(16.20 hodin)
(pokračuje Hojda)
Byl jsem ubezpečen panem Ing. Komárkem, že toto je konečná cena. Já bych potom i vysvětlil, co ho k tomu vedlo a proč říká, že tato cena je konečná.
Již při vlastní přípravě této stavby bylo stanoveno, že existuje několik variant řešení této přeložky, která měla zajistit, aby se Severočeské doly dostaly bezproblémově k dalšímu území, které bylo připraveno pro těžbu a vytěžení. Nebyla to tedy stavba, kterou by tehdy potřebovaly České dráhy. Byla to stavba vyvolaná potřebou Severočeských uhelných dolů a získání tohoto území pro další vytěžení. České dráhy se dostaly, tak jak je to psáno i v mé interpelaci, jako pověřený investor do situace, že neměly k dispozici prostředky, protože tím, kdo hradil tyto peníze, byly Severočeské doly, resp. jestli se nemýlím, báňský úřad, který měl k dispozici prostředky na úhradu škod způsobených důlní činností. Bohužel musím konstatovat, že k narovnání vztahu pověřeného investora došlo prakticky až téměř před měsícem, kdy byla konečně uzavřena definitivní smlouva, kde se investor, který dává peníze pověřenému investorovi, zavázal, že předloží a dá prostředky potřebné k dostavbě a že tyto prostředky budou k dispozici prakticky od září letošní roku. A to je i důvod, proč říkám, že by nemělo být další zpožďování a akce by mohla být zdárně dokončena.
Jak jsem řekl, při přípravě bylo stanoveno a navrženo osm variant řešení této přeložky. Každá přeložka měla samozřejmě určité plusy a minusy, ale nakonec u té, která byla vybrána pro soutěž, tzv. tunelová varianta, už zpočátku bylo upozorňováno na to, že to je varianta poměrně riziková a že při této variantě může dojít nejen k vysokému nárůstu nákladů, ale dokonce i k určitým problémům při výstavbě, protože se jednalo o nestabilní území.
Na co musím v odpovědi, kterou jsem dostal od pana premiéra, zvláště upozornit a co mi poměrně dost vadí: bylo napsáno, že propočet a náklady této tunelové varianty původně počítaly s částkou tři miliardy korun, s upřesněním na 2,6 miliardy korun. Já mám k dispozici přílohu, kde je tzv. rekapitulace nákladů, která byla připravena pro vyhlášené výběrové řízení, konkrétně pro tunelovou variantu, a podklady, které projektant dal s propočty, hovoří ne o částce 3 miliardy nebo 2 miliardy 600 milionů, ale o částce miliarda 554 milionů, když to zaokrouhlím - 555 milionů. A to už je někde jinde.
Soutěž nakonec dopadla tak, že tuto soutěž na zakázku vyhrálo sdružení, které nabídlo nejnižší cenu, a to bylo cena, jak jsem říkal, miliarda 184 milionů, což je cca o 400 milionů méně, než byla předpokládaná částka rozpočtu podle generálního projektanta SUDOP. Čili už tady byly určité problémy, jak jste se z interpelace mohli dozvědět. Bylo několik odvolání těch, kteří v této soutěži prohráli a kteří nabízeli cenu, která odpovídala cca této částce, kterou navrhoval SUDOP. Nebudu komentovat, proč se odvolávali, zdali se odvolávali jenom kvůli tomu, že chtěli nějakým způsobem konkurenta s nejnižší cenou vyřadit ze soutěže, ale výsledek víceméně odpovídá i výsledku, jaký je na stavbě.
Konečná částka, která bude u této akce, bude ve svém důsledku cca těch 2 miliardy 600 milionů, přestože vysoutěžená částka byla miliarda 184 milionů. A protože Severočeské doly a pověřený investor, teď je to Správa železniční dopravní cesty, jsou organizacemi, kde je majetkově zastoupen stát, Správa železniční dopravní cesty je státní organizace, Severočeské doly jsou akciová společnost, jestli se nemýlím, jedná se zřejmě o peníze, které byly vynaloženy zbytečně.
Mám dvě podmínky a dvě zásady. Co nejrychlejší dokončení. Stavba měla být dokončena už v polovičce letošního roku. Zatím teď nepokračuje, ale tak jak mám poslední zprávu, tak z té druhé strany zbývá na vyražení tunelu cca asi 25 metrů. Byl jsem ubezpečen generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty, že udělají všechno pro to, aby nově stanovený termín s ohledem na problémy, které nastaly při této stavbě, kdy došlo prakticky k závalu, utopení razicího stroje atd. a kdy se tam objevily ještě další problémy, aby tato stavba, pokud nebudou další problémy, a má údajně garance od všech zainteresovaných, jak od dodavatele, tak od poskytovatele prostředků, že by žádné problémy nastat neměly… Tento termín dokončení by měl být v březnu roku 2007.
Jistě chápete, že jsem nemohl být takto s odpovědí spokojen, protože, znovu říkám, určitě nebyla vysoutěžená cena, která by se opírala o rozpočet 2 miliardy 600 milionů, ale opírala se o návrh rozpočtu cca miliarda 560 milionů nebo 550 milionů. Jde o to, aby se učinila taková opatření, aby byla akce co nejdříve dokončena. Jde také o to, aby se možná i našel ten, kdo způsobil, že se připustilo, že akci dostala firma, která snížila cenu oproti předpokládaným propočtům o 400 milionů, přestože se jednalo o rizikovou stavbu v rizikové oblasti, jestli tam nedošlo k nějakým, nevím, jak to přesně nazvat, nenazval bych to podvodem, ale prostě přihraná malá domů. To za druhé. A za třetí, proč už v této přípravné fázi zainteresované společnosti, a těmi nejvíce zainteresovanými byly Severočeské doly a s nimi samozřejmě České dráhy, nehledaly takovou variantu, která byla přibližně cenově srovnatelná s touto variantou a navíc ne kritická v tom, že by se dolovalo, resp. razil tunel v území, které je geologicky nestabilní.
Tady i v odpovědi pana předsedy vlády se hovořilo o tom, že není pravda, že České dráhy upozorňovaly na to, že by se měl tento tunel nacházet v území, které je geologicky nestabilní. Na to bylo právě upozorňováno už při přípravě projektu. Já jsem se bohužel nedostal k příčině, proč zainteresované strany nakonec vybraly projekt, který byl z hlediska technického, z hlediska rizik ten nejrizikovější a ve svém důsledku, jak jsme se přesvědčili, i nejdražší.
To jsou mé námitky. Já mám samozřejmě k dispozici i určité dokumenty, které víceméně dokládají, že to, co jsem zde říkal, není vymyšlené.
***