(15.30 hodin)
(pokračuje Votava)

Zcela nehorázné je pak to, že v posledním čísle těchto novin je srovnávání zákona o neziskových zařízeních se zákonem z roku 1948, kde se hledají jakési nesmyslné souvislosti s tímto zákonem. Myslím si, dámy a pánové, že to je zneužívání prostředků daňových poplatníků k volební prezentaci ODS. Také výroky některých představitelů o tom, že se jedná o znárodňování nemocnic, jsou nesmysl. Myslím si, že občané této země nejsou hlupáci, že jsou to soudní lidé a také tak tyto výroky chápou.

Děkuji za pozornost. (Potlesk části poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Petr Bratský.

 

Poslanec Petr Bratský: Dobré odpoledne. Já bych vaším prostřednictvím, pane předsedající, chtěl pana kolegu poopravit, nebo upozornit na to, že okresy už v naší republice bohužel nemáme, a tudíž jestli se dovolává toho, že - máme okresní úřady, ale nemáme okresy jako takové - je to územní rozdělování nemocnic, tak je to trošku vedle. - Nepokřikujte na mě, prosím. Mluvím prostřednictvím pana předsedajícího. - V Tachově a v dalších okresech možná budeme mít v některém dvě, možná tři nemocnice, někde žádnou. To nám pan ministr Rath ještě přesně neřekl. Jednoznačně víme, že v mnohých krajích některé nemocnice zrušeny prostě budou.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. S faktickou poznámkou bude reagovat pan kolega Votava.

 

Poslanec Václav Votava: Je mi líto, ale pan kolega si asi popletl trošku pojmy. Okresní úřady neexistují, ale okresy existují, pane kolego.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Druhým vystupujícím v obecné rozpravě je pan poslanec Petr Tluchoř. Připraví se pan kolega Jozef Kochan.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážený pane ministře, dámy a pánové, to, co leží před námi, nekultivuje prostředí českého zdravotnictví. To, co leží před námi, polistopadový systém zcela destruuje a vrací nás, jak se zpívá v jedné písničce, tam, kde nám bylo mizerně.

Je to zákon, který jednoznačně zhorší kontrolu veřejnosti nad penězi ve zdravotnictví a posune zdravotnictví o více než 15 let zpátky. Je to zákon, který fakticky ruší pluralitu zdravotních pojišťoven, a jejich existence zcela ztrácí v oblasti lůžkové péče jakýkoliv smysl. Je to zákon, který bezprecedentně prolamuje vlastnická práva a vyvlastňuje soukromé a ostatní nestátní nemocnice. Je to zákon, který pacientům likviduje v rozporu s potřebami moderní medicíny jednu ze základních vymožeností svobodného systému a návratem ke komunistickým spádovým oblastem jim bere možnost svobodné volby. Zásadním způsobem tento zákon bez odborné argumentace plošně, nesymetricky, nesystematicky zhoršuje dostupnost nemocniční péče. Je to zákon, který část nemocnic zestátní a ostatním prakticky ze dne na den odřízne přístup k prostředkům ze zdravotního pojištění.

Tento zákon fakticky ze dne na den likviduje téměř polovinu nemocnic České republiky, nemocnice připravuje o chleba a pacientům výrazně omezuje přístup ke zdravotní péči. Ano, je to přesně tak. A může David Rath tisíckrát goebbelsovsky opakovat: "Je to absolutní nesmysl, nic se neděje, je to absolutní nesmysl, nic nerušíme, je to absolutní nesmysl, je to absolutní nesmysl." Ale hned v další větě tento scénář potvrzuje: "Nemocnice mimo neziskovou síť nemohou mít nárok na smlouvu s pojišťovnami." To je jasný citát. Kolega Krákora dodává: "Nemocnice mimo neziskovou síť ať fungují mimo veřejné zdravotní pojištění, ať se tam platí hotově."

Pan kolega Krákora na výboru říkal, že tato slova neřekl, ale vyšla v Mladé frontě Dnes. Kdo by to chtěl ještě jasněji, nezbývá mu, než návrh otevřít a přečíst si část třetí, § 43: S účinností od 1. ledna 2008 může být ústavní zdravotní péče hrazena z veřejného zdravotního pojištění, pouze je-li poskytována veřejným neziskovým ústavním zdravotnickým zařízením zřízeným podle zvláštního právního předpisu, což znamená, že jenom veřejná nezisková lůžková zařízení budou mít přístup k prostředkům ze zdravotního pojištění. Tedy faktická likvidace jak soukromého sektoru v nemocniční péči, tak fyzická likvidace nemocnic, které se veřejnými neziskovými nestanou. Tento paragraf prostě jasně znamená nucené zestátnění zdravotnictví.

Nebudu zde dále rozebírat tento návrh paragraf po paragrafu. Nechci slabším náturám přivodit probdělé noci. U některých ustanovení se ale nemohu nezastavit.

Několikrát zde zazněly věty o vyvlastnění a znárodnění. K tomu musím říci jedno. Majitel nebo zřizovatel ztrácí právo rozhodovat o svém majetku. S majetkem nenakládá majitel, zde zřizovatel, ale ve skutečnosti především dozorčí rada. Zřizovateli nenáleží ze zákona podle § 13 odst. 3 náhrada za užívání jeho majetku. Jaký další důkaz o vyvlastnění potřebujeme? Pokud chce majitel například soukromé nemocnice - kterou si koupil nebo pronajal, protože si s ní nikdo jiný nevěděl rady, on zaplatit její dluhy, vyrval ji z problémů a začal ji úspěšně provozovat - nadále zůstat v systému veřejného zdravotnictví, protože jediná alternativa je zánik, musí na tento hrůzný návrh přistoupit. To znamená vložit svůj majetek do firmy, kterou bude řídit Česká lékařská komora a zaměstnanci. On bude mít jediné právo, a to platit její dluhy.

Další věc. Nemocnice budou řízeny z Ministerstva zdravotnictví. Nemocnice, bez ohledu na majitele či zřizovatele, budou řízeny z ministerstva. Ministerstvo zdravotnictví stanoví nejen spádové území, ale i obory v nemocnici, počty lůžek, počty lékařů a nelékařů, druhy a počty přístrojů a rozsah poskytované péče. O čem rozhodne vlastník, zřizovatel či ředitel nemocnice? O ničem, ale nese odpovědnost a platí dluhy. VÚNZZ nemůže navíc poskytovat žádnou jinou péči než tu, kterou mu ministerstvo nařídí podle § 35 odst. 3.

Platby pacientů. V zákoně není uvedena jiná platba než za služby ve veřejném zájmu. To znemožní nejen vybírání případně zavedené spoluúčasti, ale znemožní již dnes vybírané platby, například spoluúčast na úhradě léků. Dotaz: Bude, pokud bude součástí VÚNZZ lékárna, moci vybírat doplatky za léky?

Smluvní povinnost pro zdravotní pojišťovny. Zákon v části 3 § 43 zavádí povinnost pro zdravotní pojišťovny uzavřít smlouvy s nemocnicemi podle rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví. I když přímo nehovoří o zrušení pojišťoven, v reálu to tak činí, když rozhodování o síti, rozsahu služeb a výši úhrady přenáší na Ministerstvo zdravotnictví. Existence pojišťoven jako nezávislých veřejnoprávních institucí zcela ztrácí smysl.

Do tohoto návrhu zákona pronikla i další příprava na další vyvlastňování. Do návrhu pronikl signál o přípravě a zestátňování i v jiných oblastech. V § 44 se už počítá s veřejnými neziskovými organizacemi obecně, nikoliv jen ústavními zdravotnickými jako v ostatních částech návrhu. Prokomunistická levice zřejmě chystá další kroky. Budou vznikat další veřejné neziskové organizace, jako například ambulantní péče, lékárny, sociální služby, potom možná školy a služby, potom možná továrny nad 50 zaměstnanců. Například u lékáren takový zájem potvrdil i místopředseda výboru pro sociální politiku a zdravotnictví pan poslanec Opálka na jednání výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP