(11.30 hodin)
(pokračuje Páralová)
V západoevropských zaměstnaneckých fondech, které povětšinou stále uplatňují tzv. systém definovaných dávek, kde penzijní dávka není závislá pouze na investovaných příspěvcích a úspěšnosti jejich zhodnocení jako v našem modelu definovaných příspěvků, je často odchod z daného zaměstnání před dosažením určitého předdůchodového věku spojen se ztrátami i budoucích penzijních nároků. To významně znehybňuje celý trh práce. Mimo jiné proto se již v Bruselu diskutuje o další směrnici z této oblasti, která by měla řešit lepší přenositelnost nároků v rámci zaměstnaneckých penzijních institucí. Je otázkou, proč tedy máme do našeho modelu zavádět něco, co ze své podstaty není ve stávající podobě schopno reagovat na změněné podmínky trhu práce v 21. století.
Zaměstnanecké penzijní fondy v podnicích či odvětvích, které jsou vystaveny poklesu počtu zaměstnanců, trpí velkými problémy, pokud jde o doložení adekvátních rezerv na své budoucí závazky, viz např. mnohé americké letecké firmy či mnohé západoevropské průmyslové podniky.
Otázka bezpečnosti takovýchto schémat působících potenciálně v České republice je zásadní. Český dohled je podle tohoto návrhu zákona zcela odkázán na spolupráci a kvalitu dohledu země původu příslušné zaměstnanecké instituce. Případnými problémy však budou dotčeni občané České republiky a ti se budou primárně dovolávat svých práv u českého státu.
V návrhu zákona se používá termín "plně finančně pokryté". Je to v § 5 odst. 2b). Nikde však není definováno, co to znamená. V komerční praxi řízení rizika totiž toto vyjádření může znamenat velmi různou míru pokrytí stávajících a budoucích závazků příslušného penzijního fondu. V Evropě dnes najdeme národní právní úpravy, které za dostatečně pokrytou považují velmi různou úroveň rezerv. Obezřetnostní dohled na základě takto vágních formulací je v zásadě nemožný, což je ovšem z hlediska státu krajně nezodpovědné vůči jeho občanům.
Jménem poslaneckého klubu jsem podala veto na návrh zkráceného projednávání sněmovního tisku 1193 o činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění. Důvodem je potřeba vyjasnění dohledu. V návrhu je dohledem pověřeno Ministerstvo financí, a penzijní fondy České republiky jsou přitom v tuto chvíli pod dohledem České národní banky.
Dávám návrh na zamítnutí tisku 1193 a děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Jaroslav Gongol.
Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, dámy a pánové, já vás asi nepotěším, protože budu vystupovat ve stejném duchu jako moji dva předřečníci. V podstatě jde o tzv. harmonizační zákon s právem Evropského společenství a směrnice Rady 2003/41 Evropského společenství. Smyslem tohoto zákona je umožnit institucím zaměstnaneckého penzijního pojištění povolených v členských státech Evropské unie provozovat penzijní plány na území České republiky a zaměstnavatelům sídlícím na území České republiky finančně přispívat těmto institucím.
V této souvislosti je nutno upozornit, že z článku 137 odstavec 4 Smlouvy o založení Evropských společenství vyplývá, že členské státy mají právo vymezovat základní zásady svého sociálního zabezpečení. To potvrzuje i směrnice v odstavci 9, kde se uvádí, že v souladu se zásadou subsidiarity si členské státy mají podržet plnou zodpovědnost za organizaci svých důchodových systémů, čili o každém ze tří pilířů důchodového systému, a že tato směrnice nechce toto právo zpochybňovat. Zaměstnanecké penzijní pojištění je přitom označováno jako druhý pilíř. Základní důchodový systém je první pilíř a dobrovolné soukromé důchodové pojištění je jako pilíř třetí.
V České republice zatím existuje pouze první a třetí pilíř, které jsou uzákoněny zákonem 155/1995 Sb. a 42/1994 Sb. Přitom třetí pilíř dosud nenaplňuje zcela poslání důchodového systému a má ještě další rezervy.
Směrnice Rady 2003/41 Evropského společenství, na kterou se tento vládní návrh zákona odvolává, však předpokládá volný pohyb pracovních sil, který zatím většina států Evropské unie České republice odmítá, takže není podle mého soudu žádný důvod v této chvíli tuto zákonnou úpravu podporovat, když navíc je to jen a jen v pravomoci národních institucí.
Jako hlavní důvod pro přijetí je v důvodové zprávě uvedeno to, že se jedná o systém, kterým se rozumí pojištění organizované zaměstnavateli za jediným účelem - poskytovat penze svým zaměstnancům. Upozorňuji, že i dnes mají možnost svým zaměstnancům přispívat na důchodové pojištění a připojištění a využívat výhod daňového zákona. Navíc je zde další nebezpečí, že tuto možnost zneužijí některé společnosti, viz např. americká společnost Enron, která, jak známo, způsobila nemalé problémy řadě svých zaměstnanců. I v České republice každoročně řada zaměstnavatelů krachuje.
Proti přijetí tohoto zákona působí i obrovská administrativní náročnost evidence tohoto pojištění při dnes tak častých změnách zaměstnavatele, uvážíme-li, že by se to mohlo týkat nejen těch nejsilnějších společností, ale i drobných a středních podniků. Ty přece z tohoto systému nemůžeme vyloučit. Je to jen další prvek, který by do důchodového systému přinesl zmatek a možnosti zneužití.
Proto doporučuji návrh v prvém čtení zamítnout.
Jsem přesvědčen o tom, že i vám vadí, že naši občané nemají možnost volného nabízení své pracovní síly ve všech zemích Evropské unie. Přijetím tohoto zákona dáváme jednostrannou výhodu zahraničním institucím a maximálně jejich občanům.
Ještě jednu poznámku. Byl zde návrh, který přednesl zpravodaj, a sice návrh na zkrácení lhůty projednávání na pět dnů. Jsem zmocněn jménem dvou poslaneckých klubů, a sice KSČM a ODS, tento návrh blokovat. Ujišťuji vás, že se nejedná o žádnou smlouvu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Končím obecnou rozpravu, pokud se nikdo další do obecné rozpravy nehlásí. Nikoho nevidím, takže skutečně končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Poprosím tedy pana ministra, aby řekl alespoň jedno slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Já se omlouvám, protože pan zpravodaj ještě chtěl přednést určitý návrh, tak bych mu chtěl umožnit v rozpravě vystoupit.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Obecná rozprava je opětovně otevřena a pan zpravodaj Alfréd Michalík v ní vystoupí.
Poslanec Alfréd Michalík: Děkuji, paní předsedající. Po seznámení se s tímto krásným souhlasným stanoviskem dvou klubů, které tady přednesl můj předřečník, si dovolím navrhnout druhé řešení, když první bude blokováno, a sice zkrácení o 30 dnů.
***