(15.20 hodin)
(pokračuje Langer)

(Po chvíli:) Nyní uděluji slovo panu poslanci Josefu Janečkovi, aby nás informoval o jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážený pane řídící, kolegyně a kolegové, trochu se omlouvám za zpoždění, neboť jsem zároveň členem vyšetřovací komise k VZP, takže probíhala obě jednání.

Co se týká projednávané materie, musím říci, že zde leží od 2. 11. 2004. Proběhla řada jednání jak výboru pro veřejnou správu, tak výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Máme zde několik komplexních pozměňovacích návrhů. Musím říci, že poslední projednávání bylo 23. 1., kdy výbor přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako tisk 810/7, je to tzv. komplexní pozměňovací návrh a to usnesení máte před sebou.

Já bych se potom přihlásil do všeobecné rozpravy normálně v pořadí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Prosím, aby nás o jednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí informoval kolega František Beneš.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, má zpráva bude velmi krátká. Náš výbor se touto problematikou zabýval na některé z mnoha předchozích schůzí. Dostali jste na stůl tisk s pořadovým číslem 4, kde je usnesení našeho výboru. Už jsem zde o tom jednou hovořil a touto formou, která je nyní předkládána k hlasování, se náš výbor nezabýval. To je vše, co vám k tomu mohu dnes říci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Nejprve stručné vystoupení mimo pořadí pana kolegy Janečka.

 

Poslanec Josef Janeček: Chtěl bych požádat všechny kolegy, kteří v minulých druhých čteních předkládali nějaké pozměňovací návrhy, aby se k nim znovu přihlásili, abychom je nemuseli znovu načítat. Stačí říci, že se k tomu návrhu opět přihlašují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli přihlášky kolegů Votavy, Tluchoře, Kochana, Krajíčka, Šojdrové, Pospíšila, Janečka. Předpokládám, že budou i další. Jako první má slovo pan poslanec Václav Votava.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, k tomuto návrhu zákona už bylo mnohé řečeno na minulých jednáních, nicméně neodpustil bych si, abych se nezmínil ještě i já v krátkosti o některých věcech. Chtěl bych se zmínit především o tom, co zákon o neziskových zdravotnických ústavních zařízeních může přinést konkrétního pro občany jednoho regionu.

ODS straší občany, že přijetím tohoto zákona dojde k omezení dostupnosti zdravotní péče, že bude poškozen pacient. Opak je pravdou. Uvedu konkrétní případ. Tento zákon přináší novou naději pro 50 000 občanů okresu Tachov. Občané Tachovska jsou totiž déle než tři roky bez své nemocnice. Zákon právě ukládá, aby v každém okrese byla alespoň jedna nemocnice, která bude v síti neziskových zdravotnických zařízení. Pokud tam tedy nemocnice není, bude ji nucen kraj zřídit, bude nucen zprovoznit nemocnici, která fyzicky v tomto okrese existuje, a to je právě nemocnice v Plané. Ústava České republiky zaručuje všem občanům rovný přístup ke zdravotní péči, zaručuje dostupnost zdravotní péče, a proč by tedy občané Tachovska, kteří si platí zdravotní pojištění tak jako ostatní občané České republiky, neměli mít rovné podmínky jako oni? A stát je garantem dostupnosti zdravotní péče.

Předpokládám, že zde zazní námitka, že stát nemocnici v Plané zrušil. To je již obehraná písnička představitelů ODS v Plzeňském kraji. Stát zrušil nemocnici v Plané, předal ji zdroji. To je evergreen představitelů ODS v kraji. Ale že Plzeňský kraj získal majetek řádově za půl miliardy korun, o tom už se nehovoří.

Stát především nic nezrušil, nemocnice v Plané se díky neschopnosti vedení nemocnice, díky lajdáckému přístupu tehdejšího přednosty okresního úřadu dostala do dluhů a v létě 2002 tehdejší ředitel nejprve radikálně omezil provoz nemocnice, snížil tím výkony, a samozřejmě když snížil výkony, tak také snížil příjmy této nemocnice a nemocnice se ještě více propadla do dluhů. V srpnu 2002 pak byla činnost nemocnice prakticky zastavena. Je třeba říci, že byla zastavena za souhlasu okresního přednosty, ale i za součinnosti představitelů kraje, protože v té době již platil zákon o převodu okresních nemocnic na kraje, a veškeré záměry s nemocnicí tedy musel přednosta i ředitel nemocnice konzultovat s krajem. A tak se také dělo. Ke dni 1. 1. 2003 pak nemocnici převzal Plzeňský kraj, a ačkoli jeho představitelé tvrdili, že nemocnici zprovozní, nikdy tak neučinili, neučinili jediný faktický krok, který by k provozu nemocnice přispěl. A to i přes to, že kraj obdržel na oddlužení nemocnice částku 68 mil. korun, přičemž skutečný dluh činil 60 mil. korun. A to, dámy a pánové, je údaj, který jsem si nevymyslel, je to údaj konkursního správce a myslím si, že je to údaj správný. Je ověřený, jak říkám, konkursním správcem. Samozřejmě protože nemocnici neoddlužil Plzeňský kraj, tak také nemocnice spadla do konkursu, kde se v současné době nachází.

Právě zákon o neziskových zdravotnických zařízeních může tedy napomoci tomu, aby občané Tachovska měli rovný přístup ke zdravotní péči a byla pro ně zdravotní péče dostupná.

Dámy a pánové, já mám zde měsíčník nazvaný Plzeňský kraj, což jsou noviny Plzeňského kraje, které vydává Krajský úřad Plzeňského kraje, a to nákladem 250 000 výtisků, a zdarma je také rozesílá všem občanům kraje do jejich schránek. Už to, že tyto noviny slouží především jako prezentace představitelů ODS v kraji místo toho, aby tam byly informace z kraje, informace z měst a obcí Plzeňského kraje, pokládám za vrchol neslušnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP