(15.50 hodin)
(pokračuje Chytka)

Není to nová dálnice D47, která má mít délku 80 km, ale je minimálně dvacet let stará. Pravda, s novým živičným povrchem o délce 12,5 km. Přesto podle původních zpráv od 1. září, podle nejnovějších zpráv od 1. ledna příštího roku, po této silnici mají občané našeho kraje jezdit s dálniční známkou.

Vážený pane ministře, jak vás znám, tak se domnívám, že jde spíše o žert. Můžete mi tuto domněnku potvrdit? Děkuji vám za odpověď.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byla interpelace pana poslance Chytky. Nyní prosím pana ministra Šimonovského, aby odpověděl. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, Ministerstvo dopravy se rozhodlo každoročně k 1. 1. vydávat novou vyhlášku, která bude reflektovat pokračující rozšiřování sítě rychlostních komunikací a dálničních úseků a bude vlastně naplňovat zákon 13, který jasně definuje povinnost na těchto úsecích platit mýtné, nebo teď časové zpoplatnění. Je pravdou, že zadání úkolu, které ministerstvo ode mě dostalo v loňském roce, bylo, aby vyhláška, která platila od roku 2001 a nereflektovala zhruba nových 80 kilometrů nových silnic nebo nově zařazených silnic do rychlostních komunikací, tak byl také tento úkol definován, aby odborníci znovu přezkoumali výjimky, které byly uděleny ze zpoplatnění minulými ministry, a to nejen do roku 2001 nebo v tom období, ale i předchozími, protože to stále navazovalo. Výjimek bylo zhruba 30 % rozsahu sítě.

Tyto analýzy, které odborníci dělali, a dělali je skutečně na můj vkus až příliš dlouho, tak končily v letošním roce. Stále se doplňoval rozsah sítě i kvůli předpokládanému elektronickému zpoplatnění sítě a definici budoucí podoby základní sítě rychlostních komunikací a dálnic. V rozsahu, který nakonec odborníci stanovili, tak už bylo velmi těžké identifikovat jednotlivé výjimky, které byly z nějakého důvodu již neuznány za potřebné. Přiznám se zcela otevřeně, že jsem nevěnoval vyhlášce jinou pozornost, než že jsem stále jednotlivé ředitele - vystřídali se v tom období tři - úkoloval, že vyhláška už měla být v loňském roce, ať už je tedy na světě. Neuvědomil jsem si vůbec, že účinnost, kterou tam stanovili na poslední chvíli, je skutečně 1. 9. To je věc, která mi je líto. Unikla mi. To bylo stanoveno až na základě doporučení Legislativní rady vlády. To je věc, která vyvolala největší problém, protože se vlastně museli řidiči v krajích připravovat, kde bylo velmi málo komunikací - a jeden z těch krajů je Moravskoslezský - na to, že na vnitroregionální cesty budou muset platit dálniční známku, což je skutečně věc, kterou jsme nesledovali vyhláškou.

Proto jsem se rozhodl, že budeme nejen každý rok vydávat novou podobu vyhlášky, abychom zohlednili rozsah sítě, ale také že se vrátíme k výjimkám. Rozhodl jsem, aby je znovu přezkoumali právě na základě reakcí krajů, které jsem obdržel od hejtmanů. Kritérium nedostatečnosti dálniční sítě nebo sítě rychlostních komunikací v tom kterém kraji aby bylo také zváženo. Tudíž nikoliv jenom nějaká další kritéria, která byla zvažována, ale i toto kritérium.

Náprava bude spočívat ve dvou krocích. První krok jsem udělal ten, o kterém jste hovořil, že jsem účinnost vyhlášky odložil do 1. 1. 2006. Znovu říkám, že bude každý rok účinnost od 1. 1. dalšího roku. V období, které nám zbývá, ve třech a půl měsících, práce bych chtěl ukončit někdy koncem listopadu a vydat novou vyhlášku po řádném připomínkovém řízení s kraji, která bude reflektovat jedno z kritérií, nebo se bude znovu vracet k obsahu vyhlášky a část výjimek znovu do vyhlášky vrátí. Než bude v tom kterém kraji ucelená síť, která stojí za zpoplatnění. Efekt zpoplatnění by vedl k tomu, že se vlastně lidé vrátí na staré silnice, kde intenzita na starých silnicích byla důvodem k tomu, že se stavěl nový úsek, a tudíž ten by se vyprázdnil. Skutečně při analýze tohle nikoho nenapadlo.

Je to věc, která myslím vyvolala oprávněnou kritiku. Beru to, že se taková věc prostě stala. Nedělá mi to nějakou radost a snažím se udělat jasná opatření, aby to v praxi nefungovalo. Jak Ředitelství silnic a dálnic je upozorněno na moje rozhodnutí, že nebude tato vyhláška účinná od 1. 9., tak Policie České republiky prostřednictvím pana ministra vnitra. Očekávám, že teď bude v rámci připomínkového řízení zohledněna ta část výjimek, která platila, a bude se to týkat i silnice 56, jestli se nemýlím, z Frýdku-Místku do Ostravy.

Na druhé straně musím upozornit, že po určitém čase, a zejména po roce 2008, se domnívám, že Ministerstvo dopravy zpoplatní i tuto komunikaci, která bude součástí dálniční sítě a sítě rychlostních komunikací, a to zejména severojižního propojení 47, o kterém máme sázku, a propojení 48 na Frýdek-Místek a nahoru na Těšín. I propojení mezi těmito dvěma dálnicemi bude zpoplatněno. Teď to není aktuální. Předpokládám, že k tomu dospějeme stejně tak v Moravskoslezském kraji, Táboře, v Plzeňském kraji pravděpodobně ne, ale v kraji Karlovarském a Ústeckém. To jsou věci, kterými se teď zabýváme.

Věřím, že je dobrý určitý tlak na to, abychom věci rozhýbali, protože peníze ze zpoplatněných úseků jsou zdrojem pro novou výstavbu a opravy dálnic - jen pro informaci vám chci říci, že loni jsme vybrali 2 miliardy 650 milionů; je to velmi významný zdroj pro výstavbu a také proto se komunikace zpoplatňují, aby byly zdroje na novou výstavbu a opravy. Uznávám, že to musí být dostatečná síť, která slouží občanům a nevyvolává problém, o kterém jsem hovořil.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Pan poslanec Chytka bude ještě svou interpelaci doplňovat.

 

Poslanec Radim Chytka: Děkuji vám, pane ministře, za odpověď. Zároveň mi však dovolte ještě jednu doplňující otázku. Ve třech a půl měsících do konce roku, do listopadu, zdali se taktéž zvažuje zpoplatnění 20kilometrového úseku dálnice D1, který tvoří obchvat z Brna. Tam tu situaci jistě znáte. Domnívám se, že nepocházíte z Brna. Děkuji vám za odpověď.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Debatu odborníků teprve očekávám. Žádné úkoly v tomto smyslu jsem nedával. Ale očekávám, že podobně jako ve Frýdku-Místku, tak také já jako obyvatel jižní Moravy očekávám, že bude zachována výjimka, protože kongesce, které by byly způsobeny nedostatečnou kapacitou průjezdu přes město Brno, jsou věcí, která odůvodňuje výjimku. Ano, i tento důvod byl zvažován v posouzení. Uznávám a říkám znovu, že důvod, který nebyl tak prioritní a ukázal se teď jako problém, tak teď se bude toto kritérium znovu přehodnocovat. Zůstává výjimka okolo Brna na dálnici.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP