práva a povinnosti vlastníků, nově jsou upravena práva a povinnosti společenství vlastníků jednotek jako právnické osoby, a tím vlastně jsou dány jednotlivým vlastníkům povinnosti. Zákon vnáší novou filozofii do stanovení výše příspěvků na správu a to opět vychází z jisté desetileté zkušenosti, kdy za určitými byty se váže výhradně právo užívání některých společných částí domu, jako jsou různé lodžie, kóje, terasy, balkony, a toto předkladatel specifikuje jistou filozofií, stanovením příspěvku na správu. V rámci nové právní úpravy je novým způsobem upraveno i hospodaření společenství vlastníků jednotek a je dána povinnost např. nejvyšším orgánem společenství, to je valnou hromadou, schválit rozpočet. Předkladatel také nabízí přesnou strukturu příjmové stránky, resp. jasně kodifikuje, co je předmětem příjmové stránky rozpočtu.
Dámy a pánové, abych svoji předkladatelskou zprávu dovedl do konce, tak mi dovolte říci, že snad nejtypičtějším rysem a kladem celé nové právní úpravy je, že celá filozofie - a pan ministr to zde vzpomenul - je vtěsnána do jednoho právního předpisu, do jedné právní normy, a proto opravdu nebude nutné zpracovávat vzorové stanovy, nařízení vlády či podobně.
Kolegyně a kolegové, co říci na závěr? Na závěr chci říci, a říkám to s čistým svědomím, že v rámci sněmovního tisku 1118 nám zde zpracovatelé nabídli právní normu, která je kvalitní právní normou z hlediska zpracování celého legislativního procesu, a navíc je právní normou, která je logická, jasná a srozumitelná pro ty, kteří se ve svém dennodenním životě touto normou budou zabývat.
Dámy a pánové, cílem předkladatelů bylo zajistit právní předpis, který je spolehlivý a který zajistí ochranu oprávněných práv vlastníků a který také zajistí ochranu majetku, čili daného spravovaného domu, který je spravován společenstvím vlastníků jednotek. Pochopitelně předkladatelé vycházeli z celé řady evropských zemí v oblasti segmentu vlastnického bydlení.
Dámy a pánové, než vás požádám o propuštění této normy do procedury druhého čtení, tak jsem přesvědčen, že v rámci procedury druhého čtení každý z nás bude mít dostatek prostoru k tomu, abychom se k této normě vyjádřili, abychom o této normě vedli odbornou debatu, a mým cílem, cílem zpravodaje k tomuto sněmovnímu tisku a mým cílem jakožto předsedy podvýboru pro bytovou politiku, je, aby se mi podařilo co nejvíce z vás, kolegyně a kolegové, vtáhnout do této odborné debaty, poněvadž pakliže tento sněmovní tisk má býti normou, která bude brána vážně a bude respektována, tak k tomu je zapotřebí maximálního politického konsensu z naší strany.
Dámy a pánové, prosím vás o propuštění této normy do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Váňovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím dvě přihlášky. Jako první se přihlásil pan poslanec František Vnouček, jako druhý pan poslanec Evžen Snítilý.
***