(10.50 hodin)
(pokračuje Grůza)
Tuto kontrolu stanoví úředním subjektům jako povinnost, a nikoli jako možnost. A zvláště stanoví povinnost přítomnosti pracovníka obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo pověřené osoby při získávání reprodukčního materiálu.
Stanovení povinnosti přítomnosti při získávání reprodukčního materiálu vychází ze směrnice Rady 1999/105/ES o uvádění reprodukčního materiálu lesních dřevin na trh, zejména z povinnost členského státu zavést efektivní a pravidelnou kontrolu nakládání s reprodukčním materiálem, to je článek 16, a povinnost zajistit, že k produkci reprodukčních materiálů budou užívány pouze uznané zdroje. To je článek 4. Kontrolu přímo u zdroje vykonávají úřední subjekty i v ostatním členských státech.
Je nutné zdůraznit, že při této kontrole mají úřední subjekty možnost odebrat kontrolní vzorek reprodukčního materiálu za účelem následné kontroly identity reprodukčního materiálu. Následná kontrola původnosti reprodukčního materiálu bez kontrolního vzorku je de facto pouze administrativní záležitostí.
Kontrolu na místě mají provádět obecní úřady obce s rozšířenou působností nebo pověřená osoba. Obecní úřady se však mohou zcela zbavit této povinnosti tím, že svoji povinnost přenesou zmocněním na pověřenou osobu, a tím podstatně ušetří finanční a personální náklady. Povinnost kontroly na místě nesvěřuje zákon pověřené osobě přímo z toho důvodu, že obecní úřady nadále vydávají dodavatelům potvrzení o původu reprodukčního materiálu a vedou o nich evidenci. Za přenos povinnosti na pověřenou osobu nebudou v žádném případě obecní úřady této osobě povinny platit. Postačí pouze zmocnění. Jako o pověřené osobě se v tomto případě uvažuje o Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů, který je schopen a ochoten ze svých zhruba pěti set zaměstnanců uvolnit v inkriminovaném období, tj. září až březen, kdy dochází ke sběru semenného materiálu, potřebných 25 až 30 osob, které z pověření budou pro pověřené obecní úřady tuto činnost vykonávat.
Zdůrazňuji tedy, že obecní úřady nebude tato činnost zatěžovat ani personálně, ani finančně. Návrh zákona naopak podstatně uleví obecním úřadům v tom smyslu, že již nadále nebudou vydávat nová potvrzení o původu pro oddíly reprodukčního materiálu vzniklé rozdělením původního oddílu, což se v praxi ukázalo jako nemožné a velmi zatěžující činnost obecních úřadů. Vystavování nových potvrzení o původu v případě dělení oddílu reprodukčního materiálu nevyžaduje ani směrnice Evropských společenství.
Dámy a pánové, já věřím, že jsem vás přesvědčil o tom, že tato norma, byť svým rozsahem velmi malá, je svým obsahem a důsledky velmi důležitá pro lesní školkaře a že tuto normu podpoříte v závěrečném hlasování. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Grůzovi za navrhovatele a ptám se, jestli se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodajka zemědělského výboru, paní poslankyně Ludmila Brynychová. Nemá zájem.
Otevírám tedy rozpravu. V rozpravě jako první vystoupí pan senátor Adolf Jílek a konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku. Prosím, pane senátore, máte slovo.
Senátor Adolf Jílek: Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, Senát se zabýval tímto poslaneckým návrhem zákona na své předcházející schůzi už ve výboru, který tento bod přerušil a pokračoval za týden znovu. Bylo nejdříve konstatováno, že tento důležitý zákon, který je potřebný, místo aby šel standardním legislativním postupem přes Ministerstvo zemědělství, připomínky a dále přes vládu, tak šel zkrácenou cestou přes Poslaneckou sněmovnu s tím, že na něm byla tato zkrácená cesta a rychlá příprava na ministerstvu vidět. Senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu chtěl původně některé věci opravit, ale zjistil, že na to nemá dostatek času ani kapacity.
Dalším bodem, který byl při projednávání poměrně dlouho diskutován, byl přílepek k tomuto zákonu, to znamená zákon zcela nesouvisející, zákon o ochraně přírody a krajiny, kterým se zřizuje správní orgán Správy Chráněné krajinné oblasti Český les. Byl tam problém dvojí. Jeden byl problém zcela místní, a to jestli to má být Přimda, tak jak je uvedeno v návrhu, který prošel Poslaneckou sněmovnou, anebo jestli to bude Klenčí.
Další věc, která se diskutovala, je problém celého zákona o ochraně přírody a krajiny. Tento zákon přesně stanoví, jak vzniká chráněná krajinná oblast, co musí splňovat, říká, jaké povinnosti má správa chráněné krajinné oblasti, ale bohužel zřízení správního úřadu správy CHKO se děje pouze doplněním přílohy zákona, což je přinejmenším nestandardní a dalo by se říci i protiústavní postup.
Dalším bodem, který byl velmi silně diskutován, byla kontrola při sběru, odběru nebo vyzvedávání příslušného reprodukčního materiálu, kterou mají provádět obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Právě tato část, kdy je sice umožněno, aby tuto svoji povinnost převedly na pověřenou osobu, ale nikde v zákoně není řečeno, že ta pověřená osoba to bude dělat zdarma a že to jsou tyto pověřené osoby, které zřizuje Ministerstvo zemědělství, právě tyto záležitosti vedly Senát k tomu, aby návrh zákona vrátil Poslanecké sněmovně se svým negativním stanoviskem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu senátoru Adolfu Jílkovi. Nevidím žádnou přihlášku do rozpravy. To, že nemám písemnou, jsem oznámil. Rozpravu tedy končím.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Potřebný počet hlasů je již nastaven na našem elektronickém zařízení.
Přednesu návrh usnesení, o kterém budeme nyní hlasovat. Věřím, že ve sněmovním sále jsou všichni, kteří mají zájem o rozhodnutí v této věci.
Návrh usnesení je tento: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin, lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin) a zákon číslo 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 888/4."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 88 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 88. Z přítomných 181 pro 151, proti 3. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh zákona byl přijat.
Děkuji panu senátoru Adolfu Jílkovi, děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Janu Grůzovi a končím bod číslo 24. Zároveň předám řízení schůze paní místopředsedkyni Jitce Kupčové.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně, kolegové, dalším bodem, který budeme probírat, je bod číslo
28.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů
a o Sbírce mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 707/4/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 707/5. Vítám mezi námi pana senátora Ladislava Macáka.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženému pozměňovacímu návrhu vyjádřil pan poslanec Václav Votava. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
***