Neautorizováno !


 

(17.30 hodin)
(pokračuje Opálka)

Ve vládní předloze by měla být ještě řešena problematika úrazového pojištění, která s nemocenským pojištěním úzce souvisí, ale zpracovatelé se rozhodli jít cestou dalšího návrhu zákona. Tento však vláda dosud neodsouhlasila.

V současné době však existují tři soustavy nemocenského pojištění. Nová předloha ve 201 paragrafech koncentruje tento systém do jednoho zákona, který upravuje okruhy hmotněprávní, organizační i procesní. Zrušuje proto celkem 18 zákonů, 3 nařízení vlády a 37 vyhlášek. Obsáhlá důvodová zpráva s řadou příloh usnadňuje orientaci v této materii, jejíž nedílnou součástí je i vládní návrh doprovodného zákona evidovaný jako sněmovní tisk číslo 1006.

Úpravou v tisku 1005 dochází zejména k těmto změnám:

1. Oproti současnému stavu se zlepšuje ekvivalence na úkor solidarity, což jasně demonstrují tabulky a grafy v důvodové zprávě, a to zejména zaváděním redukčních hranic pro odvod do systému, blíže viz tisk 1006, tak zvýšenou redukcí vyměřovacího základu a ponecháním rozhodnutí osob samostatně výdělečně činných o své výši i o svém zapojení do systému.

2. Nemocenské dávky se stávají samovalorizovatelnými s vývojem mezd.

3. Zaměstnavatelé, pokud se nerozhodnou jinak, budou odvádět do systému místo 3,3 % jen 1,4 % k výši mezd. Vypočtené snížení převyšuje předpokládaný vývoj a snižuje tak cenu práce.

4. Prvních 14 dnů hradí zaměstnavatel náhradu mzdy na základě kolektivního vyjednávání, nejníže však podle zákonem z redukovaného základu, a to prvé tři dny 30 %, resp. u základu 480 Kč 27 %, nyní je to pouze 22,5 %, a dalších 11 dnů u téhož základu 69 %, resp. 62,1 %, což je v současné výši. Tyto výdaje zaměstnavatele budou daňově uznatelné a neodvádí se z nich žádné pojištění.

5. Malí zaměstnavatelé se zaměstnanci do 25 osob mají možnost připojištění u okresní správy sociálního zabezpečení s tím, že budou vedeni v jiném režimu odvodů.

6. Nemocenské dávky se začnou vyplácet Českou správou sociálního zabezpečení až 15. dnem pracovní neschopnosti či karantény.

7. Z nového vyměřovacího základu redukovaného nově i po 14 dnech pracovní neschopnosti, a to na dobu neomezeně na 90 %, vyšší základ pak na 60 %, budou dávky činit 69 %, resp. reálně 69,2 % u základu do 480 Kč, čili méně než dosud, což postihne v reálu nízkopříjmové skupiny, s čímž nemohu projevit souhlas.

8. Vyšší příjmové skupiny budou mít dávky vzhledem k rozvolnění redukcí celkově vyšší.

9. Na Českou správu sociálního zabezpečení může přejít cca až 3 mil. 500 tis. kmenových pojištěnců, které dosud spravovali zaměstnavatelé se zaměstnanci nad 25 osob.

10. Upravují se některé pracovněprávní spojitosti k nemocenskému pojištění u společníků, komanditistů, družstevníků, žáků, studentů, starobních a plných invalidních důchodců, volených a jmenovaných osob, zahraničních zaměstnanců, spolupracujících osob a osob ve výkonu trestu.

11. Prodlužuje se pro založení účasti na pojištění minimální doba zaměstnání z 8 na 15 dnů a zvyšuje se minimální rozhodný příjem ze 400 na 1500 Kč.

12. Posuzování více zaměstnání i nároku na nemocenské dávky z nich bude samostatné, ale ze souběhu pojištění bude náležet vždy jen jedna dávka.

13. Ochranná lhůta se zkracuje ze 42 na pouhých 14 dnů. Upravuje se tak ochranná lhůta i u těhotných žen, ale podle délky pojištění.

14. V případě výplaty nemocenských dávek v hotovosti bude hradit náklady, tzn. poštovné, pojištěnec a ne správce nemocenského pojištění.

15. K redukci dochází také u výše ošetřovného ze 69 % na 65 % redukovaného základu.

16. V případě peněžité pomoci v mateřství se rozšiřuje počet redukčních pásem ze dvou na tři a náhrada u prvého se zvyšuje z 69 % na 70 %.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, mohl bych uvádět další a další změny - v oblasti organizace, kontroly, zodpovědnosti, posuzování, sankcí, sdělování údajů atd. atd. Ano, dva sněmovní tisky k nemocenskému pojištění mají 425 stran. Přiznám se, že příprava na zpravodajství v průběhu jednání Poslanecké sněmovny není v tak obsáhlé materii jednoduchá, a já vám děkuji, že jste tento bod přeřadili ke konci prvních čtení. Mohl jsem tak konzultovat s ministerstvem, s Českou správou sociálního zabezpečení i okresní správou ve volebním regionu, jakož i se svazy a zaměstnavateli invalidů. Dovedu si představit, jak asi budou reagovat v případě schválení tohoto návrhu na tak objemný zákon zaměstnavatelé. Ono totiž jen studium zabere množství času. Skutečná je i averze ke každé změně, každému nařízení. Problém se už projevil ve schopnostech s vyhodnocováním vyčíslených údajů, když zaměstnavatelé využívali možnost tzv. kalkulačky na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí, aby se přesvědčili, že je návrh nepoškodí.

V předloze, na kterou jsou různé politické názory, je z mého pohledu třeba vyřešit i řadu problémů. Spousta připomínek nebyla vzata v úvahu a nejednou se objevila i zcela nová řešení. Závěrečná fáze projednávání byla hektická a zřejmě se nepodařilo vše vyladit. Například § 6 odst. 2 písm. b) stanovuje uplynulou dobu na měsíce. Přitom měsíce mají počet dnů různý, přesnější by bylo 180 dnů. Paragraf 10 odst. 1 písm. h) - vypadlo slovo primátor, je tam pouze uveden starosta. V § 11 je nutné řešit lépe provázanost osob samostatně výdělečně činných u nemocenského a důchodového pojištění. Paragraf 14 odst. 1 je nutno dát do souladu s § 28 odst. 5 a § 40 odst. 5. Paragraf 20 komplikuje splnění včasnosti výplaty dávek. Paragraf 39 odst. b) za prvé obsahuje specifikaci nepředvídané události, ale nedefinuje tuto událost. Paragraf 62 vyvolává otázku, kdo bude výkony spojené s touto službou hradit. Paragraf 93 odst. 6 zavádí nový pojem evidenční číslo, ale jinde se uvádí starý pojem variabilní symbol. Paragraf 125 odst. 1, § 128 odst. 2 písm. a) zavádí dvě sankce za jedno porušení povinností. Paragrafy 135 až 141 ukládají povinnost uložení pokuty i v případech, kdy by to bylo neefektivní, neúčelné či dokonce nehospodárné. Paragraf 201 stanovuje ambiciózně málo reálný čas účinnosti zákona na 1. 7 2006.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP