(15.40 hodin)
(pokračuje Tluchoř)

Téměř na závěr se musím dostat k názvosloví. S hodně hořkým úsměvem již zmíním jen jeden z úvodních paragrafů, který stanoví, že název veřejného zdravotnického zařízení musí obsahovat označení veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení nebo zkratku VNÚZZ, tedy z nemocnice se stane nemocnice "vnúzi". Jistě nechtěné přiznání.

Ještě slovo k proceduře. Tento zákon vzniká skoro tajně, bez regulérního legislativního procesu. Zásadní reforma nemocnic nebyla předmětem veřejných ani odborných diskusí, nebyla ve volebním programu nikoho, nebyla projednána ve vládě, nebyl předložen věcný záměr, nebylo připomínkové řízení, návrh nebyl projednán v Legislativní radě vlády, není k němu stanovisko vlády. Jsou neustále předkládány nové a nové verze. Ta poslední byla předložena pouhých dvacet hodin před projednáním ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

V zákoně se hraje o cca 80 miliard korun ročně, o fungování celého zdravotního systému, a tvoří ho skupina rudých aktivistů na koleně den před předložením k projednávání. To je skandál!

Nemusí vám vadit, možná některé z vás může i potěšit, že zákon zkomplikuje život regionálním a komunálním politikům. Nemusí vám vadit, možná některé z vás může i potěšit, že zákon okrade soukromé majitele nemocnic. Nemusí vám vadit, možná některé z vás může i potěšit, že zákon vyřadí ze hry pojišťovny a přispěje ke scénáři jejich postupné likvidace. Nemusí vám to vadit alespoň v té první fázi. Nepochybně se vás ale citelně dotkne všeobecné omezení dostupnosti zdravotní péče, zvýšení nákladů, posílení korupce a zavírání nemocnic.

Milé paní poslankyně, vážení páni poslanci, teď se už asi nebudu obracet na vás jako věčný optimista, budu věřit, že v pudu sebezáchovy kolegové ze sociální demokracie když ne pud sebezáchovy, tak použijí alespoň zdravý rozum. Teď se obrátím k ostatním občanům této země: Jste na řadě. Znárodněním zdravotnictví padne první, ale významná bašta polistopadového vývoje. Továrny, statky, živnosti pak budou jistě tento vzor nepochybně následovat. (Potlesk z řad ODS.)

Zbývá pak jen zvolit nápis na pásku komisařů, kteří přijdou nepohodlným krajům, obcím a firmám jejich nemocnice zabavit. Bude tam MZd, nebo ČLK? Nebo zůstaneme u osvědčených Lidových milicí a Rudých gard? Proboha - probuďte se, tady žijí lidi!

Děkuji. (Potlesk ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Přihláška s přednostním právem vystoupit pana předsedy poslaneckého klubu KSČM.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pan předřečník se obrátil v jedné ze svých předposledních vět k ostatním, tedy k občanům České republiky. To, co řekl do té doby, jsem považoval za byť trochu extremizovanou, ale přece jen část politického boje. Co ale řekl ve svých posledních větách - poprosil bych občany České republiky, ať nad tím skutečně přemýšlejí. Jestli to není jenom, a zajisté mi bude prominuto silnější slovo, hloupé strašení něčím, co již dávno strašidlem, které obchází Evropou, přestalo být.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad KSČM.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Třetím přihlášeným do obecné rozpravy je pan kolega Jozef Kochan, připraví se pan poslanec Miroslav Krajíček.

 

Poslanec Jozef Kochan: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, děkuji za udělení slova.

Nově předložené znění navrhovaného zákona o veřejných neziskových zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů se v podstatných ohledech neliší od již dříve předkládaných znění tohoto návrhu zákona. S ohledem na tuto skutečnost je třeba stále trvat na tom, že tímto návrhem zákona jsou přímo či nepřímo porušovány některé zásadní ústavní principy zakotvené jednak ústavním zákonem číslo 1/1993 Sb., Ústava České republiky, dále také ústavním zákonem číslo 2/1993 Sb., Listinou základních lidských práv a svobod, a Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, kterou se Česká republika zavázala dobrovolně dodržovat.

Návrh zákona je zcela zřetelně namířen proti samosprávným orgánům, když bez možnosti obrany přeměňuje společnosti jimi zřízené na tuto novou právní formu. Právnické osoby vyjmenované v příloze k návrhu zákona, popř. jejich zakladatelé navíc nemají ani možnost zabránit změně své právní formy, neboť ustanovení § 40 odstavec 1 prohlašuje úkony, kterými by došlo ke zrušení nebo přeměně takové právnické osoby před uplynutím zákonem stanovené lhůty 180 dnů, za neplatné.

Velmi rozporuplné je rovněž ustanovení číslo 3 odstavec 9 písmeno c), dle kterého je veřejné zdravotnické zařízení oprávněno převádět vlastnické právo k majetku zřizovatele, s nímž je příslušné hospodařit po předchozím souhlasu zřizovatele. Především je třeba vždy mít na paměti, že skutečnost, že veřejné zdravotnické zařízení je oprávněno s takovým majetkem hospodařit, z něj ještě nedělá jeho vlastníka. Návrh zákona tak umožňuje, aby veřejné zdravotnické zařízení v rozporu s obecnou právní teorií převedlo na jiný subjekt více práv, než samo má. Stanoví povinnost ručit za majetek veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení bez možnosti získat prostředky uhrazené z důvodu ručení zpět. Zřizovatel není oprávněn sám rozhodnout o osobě ředitele. Zasahuje do samostatné působnosti samosprávných orgánů.

V dozorčí radě veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení založeného obcí nebo zástupcem kraje přitom, pokud je zřizovatelem VNÚZZ kraj, musí být zástupce obce. Dle ustanovení § 21 odstavec 4 může veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení pronajmout majetek bez souhlasu zřizovatele, který tento majetek zdarma poskytuje.

Návrh zákona dává rozsáhlé oprávnění Ministerstvu zdravotnictví rozhodovat o činnosti, věcném, technickém vybavení, počtu lůžek, personálním vybavení veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení. S krajem je rozhodnutí pouze projednáno bez možnosti jakékoliv obrany. Dle ustanovení § 34 odstavec 4 se na toto řízení ministerstva nevztahuje správní řád. De facto tedy proti němu nelze uplatnit žádný opravný prostředek.

Pokud nebude zajištěno alespoň jedno veřejné ústavní neziskové zdravotnické zařízení v okrese, je kraj povinen zařízení založit, aniž by mu stát poskytl jakoukoli úhradu nákladů s tím spojených - § 34.

V článku § 41 je omezena dispozice krajů s majetkem, který na ně již dříve byl převeden.

Návrh zákona hájí až příliš zájmy lékařů, kteří stanoví účast České lékařské komory v dozorčí radě a kontrolu dalších komor. Stejně tak je v zájmu lékařů, když personální obsazení veřejného ústavního zařízení stanoví Ministerstvo zdravotnictví po dohodě, nikoli po projednání s příslušnou komorou. Dochází k nadměrnému zatěžování veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP