(17.50 hodin)
(pokračuje Hojda)
Bohužel se v této republice nesnažíme řešit způsoby dopravy i vzhledem k ekologii, a to takové, abychom využili našich výhod. Mezi jednu z našich nesporných výhod patří určitě velice dobrá a poměrně hustá železniční síť. Čili jeden z hlavních nedostatků je to, že se nesnažíme, abychom zrovnoprávnili železniční dopravu a přijali taková opatření, aby se stalo výhodným způsobem dopravovat po železnici zejména náklady, se kterými není nutné příliš manipulovat a které není nutné mnoho překládat - teď nehovořím o kontejnerové přepravě, protože tam je to myslím řešeno velice jednoduše - aby se převážná většina nákladů přesunula zejména na železnici.
Návrh zákona, který je přijat a který vychází z usnesení vlády - poslední usnesení vlády bylo v červenci letošního roku, měnila se tam otázka zpoplatnění nákladních vozidel s váhou nad 7,5 tuny na celkové nejmenší zatížení na 12 tun - určitě asi řeší problematiku a možná i určité obavy provozovatelů nákladní dopravy, zejména takové, která zajišťuje běžné zásobování, a to bývají většinou nákladní vozidla od 3,5 t do 12 t, a zaměřuje se víceméně na zreálnění a získání prostředků zejména z tranzitních vozidel. To jsou těžká nákladní vozidla, kamiony. Zapomíná se ale na to, že hodně jsou zatěžovány i naše silnice druhé a třetí třídy zejména v příhraničí. Já pocházím ze Západočeského kraje. Jsou zde vřídla, je zde poměrně velké množství stáčíren vod, a bylo by možná dobré se podívat, kolik kamionů projede denně po silnicích druhé a třetí třídy právě v této oblasti a jak tyto silnice potom vypadají. Bohužel to tento systém a právě systém výkonového zpoplatnění určitých silnic neřeší.
Kolega Sehoř tady řekl, že by bylo dobré a vhodné právě v tomto systému uvažovat i o tom, že by mělo existovat plošné výkonové zpoplatnění. Tam by bylo opravdu zreálnění a pak by se také muselo hovořit o tom, kolik prostředků se převede na jednotlivé krajské úřady, municipality, aby byly schopné také financovat opravu těchto poškozených komunikací.
To jsou věci, které mě trápí a které tak trošičku postrádám. Věřím tomu, i když to asi nebude zcela jednoduché, že v hospodářském výboru se podaří připravit takovou normu, která co nejlépe bude řešit potřebnou situaci, ze které se teď Česká republika musí dostat. Bylo by neštěstím, kdybychom vrátili tento návrh zákona a dále tím prodloužili možnost získávání prostředků na opravu, údržbu a případně další investice do dopravní infrastruktury.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji pan poslanci Pavlu Hojdovi. Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl krátce vyjádřit k rozpravě, která zde zazněla.
Nikdo z nás nepochybuje, že elektronické mýtné bylo zapotřebí zavést již dříve než v termínu, o kterém se uvádí, že bude konečný. Co však je zásadní, je to, že nikdo z nás asi neočekával, že po vstupu do Evropské unie a po zavedení elektronického mýtného v okolních zemích dojde k tak zásadnímu nárůstu tranzitní dopravy přes Českou republiku.
Chtěl bych se krátce vyjádřit k onomu výjezdnímu zasedání hospodářského výboru, na kterém jsem byl přítomen. Já si vzpomínám, že na tom zasedání zazněl jasný požadavek, aby se urychlily práce na zavedení elektronického mýtného, zazněly tam také informace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ať se to týkalo rozvoje a údržby silniční a železniční sítě, ale nevzpomínám si na to, že by byl nějak jasně stanoven harmonogram legislativních prací na elektronickém mýtném.
Chtěl bych se také vyjádřit ke stavu přetěžování dálniční a silniční sítě. Vzpomínám si, že již dlouho se traduje, že naše dálniční a silniční síť je přetěžována především zahraničními nákladními automobily. Já si myslím, že by bylo dobré, kdyby se uveřejnily nějaké statistiky, protože v poslední době, když se začalo více s vážením nákladů, tak se zjišťuje, že největší škody především na silniční síti nižšího řádu působí nákladní vozidla, která převážejí surové dřevo a stavební suť. Nechci bagatelizovat to, co zde zaznělo, ale myslím si, že to nejlépe dokáží statistiky Ministerstva dopravy a statistiky výsledků kontrol vážení nákladních automobilů.
Ke stavu opotřebovanosti silniční a dálniční sítě a řekněme k údržbě této sítě, kterou zde zmiňoval kolega Říman, bych chtěl říci, že je zde velký rozpor při přípravě rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Na jedné straně existuje velký tlak na výstavbu nových komunikací a na druhé straně existuje potřeba finančních prostředků na údržbu a obnovu stávající silniční a dálniční sítě. Tyto dvě potřeby jsou ve velkém nepoměru, a pak dochází k tomu, že na údržbu se nedostává tolik finančních prostředků, kolik by bylo potřeba.
Domnívám se, že je třeba urychlit přípravu zavedení systému, ale chtěl bych také zmínit to, co zde řekl kolega Hojda, že pravděpodobně není politická vůle k tomu, aby železnice převzala alespoň část tranzitní přepravy. Já vím, že to je i otázka ekonomická, ale myslím si, že stát by měl větším způsobem zasáhnout, řekněme nějakou formou podpory, protože například podpora kombinované dopravy, která byla vzpomínána na zasedání podvýboru pro dopravu v řádu 350 mil. Kč, je podle mého názoru naprosto nedostatečná.
Protože si myslím, že je třeba urychlit přípravu systému, tak se domnívám, že tomu nepomůžeme, pokud zákon vrátíme k přepracování. Domnívám se, že zákon je potřeba propustit do dalšího čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. To byl poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, jestli má ještě někdo zájem. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.
Pan ministr a místopředseda vlády má zájem o závěrečné slovo, potom požádám o závěrečné slovo zpravodaje. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych reagoval na některé podněty, které zazněly. U některých se domnívám, že moje podklady vycházejí z naprosto jiných skutečností než třeba vystoupení poslance Římana. Ve vládním materiálu byla prováděcí vyhláška, já ji mám zde, mohu ji panu poslanci předat. Je mi velmi líto, pokud není ve sněmovním tisku. Ta vyhláška byla součástí projednávání ve vládě a je to samozřejmá povinná příloha veškerých návrhů zákonů. Pokud ji pan poslanec Říman nemá, jsem připraven mu tuto vyhlášku poskytnout.
Tato vyhláška neobsahuje zatím ještě stanovení sazeb mýtného, protože na tyto sazby mýtného ustavila vláda speciální meziresortní skupinu, která velmi pečlivě analyzuje dopady sazeb mýtného jak na vnitrostátní zásobování, tak na ceny zboží, a samozřejmě také potřebu harmonizace zpoplatnění dopravní cesty jak na železnici, tak na silniční síti, která jediná může být tím, po čem volá poslanec Hovorka, a to politickou podporou železniční dopravy.
***