(15.20 hodin)
(pokračuje Němcová)
Z pověření vlády prosím, aby uvedený návrh zákona představil místopředseda vlády a ministr spravedlnosti Pavel Němec. Prosím, pane ministře.
Ale zároveň mi dovolte, abych požádala kolegyně a kolegy o to, abychom se soustředili na vaše vstupní slovo. Prosím ještě jednou Sněmovnu, všechny kolegy, aby věnovali pozornost bodu, který jsme právě zahájili, tedy bodu, který je nesporně dnešní mediální bombou. A tak této mediální bombě věnujte všichni pozornost.
Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, já bych možná úvodem trochu relativizoval vyjádření paní místopředsedkyně, že to je nějaká mediální bomba. Já si myslím, že ten zákon tady je relativně dlouho, že je snad připraven v docela decentní, nikoliv populistické podobě. Ani se nesnažím nějak přispívat k tomu, aby to byla mediální bomba. Doufám, že tomuto zákonu se dostane projednání ve věcné rovině, a to zejména ve výborech, a že nakonec dokážeme dosáhnout průřezové shody nad konečným textem zákona.
Já bych chtěl říci, že tu potřebu určité shody považuji za velmi vhodnou i z toho důvodu, že Ústavní soud tu poslední poslaneckou iniciativu v této věci neshledal ústavně konformní, a to zejména z procedurálního hlediska. Domnívám se, že by bylo na místě, abychom se vrátili k tomuto zákonu v trochu méně vyhrocené atmosféře, a proto vláda předkládá návrh nového zákona o střetu zájmů, o kontrole majetku nabytého za dobu výkonu veřejné funkce a o neslučitelnosti funkcí.
Právním instrumentem, který by měl zajišťovat transparentnost jednání veřejného činitele, je právní předpis, na základě kterého jsou vybraní veřejní funkcionáři povinni deklarovat své zájmy. Dosavadní právní úprava je obsažena v zákoně z roku 1992, který byl již několikrát novelizován. Poslední návrh, jak už jsem uvedl, předložila skupina poslanců a vznikal současně v době, kdy vznikal tento návrh vládní. Jedním ze základních východisek při přípravě zákona byla skutečnost, že se dospělo k závěru, že není možné požadované cíle dosáhnout pouhými novelami stávajícího zákona, ale je vhodné připravit zákon nový.
Návrh zákona vychází z toho, že veřejní činitelé se ve své činnosti pravidelně dostávají do situací, kdy v souvislosti s výkonem své funkce rozhodují o významných věcech veřejného zájmu. V této činnosti však mohou nastávat situace, kdy se může veřejný zájem dostat do rozporu se zájmy individuálními, případně zájmy skupinovými. Zájem individuální, popřípadě skupinový z velké části nebývá patrný a veřejná kontrola nad výkonem funkce veřejného činitele tak bývá snížena. Je proto vhodné právními nástroji preventivně předcházet situacím, které mohou vyvolávat pochybnosti o snaze preferovat individuální či skupinové zájmy nad zájmy celku. Základním záměrem připravovaného zákona byla tedy snaha podrobit chování veřejného činitele co nejširší a nejjednodušší kontrole veřejnosti.
Návrh zákona vychází ze základních principů, z širší osobní působnosti, z širšího rozsahu stanovených povinností veřejných funkcionářů, z přísnějšího vymezení povinností a omezení veřejných funkcionářů, poskytnutí většího prostoru pro veřejnou kontrolu, omezení určitých činností veřejných funkcionářů po stanovenou dobu i po ukončení výkonu funkce, rozšíření sankčních prostředků a konečně úpravu řízení ve věci střetu zájmů a určení orgánů, které budou provádět kontrolu nad dodržováním zákona.
Novela zákona o střetu zájmů rozšiřuje, jak už jsem uvedl, osobní působnost stávajícího zákona, a to i na členy zastupitelstev krajů včetně hlavního města Prahy, zastupitelstev obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vykonávají působnost obcí s rozšířenou působností. V předloženém návrhu se v zájmu jednoty navrhuje vztáhnout zákon na zastupitele všech obcí, nikoliv pouze vybraných, a to v případě, že zastupitelé jsou k výkonu funkce dlouhodobě uvolněni. Předložený návrh zákona dále rozšiřuje okruh osob o některé další kategorie míst, jež mohou být ohroženy podezřením z korupčního jednání. Má se tedy vztahovat na soudce, členy Bankovní rady, členy prezidia Komise pro cenné papíry, členy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Základní dělítko bylo stanoveno v té rovině, že zákonu podléhají ty osoby, kde neexistuje vztah přímé nadřízenosti a podřízenosti, tedy osoby, které nemají žádného představeného ve smyslu pracovního či služebního poměru.
K novému prvku zákona patří také větší rozsah povinností veřejných funkcionářů. Zákon stanovuje kritéria pro oznámení o majetku, oznámení o závazcích, které má být předloženo při zahájení výkonu funkce, a také definuje oznámení o příjmech, darech a závazcích, do kterého se musí zahrnout i majetek, který získal manžel a který je součástí společného jmění.
A co se týče většího prostoru pro kontrolu, v současnosti se čestná prohlášení veřejných funkcionářů evidují u příslušných imunitních výborů, nicméně nový zákon vychází z principu, že k jeho řádnému fungování je třeba přímého přístupu veřejnosti, a proto se navrhuje, aby byl zaveden veřejný registr.
K dalšímu bodu, kterým je omezení pro veřejné funkcionáře i v době po ukončení výkonu veřejné funkce. Zde se jedná o konstrukci jakési konkurenční doložky, tedy pamatuje se zde preventivně na případy, kdy veřejný funkcionář, který je odpovědný za určitou oblast hospodaření a rozhoduje o právech a povinnostech třetích subjektů, by neměl pracovat a být ekonomicky aktivní v těchto institucích, v těchto firmách po odchodu z veřejné funkce.
Zákon také navrhuje zvýšit sankční prostředky a výši ukládané pokuty. Zákon také konstruuje nezávislý orgán pro rozhodování ve věcech střetu zájmu. Na konstituci tohoto orgánu by se měla podílet Poslanecká sněmovna, Senát, vláda, prezident republiky, ombudsman, předseda Nejvyššího soudu, předseda Nejvyššího správního soudu a na úrovni kraje by členy volilo zastupitelstvo kraje a jmenoval Svaz měst a obcí.
Dámy a pánové, zmínil jsem hlavní prvky, na kterých je postavena konstrukce nového zákona o střetu zájmu. Chtěl bych vás požádat o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení. Jako předkladatel nebo jako zástupce předkladatele mohu slíbit, že budu velmi vstřícný k tomu, abychom se dohodli na rozumné podobě zákona o střetu zájmu, který by byl pokud možno podpořen všemi poslaneckými kluby v závěrečném hlasování, a že si jistě dokážu představit modifikace v jednotlivých parametrech zákona, příkladmo k délce konkurenční doložky, k výši sankčních poplatků apod. To jsou jistě věci, o kterých s konečným důsledkem rozhodne meritorně Poslanecká sněmovna jako suverén nad zákony.
V tuto chvíli vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení. Tímto zpravodajem je pan kolega Stanislav Křeček a má tedy slovo.
***