(11.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec František Koníček.

 

Poslanec František Koníček: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já se ve svém vystoupení nebudu chtít příliš věcně zabývat tímto tiskem, návrhem zákona, protože buď sněmovní, nebo senátní verze pravděpodobně schválena bude. Spíše bych chtěl upozornit tuto Sněmovnu a možná i vládu České republiky, a to na základě svých osobních zkušeností z dřívějšího zaměstnání na Ministerstvu práce a sociálních věcí, na některé aspekty, které možná pro celou řadu z vás nebudou dostatečně známé.

Když se tady tento zákon, v pořadí už pátý odškodňovací zákon, projednával na základě poslanecké iniciativy, vycházelo se z jakýchsi přibližných estimací a předpokladů, že se bude jednat řádově o nějaké tisíce, maximálně nějakých deset tisíc oprávněných osob. Já bych rád na základě podrobné analýzy toho, jaký okruh oprávněných osob tento zákon asi pojme, vám sdělil informaci, že je to řádově kolem 150 tisíc předpokládaných účastníků boje za osvobození.

Z pohledu celkové agendy, která má být odvinuta, je ten zákon koncipován tak, že v sobě zahrnuje tři komponenty příspěvků. První dva komponenty jsou počítány v rámci existujících pojistných systémů, a musí dojít ke změně celého informačního systému České správy, třetí jako jednorázový má trošičku jinou metodiku výpočtu a zpracování. Celkový dopad počtu, o kterém hovořím, reprezentuje, pro vaši představu, řádově více než milion pracovních normohodin z fondu pracovní doby, a pokud to přepočteme na toho, kdo to má realizovat a provádět, a to je Česká správa sociálního zabezpečení, pak bez výrazného omezení hodnototvorných procesů, které má plnit primárně, to je zajišťovat penzijní a nemocenskou agendu atd., to bude a může znamenat výrazné ohrožení kvality, správních lhůt a vyřizování základní agendy, která ze zákona České správě náleží.

Já bych tady mohl mluvit o dopadech poměrně hodně obšírně, ale nechci tím Sněmovnu zatěžovat. Pouze bych chtěl toto upozornění směřovat Sněmovně, abychom si toho byli vědomi, protože nikoliv pouze samotný zákon, ale podmínky jeho proveditelnosti a realizace jsou základním měřítkem řekněme pozitivní úspěšnosti zákona jako takového. Pokud se to bude rozkládat do mnoha let, aby se to zvládlo, pak tady máme problém politický, mravní a jiný, protože oprávněné osoby jsou řekněme starší ročníky a může to pochopitelně působit problém. Pokud by to mělo být vyřízeno velmi urgentně, pak si prosím pěkně uvědomme, že to reprezentuje řádově deset jedenáct měsíců celkové kapacity ústředí České správy sociálního zabezpečení.

Současně tímto vyjadřuji svoji prosbu na vládu České republiky, kde se bude materiál k zabezpečení tohoto zákona probírat, aby si tyto aspekty plně uvědomovala a byla schopna vytvořit materiální, finanční a personální podmínky pro to, aby tento zákon mohl být úspěšně realizován.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy k tomuto návrhu zákona. Není tomu tak. Rozpravu končím.

Ptám se pana poslance Vidíma i pana senátora, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak.

Přistoupíme tedy k hlasování, a to nejdříve podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich, o zvláštním příspěvku některým osobám a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 740/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 740/6."

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s předneseným návrhem usnesení, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti? Děkuji.

V hlasování pořadové číslo 91 z přítomných 182 pro návrh hlasovalo 172, proti 2. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Děkuji panu senátorovi i panu poslanci Vidímovi. Končím projednávání bodu 29.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod

 

30.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 751/3/ - vrácený Senátem

 

Senát nám vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 751/4. Vítám mezi námi pana senátora Jaromíra Volného i pana doktora Motejla, veřejného ochránce práv.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr Pavel Zářecký. Ale vidím, že zde došlo k záměně, a vládou je pověřen pan ministr Radko Martínek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, v prvé řadě mi dovolte, abych omluvil svého kolegu ministra Zářeckého, který se nemohl projednávání zúčastnit a je omluven. Proto si dovolím jej nyní zastoupit.

Senát přijal k návrhu novely zákona o veřejném ochránci práv dílčí pozměňovací návrhy, které v některých ohledech zpřesňují po legislativně technické stránce dikci novely, vláda se však obává, že některé nové problémy tyto pozměňovací návrhy naopak vytvářejí. Senát také přichází s vlastním řešením otázky kontinuity činnosti veřejného ochránce práv po skončení jeho funkčního období, spíše se však kloníme k úpravě, kterou v této věci přijala Poslanecká sněmovna a kterou vláda podpořila.

K otázce zavedení funkce asistenta veřejného ochránce práv vláda zastávala již dříve ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně neutrální stanovisko a shodně nahlíží na návrh Senátu, aby byla tato problematika z novely vypuštěna.

Vláda tedy spíše upřednostňuje původní znění návrhu zákona, které schválila Poslanecká sněmovna a které je myslím dobrým kompromisem nad vládní předlohou před pozměňovacími návrhy Senátu. Proto vláda bude doporučovat verzi Poslanecké sněmovny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se zpravodaje petičního výboru pana poslance Václava Votavy a poté pana poslance Karla Šplíchala jako zpravodaje výboru pro obranu a bezpečnost, zda se chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřit. Není tomu tak.

Otevírám tedy rozpravu, kde jako první vystoupí pan senátor Jaromír Volný. Potom dostane slovo veřejný ochránce práv.

 

Senátor Jaromír Volný: Dámy a pánové, já bych v krátkosti zopakoval důvody, které vedly Senát k pozměňovacím návrhům, a to ty, o kterých tu nemluvil pan ministr.

Pozměňovací návrhy zpřesňují a doplňují původní návrh, aby byl právně správnější, to znamená z jiných důvodů než z těchto Senát do návrhu zásad zákona nezasahoval. Zpřesnění se týká například skutečnosti, že podle sněmovního návrhu bychom měli v den složení slibu nově zvoleným ochráncem po zbytek toho dne vedle sebe ochránce dva, což je právně nepřípustné.

Dále, pokud se ve sněmovním návrhu přistoupilo na princip, že starý před volbou nového, pokud ten nový ochránce není zvolen, bude takzvaně přesluhovat, tak Senát z tohoto důvodu doplnil možnost volby nového ochránce práv 60 dnů před skončením funkčního období starého, aby k tomuto přesluhování nemuselo docházet.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP