(11.30 hodin)
(pokračuje Talmanová)

Příčiny nepříznivého hospodářského vývoje lze spatřovat jednak v nepříznivém vývoji makroekonomického prostředí - a teď velmi důležitá věta, se kterou jsme se i my, dámy a pánové, ztotožnili - jednak v zásazích státní správy do rozhodování o nastavení cen zdravotní péče.

Rok 2003 - velmi obdobný. Nižší než plánovaný příjem z pojistného na veřejné zdravotní pojištění lze přičíst zčásti na vrub rostoucí nezaměstnanosti, zčásti na vrub vývoje počtu pojištěnců, za něž je plátcem pojistného stát. Oproti odhadům vývoje nezaměstnanosti, podle nichž byl zpracován zdravotně pojistný plán na rok 2003 a které se pohybovaly na úrovni 9,2 %, se ve skutečnosti nezaměstnanost vyšplhala na 10,3 % - stav na konci roku. Nezaměstnanost je strukturálního charakteru, je velmi nerovnoměrně rozložena na území České republiky a zvyšuje se podíl osob dlouhodobě nezaměstnaných. Nezaměstnanost u pojištěnců pojišťovny dosahuje vyšší úrovně ve srovnání s průměrem České republiky, což je pravděpodobně dáno také rozložením pojistného kmene mezi zdravotními pojišťovnami. Čerpání základního fondu zdravotní péče naproti tomu dosáhlo tempa růstu 3 %. Nebylo tak dosaženo cíle v oblasti nákladů na zdravotní péči, což vedlo k tomu, že po celý rok 2003 se pojišťovna potýkala s finančním deficitem vyplývajícím z nepříznivé struktury pojistného kmene získaného v minulých letech. Pojišťovna ve svém dokumentu adresovaném Ministerstvu zdravotnictví a vládě České republiky na nebezpečí hrozícího deficitu upozornila.

V průběhu roku 2003 byla intenzivně připravována reforma veřejných financí. Veřejné rozpočty České republiky jsou dlouhodobě charakterizovány deficitními sklony. Skutečná podstata pozorovaného růstu fiskálních deficitů nesouvisí pouze s transformačními problémy ani s fází ekonomického cyklu, nýbrž má strukturální charakter.

Opět zkrátím. - Názorným příkladem toho, jak neurovnané a nestabilní prostředí v systému veřejného zdravotního pojištění panuje a jak nezbytné jsou urychlená analýza současného systému a náprava jeho zjevných chyb, je uplatnění cenové regulace stanovené zákonem 526/1990 Sb., o cenách maximální hodnoty bodu. Při zpětném výpočtu hodnoty bodu bylo zjištěno, že některá zdravotnická zařízení, zejména zařízení zdravotnické záchranné služby, získávala vyšší hodnotu bodu, než byla hodnota stanovená cenovým výměrem Ministerstva financí po poměrně dlouhé a složité komunikaci s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí, jejichž stanoviska byla v této věci odlišná.

Toto jsme, dámy a pánové, vzali na vědomí ve výroční zprávě za rok 2003, kdy jsme vzali na vědomí i to, že pojišťovna uplatnila cenovou regulaci, jednu z těch regulací, které jsme se v nedávné době my tady tak vehementně bránili, že jsme nebyli schopni projednat zdravotně pojistný plán na rok 2004.

Výroční zpráva za rok 2004 námi není schválena, ale je nám doporučena gesčním výborem, výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, ke schválení. Jen z ní zacituji. Naši kolegové nám ji doporučují schválit.

Na straně nákladů na zdravotní péči nebyla přijata žádná plošná opatření. Naopak uplatnění regulačních mechanismů uvedených ve zdravotně pojistném plánu pro rok 2002 se setkalo s výrazným odporem, a to nikoliv pouze u poskytovatelů zdravotní péče, nýbrž i na straně státu a Parlamentu České republiky. Nastavení cen zdravotní péče je v podstatě prolongováno od roku 2001. Od tohoto roku nebyla v segmentech ústavní péče učiněna v rámci dohodovacího řízení dohoda, a z tohoto důvodu vydávalo do prvního pololetí 2003 vyhlášku o cenách zdravotní péče Ministerstvo zdravotnictví. V případě, že Ministerstvo zdravotnictví vyhlášku nevydá, platí ceny a úhradové mechanismy z posledního období, kdy tak bylo učiněno, nebo z období poslední dohody. Tak tomu bylo od druhého pololetí 2003 a po celý rok 2004. Protože v roce 2001 byly úhrady nastaveny nad možnostmi příjmové strany bilance, prolonguje se tento stav až do současnosti. Žádné z opatření tak neznamenalo zásadní změnu v trendech růstu příjmů a nákladů na zdravotní péči. - I toto jsme, dámy a pánové, schválili, resp. výbor schválil a vám doporučuje taktéž schválit.

Na konec tohoto velmi nudného výčtu, který jsem učinila z důvodu, že lidská paměť jest velmi krátkou, už jen poslední dokument, chronicky známý, ale stojí za to ho zde opět přečíst, zejména pro pana ministra zdravotnictví.

Usnesení vlády číslo 1060 z 24. srpna 2005, vyjádření vlády k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky. Pouze závěr: Vláda doporučuje předložit výroční zprávu 2004 Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky Poslanecké sněmovně k projednání s návrhem na její schválení. Citace: Skutečný stav hospodaření VZP je poznamenán od roku 2002 narůstajícím stavem závazků po lhůtě splatnosti, a to i přes mimořádnou pomoc státu v roce 2003 a 2004 v celkové hodnotě 2,356 mld. Kč. Skutečnost, že hodnoty faktur od zdravotnických zařízení přesahují každoročně realizované příjmy z pojistného po přerozdělování, je zřejmá, avšak postup zdravotnických zařízení i výše uplatněné fakturace zdravotní péče je odrazem nastavených zákonných a podzákonných norem, které je nutno respektovat ve vzájemném vztahu mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a jejími smluvními zdravotnickými zařízeními. Prostor pro snižování nákladů VZP je za této situace minimální, neboť dikce § 17 odst. 14 zákona č. 48/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebyla v průběhu roku 2004 upravena.

Dámy a pánové, omluvte mě, omluvte můj výčet, který jsem zde již zdůvodnila.

Na samý závěr mi dovolte prostřednictvím pana předsedajícího sdělit panu ministrovi následující: Vážený pane ministře, uvalil jste nucenou správu na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Nebo ještě přesněji - uvalil jste spolu s předsedou vlády Paroubkem nucenou správu na ředitelku Musílkovou. Prosím vás, abyste se stejnou právní erudicí, vám vlastní, a se stejnou odpovědností uvalil nucenou správu i na tuto Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, neboť tato Sněmovna byla o všem informována, vše jí bylo sděleno, vše věděla, vše schvalovala, vše brala na vědomí.

Uvalte na nás nucenou správu za schvalování zdravotně pojistných plánů, výročních zpráv, účetních uzávěrek. Odvaha ani drzost vám k tomu dozajista nechybí. Co vám k tomu chybí, pane ministře, je mandát občanů této země, mandát voličů. Ten vy nemáte! (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji za vystoupení. Nyní má slovo druhý přihlášený v pořadí, pan kolega Petr Tluchoř. Připraví se pan poslanec Krákora.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Vážený pane předsedající, členové vlády, dámy a pánové, předem dovolte, abych oznámil svůj několikanásobný střet zájmů. Jsem pojištěncem Všeobecné zdravotní pojišťovny a je v mém osobním zájmu, aby tato instituce odolala touhám ovládnout ji pro špatně ukojené ambice, ekonomické či politické cíle. Je v mém osobním zájmu i v zájmu dalších 6,5 mil. pojištěnců, aby VZP zůstala taková, jak byla koncipována při zrodu, tedy nezávislá a apolitická. Jsem Středočech a předseda dozorčí rady Oblastní nemocnice Kolín. Byl jsem zastupitelstvem kraje zvolen, abych dohlížel na bezproblémové hospodaření a správný chod tohoto jednoho z klíčových zdravotnických zařízení ve Středočeském kraji. Je v osobním zájmu mém i v zájmu více než milionu středočeských občanů, aby středočeské nemocnice dobře fungovaly, a nikoliv aby se zavíraly, jak požaduje David Rath. A konečně jsem i pacient, který se v tuto chvíli cítí opravdu, ale opravdu ohrožen.

Nyní k věci samé. Lži, pomluvy a zastrašování, to je jediné, čeho jsme se v uplynulých dvaceti dnech, tedy od doby, kdy byl David Rath jmenován ministrem zdravotnictví, dočkali. Asi tisíckrát jsme z jeho úst slyšeli slova jako ODS, IZIP, Cabrnoch, Ouzký, Bendl, paláce, trestní oznámení. Ať poslouchám, jak poslouchám, nějak se nám ale vytrácí pacient, pane ministře. Možná záměrně. Ne možná, ale zcela určitě.

Hned na začátku je třeba se ptát, komu to slouží a co je cílem této velmi hořké podívané.

Tak podle mého názoru za prvé - sociální demokracie v resortu zdravotnictví za těch více než sedm let bídy totálně selhala, a bylo tedy třeba teď, pár měsíců před volbami, zamést stopy. Je třeba nalézt viníka, na kterého bude hozena veškerá zodpovědnost. Takovou odpovědí se měla stát VZP, potažmo paní Jiřina Musílková.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP