(17.00 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu navrhovateli, zástupci navrhovatelů, panu ministru spravedlnosti a místopředsedovi vlády Pavlu Němcovi.

Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Kolegyně a kolegové, já jenom bych chtěl zdůraznit, že podporuji návrh na prodloužení doby k projednávání, jak byl navržen. Ono je, prosím vás, jedno, jestli ten zákon nabude účinnosti 1. ledna, nebo 1. dubna, přece na té rychlosti nezáleží. Je tady celá řada vážných připomínek a musíme mít čas udělat pořádný zákon, a ne udělat rychle. Takže doporučuji dobu prodloužit.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. Nebyl předložen žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí - pane zpravodaji, doufám, že mám pravdu - v průběhu diskuse. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání.

Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. V rozpravě padl návrh pana kolegy Kužvarta na výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a můj návrh na petiční výbor.

Má někdo jiný návrh? (Hlasy z pléna.) Já bych prosil kolegy, aby nevykřikovali. Pokud mají nějaký reálný návrh, aby ho předložili nyní, kdy jsem vyzval, jestli má někdo jiný návrh. Myslím, že to byl malý letní žert.

Takže přistoupíme k hlasování. Nejdřív se pokusím povolat další kolegy, kteří mají zájem o hlasování. Všechny vás odhlásím a požádám vás o novou registraci. Přihlaste se svými registračními kartami.

 

Budeme rozhodovat v hlasování pořadové číslo 41 o přikázání ústavněprávnímu výboru, v hlasování, které jsem právě zahájil. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 41 z přítomných 117 pro 113, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Nyní v hlasování pořadové číslo 42, které jsem právě zahájil, rozhodneme o přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 42 z přítomných 128 pro 102, proti 9. Návrh byl přijat.

 

A naposledy rozhodneme v hlasování pořadové číslo 43, které jsem zahájil, o přikázání petičnímu výboru. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 43 z přítomných 133 pro 75, proti 24. Návrh byl přijat.

 

(K předsedajícímu přistupuje poslanec Mládek - mimo mikrofon.)

Pan kolega Mládek říká, že byl v rozpravě ještě návrh na rozpočtový výbor. Nebudu to zpochybňovat, rozhodne o tom Poslanecká sněmovna.

 

To znamená, v hlasování pořadové číslo 44 bychom rozhodli o přikázání rozpočtovému výboru. Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 44 z přítomných 137 pro 76, proti 16. I rozpočtovému výboru bylo přikázáno.

 

Nyní rozhodneme o návrhu na prodloužení lhůty pro projednání od pana kolegy Chytky o 30 dnů, tedy v souhlasu navrhovatele s přispěním pana zpravodaje.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 45 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 45 z přítomných 138 pro 117, proti 8. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru, výboru pro regionální rozvoj, životní prostředí, veřejnou správu, petičnímu výboru a rozpočtovému výboru. Lhůta k projednání byla prodloužena o 30 dnů.

Děkuji panu navrhovateli, místopředsedovi vlády Pavlu Němcovi a panu zpravodaji a končím projednávání bodu číslo 11.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod číslo 12, kterým je

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1052/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předloží návrh místopředseda vlády ministr dopravy Milan Šimonovský. Žádám zároveň zpravodaje pana poslance Josefa Hojdara, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.

Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, tento předložený návrh novely zákona o pozemních komunikacích zavádí zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací novou formou elektronického mýta jako zásadní a koncepčně zcela novou právní úpravu. Dále pak v návaznosti na zavedení elektronického mýta navrhovaný zákon přináší i změny dosavadní úpravy zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací formou časového zpoplatnění. (Odmlčel se.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane místopředsedo vlády.

Žádám všechny kolegy, kteří nemají zájem o projednávání této věci nebo mají jiné neodkladné záležitosti, aby je řešili v předsálí. Je potřeba, aby se ve sněmovně vytvořilo dostatečně vhodné a důstojné prostředí pro projednání takto závažného návrhu zákona. Žádám o to i kolegy pana místopředsedy vlády - ministry, a ostatní kolegy poslance a poslankyně, kteří ještě vedou své rozhovory uvnitř jednacího sálu. Děkuji vám.

Pane místopředsedo, pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Zpoplatnění mýtem se bude podle návrhu vztahovat na čtyřkolová vozidla a jízdní soupravy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, a to na úsecích dálnic a vybraných silnic určených prováděcím právním předpisem. Výše mýta bude stanovena podle ujeté vzdálenosti a bude zjišťována pomocí systému elektronického mýtného. Součástí tohoto systému bude zvláštní elektronické zařízení, palubní jednotka, kterým musí být vybavena vozidla vjíždějící na mýtem zpoplatněnou pozemní komunikaci.

Provoz systému mýtného a výběr mýta bude zajišťovat Ministerstvo dopravy. Touto činností může pověřit organizaci, kterou samo založilo. Ministerstvo dopravy plánuje pověřit touto funkcí Ředitelství silnic a dálnic, příspěvkovou organizaci.

Zákon dále stanoví povinnosti řidičům a provozovatelům vozidel, kteří budou užívat pozemní komunikaci zpoplatněnou mýtem, a provozovateli systému mýtného. Provozovatel systému mýtného bude kromě dalších povinností povinen každému, kdo bude vjíždět na mýtem zpoplatněný pozemní úsek komunikace a jehož vozidlo nebude vybaveno elektronickým zařízením ke zjištění výše mýtného, toto zařízení zapůjčit proti složení kauce. Kauci provozovatel systému mýtného vrátí po vrácení tohoto elektronického zařízení řidičem nebo provozovatelem vozidla.

Zákon umožňuje výběr mýta jak na základě odúčtování příslušné částky ze záloh zaplacených provozovateli systému mýtného před užitím zpoplatněné pozemní komunikace, tak cestou zpětného vyúčtování po jejím užití.

Podrobnosti výběru mýta a rozsah pozemních komunikací, které budou formou mýta zpoplatněny, se ponechávají na prováděcí právní předpis. Jeho obsah bude vázán směrnicemi Evropského společenství o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly a směrnicí o interoperabilitě systému elektronického mýtného ve Společenství.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP