(18.10 hodin)
(pokračuje Býček)
Takže novelizační bod hospodářského výboru č. 6 o pravomoci pro Ministerstvo dopravy pověřit organizaci provozováním systému mýtného je možné v návrhu hospodářského výboru nahradit již textem § 22a odst., který zní: "Provoz systému elektronického mýtného a výběr mýtného zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury." Proč to obcházet? Tak to řekněme ze zákona hned. V té souvislosti však je třeba doplnit i zákon 104 v § 2 novým odstavcem s textem: "Fond zajišťuje provoz elektronického mýtného a výběr mýtného."
Moje závěrečná poznámka se týká ještě jednou těch zmíněných písmen i) a j), která doplňují účel fondu. Co bude Státní fond dopravní infrastruktury podle písmene i) financovat, když podmínkou v zadání výběrového řízení bylo uvedeno: zajištění provozu a údržby systému pro výběr mýtného podle bodu a) po dobu pěti let z obcí na dalších pět let. Tudíž vše bude financováno v rámci dodávky systému.
K písmenu j), které říká: financování úhrady koncesionářů na základě uzavřené koncesionářské smlouvy na výstavbu, provozování a údržbu dopravní infrastruktury a financování nákladů souvisejících s uzavřením koncesionářské smlouvy. - Kdo vlastně bude uzavírat koncesionářskou smlouvu s vybraných dodavatelem? Ministerstvo dopravy. A plnitelem povinností za Ministerstvo dopravy bude fond dopravní infrastruktury? Nebo koncesionářskou smlouvu uzavře fond a plnitelem povinností z této smlouvy bude on sám? Tuto odpověď zákon nedává a dát nemůže, poněvadž jsme něco řekli v zadávacích podmínkách a něco jiného by bylo v zákonu. To je složitost, před kterou tato Sněmovna bude muset stát.
Dovolte mi, abych se přihlásil do podrobné rozpravy. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Býčkovi. Zeptám se na další přihlášky - pan kolega Kalousek do obecné rozpravy.
Poslanec Miroslav Kalousek: Kolegyně, kolegové, některé z vás možná překvapí, a já se dopředu omlouvám, můj již druhý procedurální návrh, ale vyplývá z gentlemanského chování v rámci Sněmovny. Prosím, abychom teď hlasovali o mém procedurálním návrhu, že obecnou rozpravu přerušíme a budeme v ní pokračovat až po projednání následujícího bodu. Děkuji vám za pochopení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Takže navrhujete přerušení... (Neklid v jednacím sále, přichází mpř. PSP Filip.)
Poslanec Miroslav Kalousek: Pokud dovolíte, kolegyně a kolegové, tak já jsem radostně uviděl přicházet pana doktora Filipa a s nemenší radostí bych si dovolil stáhnout svůj procedurální návrh s vědomím, že se stále nalézáme v obecné rozpravě a že jsem dostál svému slovu. Ještě jednou děkuji za pochopení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, takže pokračujeme v obecné rozpravě a já se ptám na další přihlášku, nevidím žádnou. Pan kolega místopředseda sněmovny Vojtěch Filip, prosím.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážená paní předsedající, pane ministře, paní a pánové, jednak děkuji panu kolegu Kalouskovi, že stáhl svůj "pozměňující" návrh, to je přerušení tohoto bodu. Já jsem přesvědčen, že je možné o tomto bodu jednat dále, a jednak se omlouvám za pozdní příchod, protože jsem vedl jednání se zástupci ASIA AVTO z Kazachstánu a s podnikem Škoda kvůli další spolupráci v této oblasti. Jak jistě víte, Škoda Auto má partnera, který vyrábí škodovky na území tohoto státu. Takže mě omluvte.
Pokud jde o samotnou otázku, která se týká pozemních komunikací, která se týká mýtného, chtěl bych říci v obecné rozpravě asi tolik - že nemám úplnou důvěru v to, že celý průběh výběrového řízení odpovídá požadavkům České republiky na to, jak by systém měl fungovat.
První otázka, která je samozřejmě nasnadě, je otázka ceny, kterou má český stát zaplatit za dodávku takového systému, který by řešil otázku výkonového zpoplatnění kamionů na silnicích v České republice. Rozdíl mezi tím, kdo vyhrál, je 7 miliard korun, to znamená tím, kdo získal od italského autora právo mikrovlnného sledování výkonů jednotlivých nákladních automobilů, a dodavatelem v Rakousku, který je tím, který by měl být vybrán a vlastně přebírá know-how italských autorů, je opravdu 7 miliard. My máme zaplatit 22 miliard - a italský autor tohoto systému, tohoto patentu, chce za tutéž dodávku od českého státu zaplatit pouze 15 miliard. To je, jak se zdá, dostatečný argument. Já ten argument nevidím jako dostatečný, protože může samozřejmě jít o to, že ten, kdo to převzal, to je firma KAPSCH, zdokonalil ten systém a má ho lépe vymyšlený.
Žel, opak je pravdou. Systém je totiž překonán, a tak jak máme většinově, kromě těch, kteří se tím nenechají obtěžovat, mobilní telefony, tak takové sledování zpoplatnění výkonového mýtného je jednoduché tím, že budete mít mobilní telefon, kdy informace o buňce podává každý operátor na mobilním trhu, tzn. Eurotel, T-mobil a Oskar, dneska Oskar Vodafone. To znamená - jakmile máte mobilní telefon aktivován, pohnete se z jednoho místa na druhé, dokonce na některých telefonech se vám objeví, která buňka vás vlastně přijímá a přes který vysílač mobilní sítě v podstatě telefonujete, přes satelit tomu druhému, tak že v podstatě stačí, abychom na hranicích "dávali" neaktivní mobilní telefon, který prostě bude jenom evidován na té trase, kterou vyjasníme jako trasu kamionů, který pojede po silnicích dálničního typu nebo první třídy, které chceme zpoplatnit. Zdá se to až příliš jednoduché, ale většina originálních řešení je poměrně jednoduchá.
Stejně tak to řešení, které jsme přijali, a pan ministr to nezpochybnil, myslím, že tak vystupoval, už když jsme zahajovali tuto schůzi, že je samozřejmě pravda, že Evropská komise přijala směrnici, respektive doporučení, protože to ještě není na bázi směrnice - podle tohoto doporučení mají všechny evropské státy přejít ze současných systémů na systém satelitní. A satelitní systém nelze řešit pouze tím, co jsem před chvílí řekl, tzn. tím, že to zatím budeme řešit např. neaktivním mobilním telefonem, respektive telefonem, z kterého nemůžete volat, který je pouze evidován na trase.
To doporučení říká asi tolik: Vybudujme systém satelitní tak, aby se mohly jednotlivé soupravy sledovat nejen na území té které republiky, ale tak, aby mohly být předávány v tom systému v rámci celé Evropské unie a těch, kteří budou systém podporovat jako nečlenské státy unie. To se týká v tuto chvíli zejména států, jako je Švýcarsko a Norsko; Norsko jako stát, který je v rámci Schengenských dohod, a Švýcarsko, které po posledním referendu v podstatě systém také přijalo. Samozřejmě se to týká do budoucna nejen Bulharska a Rumunska, ale zejména států, jako je Chorvatsko, Srbsko, Bosna, Hercegovina a Makedonie, respektive bývalá Jugoslávská republika Makedonie, aby se vyjádřil ústavně přípustným způsobem. Stejně tak by se to týkalo i Turecka.
***