(10.30 hodin)
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, navrhovaná právní úprava byla vyvolána potřebou transponovat předpisy Evropských společenství.
Předložený návrh navazuje na poslední novelu cizineckého zákona. Podle nového znění § 106 odst. 3 cizineckého zákona má orgán sociálního zabezpečení povinnost oznámit policii, že se občan Evropské unie nebo jeho rodinný příslušník stali neodůvodnitelnou zátěží sociálního systému České republiky. Vzhledem k takto uložené povinnosti je nezbytné stanovit podmínky a kritéria pro posuzování, zda se uvedená osoba nestala neodůvodnitelnou zátěží systému. Současně se v návaznosti na požadavky práva Evropského společenství navrhuje upravit i okruh osob, které mají nárok na dávky a služby sociální péče, a to výslovně o občany Evropské unie a jejich rodinné příslušníky, kteří mají na území České republiky přechodný pobyt a jsou hlášeni k pobytu na území České republiky po dobu delší než tři měsíce. Touto změnou se odstraňuje částečná neslučitelnost platné právní úpravy s právem Evropského společenství.
Součástí předloženého materiálu je i novela zákona o veřejném zdravotním pojištění, jejímž cílem je odstranit určitý problém, který vznikl po přijetí nového zákona o zaměstnanosti tím, že osoby plně invalidní nemohou být vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání. Za tyto osoby tak není plátcem pojistného na veřejné zdravotní pojištění stát, neboť některé z těchto osob nesplňují podmínky pro přiznání plného invalidního důchodu a nejsou schopny si hradit své zdravotní pojištění.
Věřím, vážené paní poslankyně a páni poslanci, že propustíte tento zákon do dalšího čtení.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1051/1. Prosím pana poslance Antonína Zralého, aby se ujal své role zpravodaje.
Poslanec Antonín Zralý: Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, paní a pánové, velice stručně vás seznámím s usnesením číslo 276 ze 41. schůze výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.
Po projednání tohoto tisku bylo předloženo výborem pro sociální politiku a zdravotnictví doporučení Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon číslo 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a to vše ve znění změn a doplnění, jak jsou uvedeny v tisku 1051/1.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.
Nyní tedy zahajuji rozpravu podrobnou a ptám se, zda v podrobné rozpravě chce někdo vystoupit a přednést návrh. Není tomu tak. Podrobnou rozpravu také končím. Formálně se zeptám, zda pan ministr či pan zpravodaj chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak. Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Nyní budeme, kolegyně a kolegové, projednávat bod 43., kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění, sněmovní tisk 1150, druhé čtení. (Nesouhlas v sále.)
Já se omlouvám. Já se omlouvám, ten jsme ráno odložili a já jsem ho nevyndala z této hromady. To se skutečně omlouvám.
A budeme projednávat bod číslo
5.
Vládní návrh zákona o změně zákonů v souvislosti
se sjednocováním dozoru nad finančním trhem
/sněmovní tisk 997/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí, pan Bohuslav Sobotka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, hlavním účelem návrhu zákona, předloženého jako sněmovní tisk 997, je realizace integrace dohledu nad finančním trhem. Při přípravě vládního návrhu zákona se vycházelo z původní koncepce integrace dozoru, kterou schválila vláda v květnu 2004. Tato koncepce počítala s postupným sjednocením dozoru ve dvou etapách. V první fázi na přelomu let 2005 a 2006 měl být současný počet čtyř dozorových institucí zredukován na dvě, jimiž měly být Česká národní banka a Komise pro finanční trh, vybudovaná na základě současné Komise pro cenné papíry. V následující druhé fázi kolem roku 2010 měl být veškerý dozor nad finančním trhem sloučen do jediné instituce. Jednání, která v mezidobí proběhla mezi zúčastněnými subjekty, však ukázala prostor provést sjednocení veškerého dozoru nad finančním trhem již v rámci první etapy. Proto vláda usnesením číslo 1079 ze dne 24. srpna 2005 rozhodla o změně v původním záměru integrace. Podle této nové koncepce by měl od 1. dubna příštího roku začít v České republice fungovat jednotný dozor nad finančním trhem vykonávaný Českou národní bankou.
Hlavní výhodou nového postupu je výrazné urychlení integračního procesu. Ve srovnání s původně zamýšlenou variantou nastane úplné sjednocení dozoru s přibližně čtyřletým předstihem a díky tomu se dříve projeví očekávané pozitivní efekty integrace. Jednorázové provedení integrace dále ušetří značné náklady spojené s technickým a organizačním zajištěním integračního procesu. Zázemí a zkušenosti České národní banky ve spojení s kvalitami ostatních regulátorů by měly být dostatečnou zárukou a pozitivním impulsem ke zvýšení stability v sektoru finančního trhu.
Jak vyplývá z prvních reakcí, rychlejší sjednocení dozoru oceňují také účastníci finančního trhu. Díky integraci totiž dojde ke sjednocení pravidel a požadavků dozoru v jednotlivých segmentech trhu a v horizontu roku 2008 se bude připravovat i sjednocení legislativních pravidel. Velká pozornost bude věnována i otázkám ochrany spotřebitele na finančním trhu.
Po legislativní stránce je nová koncepce integrace realizována tak, že v rámci projednávání v rozpočtovém výboru byl schválen komplexní pozměňující návrh, který nahrazuje stávající vládní návrh zákona. V tomto komplexním pozměňujícím návrhu se již promítlo výše zmíněné usnesení vlády. Komplexní pozměňující návrh byl také posouzen Evropskou centrální bankou. Ta ve svém stanovisku 28. října 2005 zdůraznila, že tento návrh podporuje a integraci dozoru do České národní banky vítá. Výslovně konstatovala, že sloučení dozoru do jediné instituce je v relativně malé ekonomice ideální. Podle názoru Evropské centrální banky je rozšíření pravomocí České národní banky na oblast nebankovního dozoru v souladu s jejími úkoly. Dále doporučila explicitně vymezit širší úlohu České národní banky při zajištění stability finančního systému jako celku, což bylo také zohledněno v jednom z pozměňujících návrhů schválených rozpočtovým výborem.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předkládaného návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a stálé komisi Poslanecké sněmovny pro bankovnictví. Usnesení rozpočtového výboru a stálé komise byla rozdána jako sněmovní tisky 997/1, 3 a 4. Stanovisko Evropské centrální banky vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 997/2.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru, pan poslanec Michal Doktor.
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás v krátkosti seznámil se zpravodajskou zprávou, resp. ale spolu s tím, co považuji za důležité nad to, co zde už uvedl pan ministr financí.
Původně bylo plánováno sjednocení dozorových institucí na finančním a kapitálovém trhu v rozsáhlejším horizontu. Vzhledem ke shodě, ke které došly jednotlivé dozorové instituce a předkladatel sněmovního tisku, resp. zástupci Ministerstva financí, byl v průběhu jednání původní text, a já si myslím, že jsem povinen vás na to upozornit, nahrazen textem zcela jiným, a tedy i záměr předkladatele, který jsme zde projednávali v režimu prvního čtení, je v tuto chvíli zcela překonán.
***