(16.40 hodin)
(pokračuje Jičínský)

Říkám to jako někdo, kdo je velmi nespokojen s tím, jak naše parlamentní demokracie funguje. Víte, že v tomto směru, jak v tom, co píši, tak v tom, co tady říkám, touto kritikou nešetřím. Zároveň musíme vidět i určité trendy, které se v této oblasti projevují, abychom zase nebyli zcela nekritičtí v negativním smyslu k tomu, co se děje. Tady určitý vývoj nastal, podporujme ho, snažme se tuto předlohu zpřesnit, ale nevnášejme na ni maximalistické požadavky, protože v tomto směru bychom o nich mohli jednat tak dlouho, že to do konce volebního období nestihneme.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Prosím nyní o slovo pana poslance Miroslava Beneše. Po něm mám zatím poslední přihlášku od pana kolegy Miloše Kužvarta.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážené dámy a pánové, dovolte, abych se na návrh zákona podíval trochu jinak - z hlediska své zkušenosti nyní už po osmý rok působícího člověka jako poslance, kterému za tu dobu osmkrát vykradli auto, jednou ukradli pneumatiky, jednou ukradli auto, třikrát vykradli chalupu mé matky, kam já jezdím, a jednou vykradli služební byt tady v Praze. Neříkám to proto, abych tady někoho strašil, ale doufám, že tato míra kriminality, která se projevila na mém majetku, souvisí s tím, že jsem poslancem. Doufám, že míra kriminality v České republice není tak velká, aby u každého občana to bylo takto.

Vážené dámy a pánové, jsme líčeni jako lidé, kteří mají extrémní příjmy. Možná víte, jestli to tak je, nebo není, a lépe než kdokoli jiný víte, co si můžete dovolit a co si nemůžete dovolit a že si zdaleka nemůžete dovolit tolik, kolik si mnozí naši spoluobčané myslí. Že si to myslí pod pláštíkem nějakých zužujících informací, je věc jiná.

Mé zkušenosti - tentokrát hovořím jako komunální politik - říkají zcela jednoznačně, že to není poslanec, hejtman, primátor ani náměstek primátora, natož starosta obce o třech tisících obyvatelích, který rozhoduje o velkých zakázkách, o tom, která firma bude vítězem té které výběrové soutěže. Vážené dámy a pánové, jestli okruh osob bude omezen tak, jak je v návrhu zákona, tak nám například vypadává vedoucí odboru územních rozpočtů na Ministerstvu financí, který rozhoduje o daleko větší sumě než kdokoli tady z nás. Garantuji vám, že vypadávají například ředitelé zdravotních pojišťoven a další lidé, vypadávají státní zástupci.

Nejsem přesvědčen o tom, že zákon vyřeší tento problém. Nejsem přesvědčen o tom, že to, co se stalo za vlády sociální demokracie, tedy že Česká republika v hodnocení Transparency International poklesla o 30 míst, vyřešíme návrhem zákona. Vy jste přesvědčeni, že to vyřešíte, já proti tomu nic nenamítám, nebudu to ani zamítat, ani navrhovat vrácení k přepracování. Je to vše víra.

Myslím si, že je to o něčem výrazně jiném. Než jsem se stal primátorem, opravdu jsem prodal svou firmu nikoli naoko nebo přepsal na někoho jiného. Prodal jsem ji, abych se nemohl dostat do podezření z konfliktu zájmů. Upřímně řečeno, hodnocení není vždycky o skutečném konfliktu zájmů, ale mnohokrát je především o pocitu konfliktu zájmů.

Dovolte, abych na základě své životní zkušenosti upozornil na to, že metoda evidence, jak je předložena v návrhu, je pouze předložením jakési databáze organizovanému nebo i neorganizovanému zločinu, kam se přesně má s čím soustředit. Chcete-li evidenci majetku jakéhokoli okruhu osob, velmi pečlivě dbejte, aby ti, kteří tuto evidenci vedou a kteří ji mají na starosti, nesli také odpovědnost, a to trestněprávní, za případné zneužití.

Dovolte něco trochu žertovného. Začal o tom hovořit už pan poslanec Kala. Opravdu se někdo z vás setkal s tím, že dostal nabídku, že jeho tvář bude využita ke komerčním reklamním účelům za úhradu? Jste přesvědčeni, že tomu tak opravdu je? Ano, jedna dáma z našich lavic se přihlásila. Věřte, že to nesouvisí s tím, že je poslankyní.

Dámy a pánové, myslím si, že speciálně toto ustanovení je ukázkou toho, jak žijeme v jakémsi akváriu a odmítáme se podívat skutečnému životu do tváře. Přestaňme si hrát na to, že poslanec vydělává tolik, že například nevyplní-li ono prohlášení, tak dostane 500 tisíc pokuty. To by si na to musel pomoci jinou cestou. To vynechávám starostu oné malé obce.

Vážené dámy a pánové, na závěr dovolte, abych uvedl několik případů. Na těchto několika případech, které nepochybně napomohly výraznému nárůstu podezření z korupce u občanů této země, bych eliminoval jakýkoli vliv takto předloženého návrhu zákona. Exministr financí Svoboda. Jste přesvědčeni, že by tento návrh zákona přispěl k urychlení procesu, který skončil, tak jak skončil? Nepřispěl. Dovolte, abych si vzal generálního sekretáře Srbu, jak nám pan ministr vysvětloval, kontrolovaného prostřednictvím nadřízenosti. Tento návrh zákona by nepřispěl nijak k vyřešení problému tohoto generálního sekretáře. Nyní dovolte, abych použil expremiéra a stávajícího předsedu sociální demokracie. Tam přece zodpovědnost byla řešena politickou cestou. Myslím, že to bylo správné, jinak institut odděleného jmění manželů by způsobil, že by tento návrh zákona nic nezměnil a nikam neposunul. Když stávající premiér a nedávný ministr pro místní rozvoj jmenoval na pozici vedoucího odboru regionálního rozvoje na Ministerstvu pro místní rozvoj pana Ing. Jiřího Faltra, který byl do listopadu 2004 společníkem se stávajícím premiérem, tehdejším ministrem, v jedné firmě, tak také tento návrh zákona to neřeší.

Věřím tomu, že se musíme chovat trochu jinak včetně stávajícího pana premiéra, že musíme dbát na to, aby peníze zůstaly lidem v kapse, nikoli aby šly přes státní či veřejný rozpočet, aby si oni o nich rozhodovali, protože oni si je ohlídají, aby rozhodování bylo co nejvíce posunuto na obce, aby různé dotační tituly byly spíše rušeny než rozšiřovány a aby regulace byla snížena na minimum. Pak snížíme korupci.

Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji pani kolegovi. Nyní zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy, pan poslanec Miloš Kužvart. Má slovo.

 

Poslanec Miloš Kužvart: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, chtěl bych velmi stručně zdůvodnit, proč navrhnu, aby tento sněmovní tisk byl určen i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Důvod je ten, jak již řada předřečníků upozornila ve svých vystoupeních a jak už jsme opakovaně probírali na zasedání podvýboru pro problematiku korupce, tak právě tato předloha v oblasti vymezení okruhu osob, na které se to bude vztahovat, se týká celé řady různých funkcionářů orgánů veřejné správy. Myslím si, že právě to, jakou formou všichni tito funkcionáři mají být do této materie zahrnuti, jakým způsobem by všechny procedury měly být jednoznačné, jednoduché, neobejitelné, jakým způsobem by měly být navrženy sankce za nedodržení tohoto zákona, mělo by být předmětem i jednání výboru pro veřejnou správu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP