(15.50 hodin)
(pokračuje Talmanová)
V tomto dopise ho požádala o přesun jedné měsíční platby zdravotního pojištění ze státního rozpočtu druhého pololetí 2006 do prvního pololetí 2006, a to tak, aby únorová platba od státu splatná do 20. ledna 2006 byla navýšena o tři miliardy.
Dámy a pánové, přeložím vám to do češtiny: Dne 3. listopadu 2005 ředitelka Všeobecné zdravotní pojišťovny paní Jiřina Musílková požádala o takzvanou předsunutou platbu, nikoli o předvolební platbu, tak jak to teď učinil pan ministr zdravotnictví a považuje to za svůj úspěch.
Jako další stabilizující a pozitivní faktor, který bude mít dobrý vliv na hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny, pan ministr označil úhradovou vyhlášku na první pololetí roku 2006. Současně dne 16. 1. 2006, to znamená včera, se ministr zdravotnictví České republiky pan dr. David Rath obrátil na jednotlivé zdravotní pojišťovny České republiky s požadavky na způsob úhrady zdravotní péče v prvním pololetí 2006 v některých dílčích segmentech poskytovatelů zdravotní péče. Součástí tohoto dopisu jsou i metodické pokyny Ministerstva zdravotnictví k uzavírání smluvních dodatků v jednotlivých segmentech na první pololetí roku 2006 v souvislosti s aplikací zmíněné vyhlášky, která má číslo 550/2005 Sb., do smluvních vztahů se zdravotnickými zařízeními. Požadavky, které pan ministr tímto předložil zdravotním pojišťovnám, jsou jednoznačně v rozporu s vyhláškou, na kterou se odvolává v názvu metodických pokynů, tedy s vyhláškou 550, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, včetně regulačních omezení pro první pololetí 2006. Z dopisu jasně vyplývá, že si je pan ministr této skutečnosti vědom, tedy že jeho požadavky jsou v rozporu s výše uvedenou vyhláškou, a svědčí o tom i text dopisu - cituji - "nemohly být z legislativních důvodů zapracovány i do vyhlášky" - ty požadavky na zdravotní pojišťovny. Takto to přímo v dopise pan ministr uvádí. V zásadním rozporu s vyhláškou jsou i vlastně jím vydané metodické pokyny, a to ať již u výkonu preventivních prohlídek a očkování prováděných praktickými lékaři, tak i problematika screeningu. Zde se požadavky pana ministra Ratha dostávají do rozporu nejen s vyhláškou číslo 550, ale i s vyhlášku 134/1998, kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, a bezpochyby i se zákonem 48, o veřejném zdravotním pojištění.
Takže tato vyhláška, kterou pan ministr Rath označuje jako tu, která ušetří Všeobecné zdravotní pojišťovně údajně jednu miliardu, je vyhláška, která je zásadně v rozporu s platnou právní úpravou veřejného zdravotního pojištění, a zejména jeho dopis z včerejšího dne ředitelům všech zdravotních pojišťoven lze téměř označit jako zneužití pravomoci veřejného činitele. Já předpokládám, že až budeme mít kompletní právní rozbor k těmto krokům pana ministra, tak se tím budeme moci zabývat ještě kvalifikovaněji.
Tolik jenom k vyvrácení některých zásadních omylů, které zde byly bezpochyby zcela vědomě vyřčeny. (Poslanci ODS tleskají.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Reagovat na vystoupení paní poslankyně chce bezprostředně pan ministr a místopředseda vlády Bohuslav Sobotka. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, neboť zde bylo zmíněno Ministerstvo financí, abych reagoval na ta předcházející tvrzení.
Především bych chtěl potvrdit, že paní ředitelka Musílková požádala v listopadu loňského roku o poskytnutí předsunuté platby. To je první věc. Druhá věc ovšem je, že dostala písemnou reakci ze strany Ministerstva financí, kde jí bylo jasně doporučeno, aby požádala znovu, po schválení zákona o státním rozpočtu. Neboť v listopadu loňského roku nebylo možná vyjádřit stanovisko k poskytnutí předsunuté platby ze strany Ministerstva financí, protože v té době nebyl ještě schválen zákon o státním rozpočtu na rok 2006. Proto jako reakce na žádost paní ředitelky Musílkové odešel z Ministerstva financí dopis, který doporučil, aby pokud VZP bude mít zájem o předsunutou platbu, o to znovu požádala po Novém roce, to je po schválení zákona o státním rozpočtu. Vzhledem k tomu, že počátkem ledna Ministerstvo financí nemělo k dispozici žádost paní ředitelky Musílkové, odeslalo na VZP dopis, ve kterém bylo znovu připomenuto stanovisko, které jsme již jednou Všeobecné zdravotní pojišťovně poskytli v závěru roku 2005, čili Ministerstvo financí touto formou v zásadě nepřímo urgovalo nějakou aktuální reakci ze strany vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny, tak abychom mohli poskytnout předsunutou platbu. Dříve než došla reakce ze strany paní ředitelky, dorazil na Ministerstvo financí dopis podepsaný panem ministrem, který doporučoval poskytnout předsunutou platbu v letošním roce v rozsahu tří miliard korun, tak jak již zde bylo řečeno.
Čili tolik jenom, velmi stručně řečeno, k tomu, jakým způsobem probíhala korespondence mezi Ministerstvem financí a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, a aby bylo jasno, proč Ministerstvo financí urgovalo na začátku roku nějakou reakci ze strany Všeobecné zdravotní pojišťovny. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Fakticky chce reagovat pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Víte, člověk se až stydí, z čeho všeho se chtějí dělat takzvané politické body. Každý, kdo se minimálně orientuje, minimálně, v oblasti zdravotního pojištění a oněch předsunutých plateb, ví, že ten důvod je naprosto prostý. Prostě v prvním pololetí každého roku - říkám každého roku - je spotřeba zdravotní péče větší nežli v tom druhém pololetí běžného roku, proto se běžně poskytují takzvané předsunuté platby. A jestli to nechápou členové vlády, ať se zeptají někoho - možná z pacientů. (Tleskají poslanci KDU-ČSL a ODS.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Poslanec Tluchoř chtěl reagovat.
Poslanec Petr Tluchoř: Pane předsedo, dámy a pánové, já jsem chtěl reagovat ještě na slova pan ministra Ratha. On tady vydával jako jakýsi úspěch snížení schodku nebo něco podobného. Já jsem chtěl říci jenom jedinou věc. Pan ministr má pouze dva recepty na snížení dluhu. Tím prvním jsou úvěry, půjčky, půjčit si další peníze - to je tradiční socialistický recept, a tím druhým je plošné omezení péče čili šetření na pacientech.
Pane ministře, možná to jenom nechápeme - je tím vaším dokonalým receptem úplné ukončení péče o zdraví lidí? To byste ušetřil neuvěřitelné množství peněz, kdybyste přestal staré a nemocné lidi léčit vůbec! (Potlesk poslanců ODS.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se přihlásil místopředseda sněmovny Ivan Langer. (Někteří poslanci ČSSD vyjadřují nespokojenost, že se na shora uvedená diskusní vystoupení nereaguje ze strany vlády.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi v pěti bodech se vyjádřit k předmětné věci.
Za prvé. Pan ministr Rath zde prohlásil, že při jeho posuzování míry odpovědnosti za deficit v hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny se větší částí kloní k odpovědnosti managementu, nikoli jiných zodpovědných institucí, tedy státu a Ministerstva zdravotnictví. Já bych se rád dostal k podstatě věci, tedy k odpovědi na otázku, kdo skutečně může a jakou měrou (přispěl?) k deficitu v hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny, a proto bych chtěl položit otázku možná třem důležitým osobám, které se velmi často angažují v problematice zdravotnictví a hospodaření v tomto resortu, tedy panu poslanci Krákorovi, panu ministru financí Sobotkovi a koneckonců panu ministru zdravotnictví Rathovi.
Otázka první zní: Kolik procent příjmů Všeobecné zdravotnické pojišťovny určuje stát? Otázka druhá: Kolik procent výdajů Všeobecné zdravotní pojišťovny určuje stát? Otázka třetí: Kolik znamenají tato procenta reálných miliard korun a jaký je vzájemný poměr mezi takto určenými příjmy, státem určenými příjmy a státem určenými výdaji? Myslím si, že přinejmenším z tohoto srovnání budeme schopni nalézt alespoň nějaký argument pro rozhodování o tom, jakou měrou kdo za co v hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny může. To je první bod.
Druhý bod. Uvalení nucené správy. Dámy a pánové, pan ministr Rath nám zde může říkat co chce jak chce. Faktem zůstává, že uvalením nucené správy se nic nevyřešilo a nic nezlepšilo. Úvahy o dotacích, o předsunutých platbách, o navýšení platby za státní pojištěnce nejsou nic jiného pro mne osobně, a budu rád, když mi to tři mnou oslovení kolegové vyvrátí, nejsou ničím jiným než přiznáním se k odpovědnosti za deficit, přiznáním státu, Ministerstva zdravotnictví, přiznáním odpovědnosti za deficit hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny. A tudíž přiznáním se k neplatnosti důvodů pro uvalení nucené správy na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu.
***