(18.50 hodin)
(pokračuje Škromach)
Pokud jde o otázku prokazování, jen krátká reakce na to, co tu zaznělo, toho, že člověk si hledá zaměstnání, já myslím, že tady stačí jediné doporučení, které může být krátké a výstižné. Příslušným úřadem je úřad práce a ten má samozřejmě v kompetenci a ví přesně o tom, zda si uchazeč o zaměstnání práci hledá, či nehledá. Já myslím, že na obecních úřadech nemusí vést žádnou agendu v této věci.
Pokud jde o otázku nákladů na informační systém, tak ty plně ponese Ministerstvo práce a sociálních věcí a bude také zajišťovat servis a poradenství v této oblasti. Myslím, že právě díky výpočetní technice bude možné celý ten systém zjednodušit, zpřehlednit a zefektivnit. Je to v podstatě taková menší investice, která by do budoucna měla přinést v celém systému efektivnější správu toho systému a v konečné fázi vlastně i úspory.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí Zdeňku Škromachovi a zase žádám paní zpravodajku, poslankyni Alenu Páralovou, o její zpravodajskou zprávu k tisku 1065. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést poslední zpravodajskou zprávu k zákonu, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o životním a existenčním minimu a zákona o pomoci v hmotné nouzi, sněmovní tisk číslo 1065. Vláda v rámci tohoto tisku navrhuje změnu 45 zákonů. K nejzávažnějším změnám dochází v zákoně o státní sociální podpoře, kde je navrhována zcela zásadní změna příspěvku na bydlení. Vynechám podrobnosti, které zde dobře vysvětlil ministr práce a sociálních věcí.
Vláda se v důvodové zprávě vyhýbá údaji o tom, o kolik se díky projednávanému zákonu zvýší mandatorní výdaje. Údaje uvedené v důvodové zprávě jsou nekorektní a dopady na státní rozpočet budou mnohem větší, než se v ní uvádí. Jako důkaz předkládám dva vládní materiály. Ten první je návrh zákona, který právě projednáváme pod číslem tisku 1065, ten mám zde, a tím druhým je návrh stejného zákona, který byl předložen vládě s datem 30. 6. 2005. Oba návrhy zákona až na pár formalit jsou identické - až na jednu tabulku. Tabulka je v obou materiálech na stejné straně číslo 32, má stejný počet řádků i sloupců, má stejný název Náklady na dávky státní sociální podpory v jednotlivých letech, ale čísla se dost podstatně liší.
Zatímco tabulka předložená vládě odhaduje náklady na státní sociální podporu v roce 2005 na 36,692 mld. korun, tabulka předložená Parlamentu obsahuje náklady na státní sociální podporu v letošním roce na 33 mld. korun. Rozdíl je tedy tři a půl miliardy korun. Pro rok 2006 je v tabulce uvedena hodnota 38,8 mld. korun a v tabulce pro Parlament je 35,578 mld. korun, což je rozdíl 3,3 mld. korun. Totéž pro další roky. Která z tabulek je tedy správná?
V tabulce pro Sněmovnu jsou uvedeny výdaje za dávky státní sociální podpory na rok 2005 ve výši 33 miliard. Přitom podle schváleného rozpočtu na rok 2005 činí výdaje na státní sociální podporu 35 miliard, to je o dvě miliardy více. Že by letos vláda na dávkách státní sociální podpory hodlala ušetřit dvě miliardy korun? Nikoli. Opak je pravdou. Dle vládního materiálu s názvem Analýza mandatorních výdajů státního rozpočtu, který vládě předložil 16. března 2005 ministr financí, činí výdaje na státní sociální podporu opět 35 mld. korun. Ministerstvo práce a sociálních věcí však tato čísla připomínkovalo a uvedlo, že očekává v roce 2005 výdaje ve výši 36,9 mld. korun, to znamená tedy téměř o 2 miliardy více, než uvádí státní rozpočet. A tak dále pro další roky.
V dalším vládním materiálu s názvem Příprava státního rozpočtu na rok 2006 z 1. 7. 2005, který předkládá ministr financí, jsou v tabulce číslo 7 uvedeny výdaje na státní sociální podporu na rok 2006 ve výši 35,178 mld. korun. Zapamatujte si. Toť číslo jedna. V důvodové zprávě k projednávanému zákonu se v textu uvádí, že celkové výdaje na státní sociální podporu budou 36,8 mld. korun. To je číslo dvě. Oba tyto údaje jsou ale v rozporu s oběma tabulkami, které jsou hned na vedlejší stránce. Jedna tabulka říká, že výdaje budou 35,578 mld. korun, kdežto druhá tabulka, která byla předložena vládě, říká, že to je 38,8 mld. korun. To je číslo čtyři.
Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych svou zpravodajskou zprávu ukončila konstatováním, že vláda je velmi nekorektní. Nabízí nám totiž celkem čtyři různá čísla pro výdaje na státní sociální podporu na rok 2006, která se vzájemně liší až o tři a půl miliardy korun.
Jako zpravodaj Sněmovny, která má kontrolovat práci vlády, vznáším dotaz na místopředsedu vlády Zdeňka Škromacha, ministra práce a sociálních věcí, a na ministra financí a místopředsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby Sněmovně sdělili, které z těchto čísel je to pravé.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce za uvedenou zpravodajskou zprávu. Zpravodajské zprávy jsme skončili. Sloučenou obecnou rozpravu k bodům číslo 14, 15 a 16 neotevřu, protože je 18.56 a po poradě s předsedy klubů, případně jejich zástupci, jsem zjistil, že nemá nikdo v úmyslu navrhnout jednání po devatenácté hodině.
K svému velkému údivu a žalu vám tedy nechávám volný večer a obecnou sloučenou rozpravu zahájíme zítra v devět hodin ráno po projednání procedurálních věcí, s tím, že prvním přihlášeným v obecné rozpravě je pan kolega Jiří Karas, druhým pan poslanec Antonín Zralý. Další přihlášky samozřejmě řídící schůze oznámí zítra.
Přeji vám hezký večer. Zítra ráno v devět hodin budeme pokračovat. Děkuji vám.
(Jednání skončilo v 18.58 hodin.)
***