(9.40 hodin)

Poslanec Vladimír Říha: V rozpravě k tisku 1080 vystoupil pouze předseda výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

V podrobné rozpravě chci zopakovat svůj návrh na zamítnutí v prvním čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Jsme v prvním čtení, pane kolego, takže se nekoná podrobná rozprava, ale rozumím vašemu zopakování návrhu. Protože je před námi hlasování, pokusím se přivolat kolegy, abychom toto hlasování mohli zahájit.

Pro příchozí opakuji, že budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 90. Táži se, kdo je pro tento návrh. Pardon, prohlašuji hlasování za zmatečné. Mám zde žádost na vaše odhlášení. Odhlašuji vás a prosím, abyste se znovu přihlásili. Prosím, abyste se zaregistrovali.

 

A budeme hlasovat v hlasování pořadové číslo 91 o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Zahajuji hlasování pořadové číslo 91. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 91 z přítomných 156 pro bylo 108 poslanců, proti 24. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh zákona jsme zamítli v prvním čtení. Tím končí jeho cesta Poslaneckou sněmovnou.

 

Děkuji panu hejtmanovi a loučím se s ním. Děkuji také panu zpravodaji.

 

Můžeme přistoupit k dalšímu bodu.

 

Dalším bodem je

 

71.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 957/ - třetí čtení

 

Prosím ke stolku zpravodajů ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana a také zpravodaje hospodářského výboru poslance Karla Sehoře. Oznamuji, že pracovní pozměňovací návrhy nám byly rozdány jako sněmovní tisk 957/2.

Otevírám rozpravu. Nemám písemnou přihlášku. Jako první se hlásí pan poslanec Josef Janeček. Upozorňuji, že lze navrhnout pouze legislativně technické či gramatické úpravy.

 

Poslanec Josef Janeček: Součástí obecné rozpravy ve třetím čtení je i možnost vyslovení se k některým pozměňujícím návrhům.

Vážení kolegové, chtěl bych jen upozornit, že Česká republika je velmi zvláštní zemí, která se vydala v ochraně obyvatelstva před dopady tabákových výrobků zcela opačným směrem než zbytek civilizovaného světa. My jsme zemí, která v zákoně, který má chránit naše obyvatele před škodami způsobenými tabákovými výrobky, provedli liberalizaci. Jeden z hlavních lobbistů, který putoval touto Sněmovnou, je v těchto dnech povýšen. Doufám, že právem, protože se mu povedl velký čin.

Všichni hovoříme o tom, jak je nezbytné šetřit veřejné prostředky, jak je nezbytné šetřit prostředky našemu zdravotnictví. My na léčení nemocí způsobených kouřením v oblasti zdravotnictví vydáváme přibližně 30 miliard korun ročně. V oblasti hospodářské to podle odhadů Evropské unie znamená 77 až 100 miliard ročních ztrát. Stále a stále podléháme různým lobbistickým tlakům.

Při minulém čtení jsem zde vznesl na autory, kteří hodlají prodloužit právo reklamy na tabákové výrobky, vznesl dotaz, kolik vlastně ona Velká cena Brna potřebuje peněz. Nikdo neodpověděl. Protože on existuje jednoduchý mechanismus, jak dodat čistým způsobem peníze do této sportovní oblasti. Byli bychom všichni spokojeni. Stačí zvednou spotřební daň. Jestliže zvednete spotřební daň, získáte čistým způsobem finanční prostředky a můžete je použít pro podporu kterékoli oblasti sportu. Z medicínského hlediska to má ještě jedno kouzlo. Zvýšením této daně se sníží spotřeba cigaret, čili sníží se zdravotnické škody, což je dokázáno v mnoha studiích, které lze doložit, a mám je na lavici a mohu je předvést. Tyto studie jsou naprosto průkazné. Zvýšením ceny tohoto zboží klesá spotřeba a zvyšují se příjmy státního rozpočtu.

Má to jeden problém. Jestliže zakážeme reklamu a sponzoring, také uzavřeme různé paralelní kanály, které plynou do kapes těch, kteří se kolem těchto věcí pohybují. Já si myslím, že to je v oblasti tabáku ten hlavní problém. Nikoliv možná ten čistý sponzoring, ale paralelní finanční toky.

Pokud někdo skutečně chce tvrdit, že problémem je Velká cena Brna, potom navrhuji zvýšení spotřební daně a převedení těchto finančních prostředků, které by mohly být klidně v řádu miliard, ve prospěch tohoto sportovního podniku.

Pokud je cílem tohoto návrhu udržet a podporovat korupční prostředí v České republice, můžeme tento návrh podpořit, ale pak se nedivme tomu, že jsme jednou z nejzkorumpovanějších zemí v Evropě.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Josefu Janečkovi. Prosím o další přihlášky do rozpravy. Pan kolega Petr Pleva, poté pan poslanec Martin Říman.

 

Poslanec Petr Pleva: Vážené dámy, vážení pánové, pan kolega Janeček už má skutečně obsesi na tabákové výrobky, možná už to není jen boj proti kouření, třeba je za tím nějaká příhoda z mládí. Ale to zde neřešme.

Chtěl bych říci, že pozměňovací návrh, který se týká skutečně především Velké ceny v Brně, jen hovoří o tom, že smlouvy, které jsou uzavřené, zůstávají v platnosti. Jestli pan kolega Janeček chce měnit našim zákonem pravidla Mezinárodní motocyklové federace, pak si myslím, že zatím tak silný ještě není.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Petru Plevovi. Nyní se o slovo hlásí pan kolega Martin Říman. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Říman: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, nemám obsesi na tabákové výrobky, ty mě nechávají zcela chladným, ale nenechávají mě chladným ustanovení tohoto zákona, která znamenají nesmyslnou regulaci a nesmyslné potíže soukromého sektoru. Hovořím o § 2b této novely, která souvisí s diskutovanou a známou tzv. regulací reklamy, což je regulace, která vznikla ad hoc poté, co jeden obchodní řetězec na počátku letošního roku, jak si jistě pamatujete, vzbudil takovou naději svými reklamními plakáty, že fronty a tlačenice u jeho supermarkety přesáhly do té doby vídanou mez.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP