Neautorizováno !


 

(18.20 hodin)
(pokračuje Filip)

Budeme se nyní zabývat návrhy na přikázání, když organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, zpravodaj navrhl výbor ústavněprávní a prodloužení lhůty k projednání o 60 dnů.

 

První hlasování bude hlasování pořadové číslo 654 o přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 654 - z přítomných 113 pro 100, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o přikázání výboru ústavněprávnímu v hlasování pořadové číslo 655, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 655 z přítomných 115 pro 67, proti 27. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o prodloužení lhůty k projednání o 60 dnů, a to v hlasování pořadové číslo 656, které jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 656 z přítomných 115 pro 100, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a výboru ústavněprávnímu. Lhůta k jeho projednání byla prodloužena o 60 dnů. Děkuji panu ministru práce a sociálních věcí, místopředsedovi vlády Zdeňku Škromachovi. Děkuji i panu zpravodajovi a končím i bod 73.

 

Dostáváme se k bodům, které jsou na konci bloku prvních čtení. Takovým bodem je bod číslo

 

69.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb.,
o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb.,
o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 22/2004 Sb.,
o místním referendu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 987/ - prvé čtení

 

Jsme v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr vnitra pan František Bublan. Ještě než se ujme slova, bych požádal, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo zpravodaj pro prvé čtení, kterým byl určen pan poslanec Michal Hašek, pokud jsem to pochopil správně.

Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem návrhu novelizace zákona o obcích, o krajích a zákona o hlavním městě Praze je odstranění zásadních nedostatků platné právní úpravy, které mají vliv na výkon působnosti obcí a krajů zejména v oblasti dozoru a kontroly.

Důvodem pro přípravu novel uvedených zákonů byly zejména tyto skutečnosti: nerovný přístup k obcím, neboť dosud vůči obcím vystupují dva dozorové orgány, ale vůči krajům a hlavnímu městu Praze pouze jeden, nemožnost okamžitého zásahu orgánů dozoru, nemožnost zjednat nápravu obcemi v zákonem stanovené lhůtě, povinnost obcí zasílat právní předpisy dvěma orgánům, neboť obec je ze zákona zasílá pouze na krajský úřad a vyžádat si je může Ministerstvo vnitra, které jako jediné disponuje sistačními oprávněními a aktivní legitimací k podávání žaloby k soudům, dosavadní pojetí dozoru a kontroly jako synonyma, nemožnost věcně příslušných ministerstev vykonat kontrolu výkonu přenesené působnosti přímo u obcí a konečně absence kontroly dodržování povinností v samostatné působnosti, které územním samosprávným celkům ukládají zákony.

Navrhované změny se týkají především oblasti dozoru. Podle předloženého návrhu dozor nad samostatnou působností všech územních samosprávných celků, to je nad obecně závaznými vyhláškami, usneseními a dalšími podobnými akty, bude vykonávat pouze Ministerstvo vnitra. Dozor nad samostatnou působností částí hlavního města Prahy a částí územně členěných statutárních měst budou vykonávat magistráty těchto měst. Dozor nad přenesenou působností obcí, to je nad nařízeními a dalšími akty v přenesené působnosti, budou vykonávat pouze krajské úřady. Dozor nad přenesenou působností krajů a hlavního města Prahy budou vykonávat pouze věcně příslušná ministerstva.

Další změny se týkají oblasti kontroly. Jednoznačně oddělují institut kontroly a dozoru. Kontrolu výkonu přenesené působnosti obcí budou nadále vykonávat krajské úřady. Nově se umožňuje, aby tuto kontrolu provedla v případě potřeby věcně příslušná ministerstva. Kontrolu výkonu přenesené působnosti krajů a hlavního města Prahy budou nadále vykonávat věcně příslušná ministerstva. Kontrolu povinností všech územních samosprávných celků v samostatné působnosti, která je novým institutem, bude vykonávat Ministerstvo vnitra.

Součástí této novely je i umožnění vzniku nové obce. Tímto se omlouvám panu poslanci Kvapilovi, že jsem předtím nemohl podpořit jeho připomínky a jeho pozměňovací návrhy v tom předcházejícím zákoně o utajovaných informacích, protože toto je v tomto zákoně obsaženo. Bude umožněn vznik nové obce oddělením od stávající obce a vznik městské části hlavního města Prahy každý kalendářní rok; zatím může nová obec, respektive městská část vzniknout pouze jednou za čtyři roky, a to k počátku kalendářního roku následujícího po dni voleb do zastupitelstev v obcích. Bude i uzákoněno, že po sloučení obcí a po oddělení částí obce stanoví počet členů zastupitelstva pro nové volby krajský úřad. Zatím není určen orgán, který tento počet stanoví. Bude stanoveno, že pokud nebude zastupitelstvo nebo jiný orgán obce postupovat v souladu s rozhodnutím soudu o povinnosti vyhlásit místní referendum nebo s rozhodnutím přijatým v místním referendu, vyzve zastupitelstvo ke zjednání nápravy Ministerstvo vnitra.

Tento návrh novely byl poslán do připomínkového řízení šedesáti připomínkovým místům. Všechna ministerstva a jiné ústřední správní úřady a rovněž další připomínková místa vyjádřily s tímto návrhem souhlas. Výjimku tvoří pouze Asociace krajů, protože kraje požadují zachování dnešního stavu, který jim umožňuje mít větší vliv nad obcemi. Její připomínky v tomto návrhu nebyly akceptovány. Domnívám se, že zachování stávajícího stavu neodpovídá ústavní zásadě, že obce a kraje si nejsou při samostatné působnosti podřízeny.

Závěrem bych chtěl říci, že nedostatky stávajícího systému dozory a kontroly prokázala praxe, a proto je změna stávající právní úpravy nezbytná. Obracím se proto na Sněmovnu s žádostí o schválení předloženého návrhu a postoupení do příslušného výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi vnitra Františku Bublanovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Hašek.

 

Poslanec Michal Hašek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k pokročilému času a hlasovací mašinérii, kterou máme dnes za sebou, si dovolím být velmi stručný.

Předložený sněmovní tisk 987, vládní návrh novely zákona č. 128, o obcích, předkládá podle mého názoru minimum toho, co ukázala praxe jako nutnost novelizace zákona o obcích. Myslím si, že nejenom já, ale i ostatní kolegové z věcně příslušného výboru jsou zahrnuti desítkami nejrůznějších poznatků a připomínek, které si jistě zaslouží dalšího komentáře, eventuálně projednávání v rámci výborů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP