(15.20 hodin)
(pokračuje Krajíček)
Při jednání podvýboru pro investice ve zdravotnictví jsem dospěl k závěru, že tak jako v předcházejících letech nebude schválený rozpočet splněn a poté se dozvíme při projednávání státního závěrečného účtu v příštím roce, že tomu je tak z různých důvodů, tzv. objektivních důvodů. Přitom objektivními důvody jsou v převážné míře různé administrativní průtahy, a to zejména opožděná registrace ministerstvem v termínech, které již neumožňují investici v příslušném roce realizovat. Považuji tuto praxi nadále za nepřijatelnou, protože takovýto postup vytváří pouze prostor pro korupční jednání, které tady v posledních dnech tak kritizujete.
Pane ministře, tři otázky.
Otázka první: Jaká opatření jste již přijal pro to, aby zákon o státním rozpočtu na rok 2005 byl naplněn ve všech svých ustanoveních?
Otázka druhá: Proč jsou nuceni investoři jednotlivých akcí, kteří z důvodů administrativních průtahů neležících na jejich straně, nuceni k tomu, aby písemnou formou požádali o přesunutí přidělených finančních prostředků na další rok? Není to ze strany ministerstva pouhý alibismus. Tento přístup státu pouze dokumentuje, že se nejedná o partnerský přístup, ale pouze o tvrdý dirigismus.
Otázka třetí: Kolik nových investičních akcí, které nebyly součástí schváleného státního rozpočtu, bude ministerstvem profinancováno v letošním roce? Podle jakých pravidel je o jejich zařazení rozhodnuto a kdo je za tato rozhodnutí osobně odpovědný?
Děkuji za odpověď.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra Davida Ratha. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zdravotnictví ČR David Rath: Pane předsedo, dámy a pánové, zazněly zde otázky, které jsou trochu jiné, než aby se týkaly investice v Motole, ale budiž.
Otázka investic a změny investic a nedodržování určitých pravidel. Myslím, že zde mohu odkázat na rozpočtová pravidla. Když se na ně, pane poslanče, podíváte, zjistíte, že když potenciální žadatel zažádá včas, právě si zajistí, že finanční prostředky budou přesunuty na další rok.
Otázka investic v rámci resortu zdravotnictví bude řešena v rámci nyní schvalovaného státního rozpočtu. Chystám určité změny v tomto smyslu na Ministerstvu zdravotnictví, aby tam došlo ke zlepšení, abyste mohl být spokojen.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím pana poslance, jestli bude ještě pokračovat.
Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, pane předsedo. Pane ministře, ani na jednu otázku jste mi neodpověděl. Poměrně mě zaráží, že vás překvapuje, že jsem se neptal na investice v Motole, ale myslím si, že téma mé interpelace bylo naprosto jasné.
Pokud jste mi neodpověděl na tyto otázky, dovolte mi aspoň doplňující otázku, kterou mi snad budete schopen nebo ochoten odpovědět. Pane ministře, je pravdou, že činnost komise pro vybranou zdravotní techniku byla vámi dočasně přerušena a v této věci budete rozhodovat nadále vy sám? Jak dlouho bude tento stav trvat a do jakého termínu v jednotlivých případech chcete rozhodnout? Nebo je to cesta - v případě, že již žádné rozhodnutí do konce roku nepřijmete - jak velmi jednoduchým způsobem ušetřit finanční prostředky pro jiné, vámi preferované účely?
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, slovo má ministr zdravotnictví David Rath.
Ministr zdravotnictví ČR David Rath: Jsem rád, pane poslanče, že znáte, co preferuji a co nepreferuji.
Teď k té komisi. Ano, pozastavil jsem činnost komise pro rozmisťování vybrané zdravotnické techniky až do konce tohoto roku z důvodu extrémního dluhu ve Všeobecné zdravotní pojišťovně a z důvodu její insolventnosti. Tudíž pokud Všeobecná zdravotní pojišťovna má 14 miliard dluhu v tuto chvíli, který v letošním roce narůstal enormním tempem, není možné otevírat další kapacity v rámci České republiky do doby, než dojde k finanční stabilizaci Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Mýlíte se, pane poslanče, a možná vycházíte sám ze svých vlastních zkušeností, že bych měl chuť o přístrojích rozhodovat sám. Nikolivěk, žádné přístroje, žádné nové kapacity do konce tohoto roku schváleny nebudou. Poté se situace opět vyhodnotí. Pravděpodobně dojde i ke změně statutu této komise, protože nejsem moc spokojen, jak statut byl nastaven. Myslím si, že větší role by měla zde být na straně plátců, tedy větší role zdravotních pojišťoven, protože nelze otevírat nové kapacity bez toho, aby zdravotní pojišťovny měly dostatečné finanční prostředky na jejich krytí.
Pokud se situace ve Všeobecné zdravotní pojišťovně nezlepší v průběhu příštích měsíců, pravděpodobně si nebudeme moci dovolit otvírat tolik nových kapacit jako doposud, přičemž musím konstatovat, že Česká republika je alespoň v těch zásadních kapacitách těchto přístrojů saturována poměrně dobře. Vezmeme-li to procentem těchto přístrojů na počet obyvatel a vezmeme-li ekonomický potenciál České republiky, jednoduše zjistíme, že dokonce zde Česká republika výrazně předběhla své ekonomické schopnosti a možnosti. Tudíž pozastavení na několik měsíců v žádném případě nemůže žádné pacienty ohrozit.
Určitou otázkou jsou kapacity, které jsou dokončeny a jsou před spuštěním. Zde je jednáno s pojišťovnou, aby byl nalezen určitý režim k financování alespoň částečného provozu.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. To je vše, co může být řečeno k této interpelaci. Další bude interpelace pana poslance Břetislava Petra. Pokud se nemýlím, pan ministr Ambrozek se dnes omlouval, nicméně pan poslanec Petr přednese svou interpelaci, která byla vyřízena, jak ukládá jednací řád. Prosím, máte slovo.
Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, obracím se na nepřítomného pana ministra se žádostí o odpověď na některé otázky, které souvisejí s vymezením ptačích oblastí.
Usnesením vlády České republiky 1058 ze 27. 10. 2004 nebylo schváleno vytvoření ptačí oblasti Heřmanský stav-Odra-Poolzí, následně vám bylo uloženo v bodě B citovaného usnesení hledat alternativní řešení pro zachování populace ptáků. Jelikož od citovaného usnesení vlády uběhl více než rok a veřejnost doposud nebyla seznámena s tím, jak bylo splněno usnesení vlády, případně jaká další opatření pro řešení uvedeného problému byla přijata ze strany Ministerstva životního prostředí, bylo neřešení tohoto úkolu kritizováno starosty a primátory Svazu obcí okresu Karviná, zejména v souvislosti s tím, že vysoká nezaměstnanost okresu, která činí 19,7 %, nemůže být eliminována tím, aby v Dolní Lutyni byla vytvořena průmyslová zóna. Předmětem kritiky bylo především vyjádření Ministerstva životního prostředí k žádosti Krajského úřadu v Ostravě o schválení plánu vyššího územního celku Ostrava-Karviná. Je zarážející, že ze strany Ministerstva životního prostředí nebyl dán souhlas s pokračováním změny územního plánu, i když předtím byly schváleny koncept územního plánu Ostrava-Karviná, změna územního plánu Bohumína a zadání konceptu změny Dolní Lutyně, v němž se uvažuje se zřízením průmyslové oblasti.
***