(13.10 hodin)
(pokračuje Marková)
Je to způsobeno rozdílnými cenami jednoho výrobku v Evropě, ale i ve státech mimo Evropu. Existují firmy, jejichž činností je pouze již zmíněný souběžný vývoz a dovoz. Postihy jsou zmíněny v návrhu zákona v oddílech o správních deliktech, měl by být ale uveden odkaz ve vyhlášce na zákon díl II Správní delikty § 102 až 106. Připomínek je samozřejmě více.
Další - návrh vyhlášky, kterou se stanoví správná lékárenská praxe a bližší zacházení s léčivými přípravky v lékárnách a dalších zdravotnických zařízeních. K otázce lékáren lze říci, že by bylo dobré stanovit jasná pravidla a zajistit řádné kontroly. Je zcela nepochopitelná situace, kdy léčivý přípravek má přihlášenou maximální cenu na Ministerstvu financí, která nesmí být překročena, ale může být snížena výrobcem nebo dovozcem, pověřenou oprávněnou osobou, která je předkladatelem této maximální ceny. Distributor má plně stanovenou maximální marži, kterou však díky silné konkurenci mezi distributory málokdy využívá, a lékárna má také svoji marži zákonem stanovenou, kterou v plném rozsahu také využívá. Je tedy zřejmé, že by nemělo docházet u léků se stoprocentní úhradou k doplatkům ze strany pacienta. V této vyhlášce není zmíněno, jak často mají být kontrolovány lékárny, což je u distributorů stanoveno. V lékárnách se mohou vydávat léčebné přípravky, které se do České republiky dostaly souběžným dovozem a mohou ohrozit zdraví pacientů, protože jsou dovezeny do země bez souhlasu výrobce a dovozce a není známo, jestli byly dodrženy všechny stanovené podmínky pro nakládání a distribuci léčivých přípravků. Měl by zde být zmíněn odkaz na správní delikty. Není zde ošetřena otázka postihu pro lékaře, kteří provádějí lékárenskou praxi ve svých ordinacích bez povolení provozování této činnosti a splnění nezbytných podmínek pro tuto činnost. Nutno opět zmínit odkaz na správní delikty fyzických osob - § 107 a 108. Tato vyhláška neobsahuje specifikaci teritoria příjmu receptů na léčivé přípravky, protože řada lékáren sbírá prostřednictvím farmaceutických reprezentantů recepty z celé České republiky a tím mají zajištění velmi slušný obrat a též zisky z lékárenské marže. Místo jejich působnosti je např. velké krajské město s pokrytím území celé České republiky. Opět mám k vyhlášce řadu výhrad.
Návrh vyhlášky, kterou se stanoví správná klinická praxe a bližší klinické hodnocení léčivých přípravků - i zde vyhláška hovoří pouze v detailech o zadavateli a vykonavateli. Pacient je zde nazývám subjektem hodnocení, i když v jiných částech vyhlášky je u jiných případů používán termín osoby, pacient. Chybí zde pojmenování klinických studií dle studií, např. preregistrační, postregistrační, což je důležité. Je známo, že celá řada klinických studií napomáhá při registraci, při zdůvodňování před kategorizační komisí a pomáhá k dosažení lepší či plné úhrady léčivého přípravku zdravotní pojišťovnou. Současně klinické studie jsou velmi dobrým marketingovým tahem pro ovlivnění osob, které rozhodují o předepisování léčebného přípravku.
Přestože se domníváme, že tento návrh zákona má některé nedostatky, myslím si, že je možné tento zákon opravit a že je možné pozměňovacími návrhy ho upravit tak, aby byl potřebný pro to, proč je vládou vydáván. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní pan poslanec Alfréd Michalík, předpokládám, že s velmi stručným vystoupením.
Poslanec Alfréd Michalík: Děkuji, paní předsedající. Já mám opravdu jednoduchý návrh. S ohledem na potřebnost tohoto zákona a s ohledem na to, že jsem to předjednal s předkladatelem, předkládám návrh na zkrácení lhůty k projednání o 55 dnů.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.
Nyní se nejdříve budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh zákona projednal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 89 z přítomných 120 pro bylo 80, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu pana poslance Alfréda Michalíka, který navrhuje, aby lhůta k projednání ve výboru byla zkrácena, pokud jsem to dobře zaslechla, o 55 dnů.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 90 z přítomných 121 pro hlasovalo 43, proti 37. Návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že jsme tento vládní návrh zákona přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a lhůtu jsme nikterak nezkrátili. Končím projednávání tohoto bodu.
Kolegyně a kolegové, zároveň vyhlašuji polední přestávku. Naše odpolední jednání začne ve 14.45 hodin. Pro členy organizačního výboru připomínám, že za deset minut bude zahájeno jednání organizačního výboru. Přeji vám dobrou chuť.
(Jednání přerušeno ve 13.17 hodin.)
***