(18.00 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Pouze ekonomická motivace těch, kteří chtějí přepravovat zboží, může vést k tomu, že budou přepravovat toto zboží po železnici. Takto je nachystána dopravní politika, kterou schválila vláda České republiky. Takto jsou připraveny programy veřejné podpory, které jsou slučitelné se základními dokumenty Evropských společenství. To k chybějícím podkladům.

Možná ještě k chybějícímu podkladu, který nazval pan poslanec Říman jakousi analýzou. Tyto analýzy jsou k dispozici. Poskytnu je hospodářskému výboru. Není to běžná součást návrhů zákonů. Tyto analýzy měla k dispozici vláda, když v exekutivním rozhodnutí rozhodla v lednu letošního roku, že tento systém bude v České republice zaveden v určitém harmonogramu. Následně byly zpracovány zákony. Zákony byly zpracovány v březnu. Připomínkové řízení proběhlo během dubna. Sešlo se zhruba 200 připomínek zejména k sankčním opatřením. To znamená, že Ministerstvo vnitra k přestupkům a správnímu trestání mělo mimořádně mnoho připomínek, takže vláda dostala tento zákon koncem dubna. Tomu odpovídá také projednávání zde ve Sněmovně.

K přípravě tohoto zákona. Skutečně nebylo možné připravovat zákon dříve, než vláda rozhodla, že se vůbec půjde cestou elektronického způsobu výběru tohoto zpoplatnění. To bylo v lednu letošního roku. To znamená, že loňská příprava zákonů by skutečně neodpovídala tomu, co vláda vlastně rozhodne. Skutečnost je taková, že tento zákon obsahuje povinnosti provozovatelů, řidičů, samozřejmě provozovatelů jak systému mýtného, tak samozřejmě provozovatelů vozidel. Tyto zákony jsou nastaveny podobně, jako jsou podmínky ve výběrovém řízení, protože Česká republika a vláda chce určitý systém. Zde není asi možné, aby zákon předepisoval jiné povinnosti, než systém bude předpokládat. Je potřeba, aby pokud vláda chce, a tak se takto rozhodla, povinnou jednotku, je to nejlepší zkušenost, která v Evropě zatím existuje, a takto jsou připravovány směrnice Evropské unie o jednotném evropském elektronickém způsobu zpoplatnění, že je to postaveno na povinné jednotce, takto je tato směrnice projednávána v odborných komisích.

Skutečností je, že jsme třetím státem v Evropě, který zavádí plošné elektronické zpoplatnění. Není to vůbec žádná ostuda. Jsme na čele států. Systémy, které fungují okolo nás, jsou systémy, které nechceme opakovat, protože mají své problémy. Nejnověji jistě sledujete německý systém. Sledujete také jako já odborný tisk, že jsou velké problémy s vymáhatelností placení mýtného v Německu. Naposledy se Velká Británie rozhodla odstoupit od tohoto systému přípravy. To je poměrná novinka. Pět let přípravy včetně výběrových řízení. Všechno bylo ve Velké Británii zrušeno právě proto, že šli systémem, který neumožňoval systémovou integraci. Byly to jednotlivé dílčí systémy, které by nakonec nevedly k tomu, že systém by byl funkční. Česká republika jde cestou systémové integrace jednotlivých podsystémů celého systému. Proto také provozovatelem musí být státní orgán, který může a umí vymoci povinnosti, které bude zákon definovat.

Chtěl bych říci, že tento zákon neobsahuje projekt elektronického zpoplatnění. Tento projekt měla k dispozici vláda. Je to soubor několika desítek nebo set stran. Předložím ho zájemcům, hospodářskému výboru, nebo pokud bude předseda hospodářského výboru souhlasit, jsem připraven ho dát všem členům hospodářského výboru k prostudování. Tam je celý kontext tohoto zákona, protože ten jenom vychází z toho, že má definovat povinnosti účastníků tohoto systému. Samostatný zákon to není proto, že tento způsob zpoplatnění vybrané sítě komunikací bude fungovat současně s časovým zpoplatněním, které je součástí stávajícího zákona 13. Oddělit tyto dva systémy by nebylo dobré, protože oba dva systémy fungují současně pro jiné kategorie vozidel. (Velký hluk v sále.)

Nechci se vyjadřovat k finančním aspektům. Ty jsou všechny obsaženy v analýzách. Je to také odpověď na to, že vláda měla analýzu rizik a přínosů tohoto systému, opakovaně se vracela k tomuto problému celé jaro. Nakonec rozhodla, že bude zpoplatňovat jen 12tunová vozidla a více v České republice. Tomu také odpovídá zákon. Zákon po posledním projednání ve vládě je takto nastaven, že přesně určuje povinnosti na určitou kategorii těchto vozidel. Proto musím odmítnout názor, že celý projekt je vágně formulován. Projekt je naopak velmi podrobně a velmi důkladně podložen. Jsem připraven přijmout námitky po přečtení těchto analýz a tohoto celého projektu, které by mohly říci, že toto je vágní formulace. Skutečně je to pouze to, že jste neměli k dispozici tento projekt. Ani jsem nepředpokládal, že bude zájem ve Sněmovně tento projekt mít jako podklad k tomuto zákonu. (Stále velký hluk a neklid v sále.)

Co se týká Celní správy, je to skutečně otázka, jak najít toho, který bude dostatečně účinně vymáhat na silnicích plnění zákona a placení mýtného. Jinak je systém neúčinný. Jak v Německu, tak v Rakousku, kde jsou tyto systémy zavedeny, existuje mimo policii služba, státní orgán, který je oprávněn zastavovat vozidla a vymáhat a řešit správní trestání podle těchto předpisů. U nás taková možnost není. Vláda mně již před dvěma lety zamítla návrh na ustavení speciálního správního úřadu, který by dohlížel na provoz na pozemních komunikacích. Všechny tyto kontroly se dějí velmi problematicky. Vždy musíme požádat Polici České republiky, aby zastavovala vozidla a my je mohli kontrolovat. Decentralizace státní správy v této části, v této oblasti byla velmi nešťastná, protože není jednoduše implementovatelná.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane místopředsedo vlády, já vás na chvilku přeruším. Požádám sněmovnu o klid, a to všechny poslance včetně vašich stranických kolegů, protože podle mého soudu jsem svolal sněmovnu k hlasování vzhledem k tomu, že je návrh na vrácení, a nepředpokládal jsem, že přesunou kolegové poslanci své hovory do sněmovny. Vydržte závěrečné slovo pana ministra a pana zpravodaje. Budeme hlasovat o jednotlivých návrzích.

Prosím, pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Už jen dvě poznámky. Předpokládám, že Sněmovna propustí tento zákon do projednání v hospodářském výboru nebo v dalších výborech. Jsem připraven to, co tady zaznělo a na co tady odpovídám, velmi podrobně zdokumentovat a vysvětlit a dodat podklady, které měla vláda při svém rozhodování o rozhodnutí jak spustit výběrové řízení, tak vůbec rozhodnutí zavést tento systém v České republice. Určitě budeme hovořit o Celní správě. Hledám nejúčinnější způsob. Narazili jsme spolu ve vládě na volnou kapacitu Celní správy, která už ze svého zákona je oprávněna kontrolovat silniční vozidla a zastavovat v provozu vozidla. Připadá mi to naopak jako velké zjednodušení než zkomplikování dozoru.

Co se týká povinných jednotek. Existují nejen prototypy, existují naprosto komerční typy, které pracují s oběma rozhraními, jak mikrovlnnými, tak satelitními. Vláda si dávala velký pozor právě na to, aby neurčovala technologii, ale aby základním přínosem výběrového řízení byl co největší benefit pro Českou republiku, to znamená co největší výnos za dobu trvání smlouvy, aby byla také co největší účinnost výběru poplatků na těchto komunikacích.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP