(9.10 hodin)
(pokračuje Kasal)

Dále rozhodneme o návrhu paní poslankyně Vlasty Parkanové, aby na zítřejší ráno jako první bod byl zařazen nový bod - druhé čtení tisku 1042, trestní řád, s tím, že ústavněprávní výbor nenavrhuje žádné pozměňovací návrhy, takže avizuji možné zkrácené projednávání tohoto tisku, tedy i třetí čtení v průběhu zítřejšího dne, bude-li s tím Sněmovna souhlasit.

 

Kdo souhlasí s tím, abychom tisk 1042 projednali jako první bod zítra ráno, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 133 poslanců, 72 pro, 4 proti. Tento návrh byl přijat a bod byl zařazen.

 

Nemýlím-li se, podrobili jsme hlasování všechno, co bylo v tuto chvíli k hlasování předloženo. Budeme se tedy věnovat dalšímu bodu. Připomínám, že dnešní den zahájíme včera přerušenými body 14, 15, 16, u kterých jsme odhlasovali sloučenou obecnou rozpravu. Budeme tedy potom pokračovat po projednání těchto tří bodů dalšími body ve schváleném pořadí.

Připomínám, že nejpozději do jedenácté hodiny dnešního dne je možno podat přihlášky k ústním interpelacím a v 11.30 proběhne slavnostní slosování.

 

Nyní prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach a zpravodajka paní poslankyně Alena Páralová.

Otevírám obecnou rozpravu a jako první v této rozpravě vystoupí pan poslanec Jiří Karas. Jako druhá vystoupí zpravodajka a po ní pan poslanec Antonín Zralý, jako další pan poslanec Tomáš Kvapil. Další přihlášky pro tuto chvíli nemám.

Prosím o pozornost pro vystoupení poslance Jiřího Karase.

 

Poslanec Jiří Karas: Vážený pane místopředsedo, páni ministři, paní kolegyně, páni kolegové, vláda nám předkládá návrh zákona, který - cituji - "vytváří předpoklad pro rovnou ochranu všech typů domácností". Není jisté, jestli předkladatelé toto vyjádření nemysleli jako černý humor.

Předloha zákona, která de facto penalizuje rodiny za to, že se odhodlají vychovávat více jak dvě děti, opravdu nesvědčí o odborné způsobilosti. Cožpak je možné znevýhodňovat rodiče, kteří místo do kariéry nebo do přepychu investují čas a peníze do dětí? Nehledě na základní spravedlnost a slušnost řešíme přece situaci, kdy Česká republika vymírá a důchodový systém se hroutí. Cožpak nevíme, že je to proto, že nám chybí ten nejcennější, a tedy lidský kapitál? To, co naši zemi může udělat skutečně bohatou, nejsou žádné suroviny, ale lidský potenciál. Když už předkladatelům nejde o spravedlnost, proč se alespoň neřídí zdravým rozumem? O co tedy jde? Proč stát tuto reformu vlastně dělá? Údajně se tím nic neušetří.

Ale shrňme si důvodovou zprávu. Navrženým modelem dostanou přidáno osoby, které nemají děti ani manžele a žijí samy, přidáno dostanou bezdětné páry, přidáno dostanou neúplné či rozpadlé rodiny, přidáno dostanou rodiny s jedináčkem. Nic proti tomu nemám, ale kde na to vezmeme? Sebereme to rodinám s třemi a více dětmi. Cožpak skutečně chceme, aby tento dárek zaplatili ti, kterým bychom měli spíše poděkovat, protože nesou břímě výchovy další generace daňových poplatníků?

Podle analýzy Parlamentního institutu mají rodiče na náklady na vychovávání jednoho potomka v průměru 790 000 korun. Za vychování dvou dětí se paradoxně částka příliš nesnižuje, je to 1 470 000 korun. Vychování tří dětí rodiče stojí 2 197 000 korun. A my těmto rodičům ani nepoděkujeme, právě naopak naložíme jim další břímě. Proč trestat úplné a zdravé rodiny? Vždyť už dnes vidíme nesmírný ekonomický tlak na rodiny, který ve skutečnosti říká: Máte finanční problémy? Rozveďte se, a stát bude dorovnávat. Jste mladá rodina a chcete půjčku na bydlení? Rozveďte se, a místo 300 tisíc budete mít dvojnásobek. A tento zákon jde v podobném duchu: Chcete vyšší životní minimum? Podepište čestné prohlášení, že spolu nebydlíte. Tedy znevýhodněny jsou zdravé a vícečetné rodiny.

Dámy a pánové, předpokládám, že konečné znění zákona díky naším pozměňovacím návrhům spatří světlo světa v poněkud jiné podobě.

Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Karasovi. Vystoupí paní poslankyně Alena Páralová, potom pan poslanec Antonín Zralý.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, návrh zákona o životním a existenčním minimu, návrh zákona o pomoci v hmotné nouzi a z doprovodných zákonů zvlášť změna zákona o státní sociální podpoře budou mít následující dopady:

Za prvé. Trvale se zvýší mandatorní výdaje na dávky státní sociální podpory. Jen příspěvek na bydlení se zvýší ročně minimálně o více než dvě miliardy korun.

Za druhé. Zvýší se výdaje na dávky doplácené do životního minima.

Za třetí. Nová agenda způsobí nové jednorázové výdaje na vybavení pověřených obecních úřadů počítačovou technikou a jednotným softwarem, na vytvoření jednotného informačního systému a na vybavení pracovníků kancelářskou technikou. Celkový dopad na státní rozpočet bude 2,5 miliardy korun. Ještě před účinností zákona, to je ještě před parlamentními volbami v červnu 2006, dosáhnou tyto výdaje jedné miliardy korun.

Za čtvrté. Zákon velmi výrazně zvýší komplikovanost agendy sociálních dávek na pověřených obecních úřadech a vyvolá velký tlak na zvýšení počtu pracovníků a tím na další výdaje.

Za páté. V oblasti bydlení se zbytečně zavádějí dva typy dávek. Příspěvek na bydlení v rámci státní sociální podpory je a bude nadále zabezpečován úřady práce. Doplatek na bydlení v systému hmotné nouze bude nově zabezpečován pověřenými obecními úřady. Žadatelé o dávky na bydlení budou pobíhat mezi úřady práce a pověřenými obecními úřady.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP