(18.00 hodin)
(pokračuje Němcová)
Prosím tedy, aby z pověření vlády návrh uvedl místopředseda vlády, ministr dopravy Milan Šimonovský. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dostáváme se nyní k bodu, který vypracovalo Ministerstvo dopravy, a vláda tímto návrhem zákona o pozemních komunikacích chce především umožnit zavedení zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací formou elektronického mýta. To je zásadní a koncepčně zcela nová právní úprava. Dále pak v návaznosti na zavedení elektronického mýtného navrhovaný zákon přináší změny dosavadní úpravy zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací formou časového poplatku, to znamená, budou existovat obě tyto formy v budoucnosti a to zpoplatnění mýtem se bude podle vládního návrhu vztahovat pouze na čtyřkolová vozidla a jízdní soupravy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí nejméně dvanáct tun, a to na vybraných úsecích dálnic a vybraných silnic.
Novela zachovává dosavadní zpoplatnění, jak jsem řekl, formou časového poplatku, ale zvyšuje jeho horní hranici pro vozidla nad tři a půl tuny a nižší než dvanáct tun; ta dvanáctitunová budou zpoplatněna formou elektronického mýta, zhruba o čtyři tisíce korun na dvacet tisíc korun, a dále se stanovuje nově délka platnosti kuponu na rok, měsíc a týden, což je nutná změna z důvodu harmonizace s acquis Evropské unie. A rovněž tato novela přenáší působnost vydávání a prodeje kuponů z Ministerstva financí na Ministerstvo dopravy.
V souvislosti s novelou zákona o pozemních komunikacích se také navrhuje provést nezbytné úpravy v souvisejících zákonech, zejména v přestupkovém zákoně, zákoně o celní správě, zákoně o Státním fondu dopravní infrastruktury a zákoně o zpravodajských službách.
Tolik na úvod, paní místopředsedkyně.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1052/1. S jednáním výboru nás seznámí zpravodaj, pan poslanec Josef Hojdar. Prosím pane kolego.
Poslanec Josef Hojdar: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, hospodářský výbor se velmi podrobně a rozsáhle zabýval tímto tiskem a po vyslechnutí výkladu ministra dopravy pana Ing. Milana Šimonovského a zpravodajské zprávě poslance Ing. Josefa Hojdara se dobral k tomu, že doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 1052 ve znění pozměňovacích návrhů, které vám byly předloženy na lavice jako tisk 1052/1.
Já do další rozpravy nebudu vystupovat, protože jsem své připomínky a názory k tomuto zákonu řekl při prvním čtení. Jenom se tímto chci přihlásit do podrobné rozpravy, protože pochopitelně tak složitý a důležitý zákon se vyvíjí a mám tady ještě některé drobné úpravy, které je zapotřebí také vám předložit. Takže to je zatím všechno. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to od pana kolegy Miroslava Máče. Prosím o slovo.
Poslanec Miroslav Máče: Vážená předsedající, vážení kolegové, přestože jsem v této sněmovně třetí den, cítím určitou povinnost se k tomuto zákonu vyjádřit. Vyjádřit proto, protože před rokem a půl jsem byl ředitelem odboru na Státním fondu dopravní infrastruktury, který tento zákon připravoval. Osobně mohu říci, že tento zákon v tomto znění není špatný, nicméně naše představy byly trochu jiné. Náš odbor za tímto účelem byl pověřen vládním usnesením a po půl roce byl v podstatě zrušen druhým vládním usnesením, ačkoli to, co jsme měli předložit, jsme předložili.
Vystupuji zde v souvislosti s určitým pozměňovacím návrhem, který bude přednesen a jehož podstata je, že provoz elektronického mýta a výběr mýtného zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. V této souvislosti musím jasně konstatovat, že v době, kdy byl vytvořen odbor výkonového zpoplatnění, byly určité možnosti, aby výběrem mýtného se tento Státní fond dopravní infrastruktury zabýval. Bohužel tento odbor byl zrušen. Osobně se domnívám, že není v současných možnostech Státního fondu dopravní infrastruktury, aby do této hry vstupoval, a není ani v jeho možnostech, aby nějak zajistil provoz elektronického mýta. Dobře víme, že touto činností bylo pověřeno Ředitelství silnic a dálnic.
Na začátku našeho úsilí v tom Státním fondu dopravní infrastruktury bylo, že to bude určitá služba, kterou bude zajišťovat privátní subjekt. Stalo se jináč. Nicméně taková je skutečnost a osobně se domnívám, že tento styl není možno přijmout.
Sám nebudu navrhovat žádné zásahy do toho zákona. Osobně se domnívám, že zákon ve své podstatě není špatný. Vychází z té verze, kterou jsme připravili kdysi na tom Státním fondu dopravní infrastruktury. Chyba není v zákoně. Chyba je v určitých podmínkách výběrového řízení, které se potom rozjelo už v kompetenci Ministerstva dopravy.
Děkuji vám za vyslyšení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Zeptám se na další přihlášku do podrobné rozpravy. Pardon. Do obecné rozpravy. Jsme v obecné rozpravě. Prosím. Slovo má pan poslanec Býček.
Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, kolegyně, k projednávanému vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 13/1979 Sb., o pozemních komunikacích, chci uvést, že je to novela šitá horkou jehlou. Její projednávání je pod tlakem průběhu a zejména výsledků výběrového řízení ve snaze co nejdříve uzavřít smlouvu s firmou KAPSCH. Bohužel ani hospodářskému výboru se plně nepodařilo vládní návrh vylepšit.
Rád bych se vyjádřil ke dvěma novelizovaným bodům.
Za prvé. Novelizační bod 6 usnesení hospodářského výboru. Paragraf 22 odst. 1 zní: Provoz systému elektronického mýtného a výběr mýtného zajišťuje Ministerstvo dopravy. - Už se na to těším. - Ministerstvo dopravy může pověřit provozem systému elektronického mýtného a výběrem mýtného organizaci zřízenou Ministerstvem dopravy, dále jen provozovatel systému elektronického mýtného, na základě souhlasu vlády. Tedy dvě poznámky. Tato povinnost se pro ministerstvo do zákona teprve dává, ale ministerstvo již koná. To je to zmíněné výběrové řízení, byť s pověřením vlády. Druhá poznámka.
Za druhé. Ještě než bude mít Ministerstvo dopravy právo ze zákona pověřit nějakou jinou zřízenou organizaci provozem mýtného, již v tomto zákoně pravomoci provozovat systém vtělujeme do zákona číslo 104/2000 Sb., tedy Státnímu fondu dopravní infrastruktury. To jsou v § 2 odst. 1 vložená písmena i) a j), která rozšiřují účel fondu. Já samozřejmě směřuji k tomu a podporuji ten směr, který tady byl předřečníkem rozporován, že by to mělo být ŘSD. Já si myslím, že ŘSD by se mělo starat o to, o co se starat má, a má zajistit provozuschopnost dálnic a silnic, má se starat o financování oprav, rekonstrukcí, a ne trpět nešvary, které tam jsou, a ještě teda prostě přistupovat velmi laxně. A nakonec to uvidíme při projednávání návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, jaké přístupy ŘSD k tomuto má.
Písmeno i) zní: financování nákladů na zavedení a provozování systému elektronického mýtného. A písmeno j): financování úhrady koncesionářů na základě uzavřené koncesionářské smlouvy na výstavbu, provozování a údržbu dopravní infrastruktury a financování nákladů souvisejících s uzavřením koncesionářské smlouvy. - Pokud to takto přijmeme, tak to de facto znamená, že provozovatelem je ze zákona 104/2000 Sb. Státní fond dopravní infrastruktury.
***