Neautorizováno !


 

(12.00 hodin)

Poslanec Vladimír Říha: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, k předkládanému návrhu zákona mám několik drobných připomínek a poznámek.

Za prvé. Snaha o pomoc dětem, vůči kterým rodiče neplní svou vyživovací povinnost, je pochopitelná a chvályhodná. Je však třeba si přiznat, že navržená právní úprava supluje problematickou vymáhatelnost práva v České republice, a je otázka, zda toto je nejlepší cesta k řešení daného problému.

Za druhé. Pokud Česká republika tuto novou sociální dávku zavede, bude muset stejným způsobem jako s vlastními občany zacházet i s občany ostatních členských států Evropské unie. To platí včetně zákazu nepřímé diskriminace, kterou představuje zavedení podmínky trvalého pobytu oprávněné osoby na území České republiky, jak ji stanovuje § 3 písm. c) návrhu. Vedle toho jsou rodinné dávky bez omezení poskytovány do ciziny. Je nutno počítat s možností, že se příjemce dávky nachází v zahraničí.

Za třetí. Předkládaný návrh zavádí novou zvláštní sociální dávku náhradní výživné v době, kdy se připravují nové právní úpravy o životním a existenčním minimu, o hmotné nouzi a o sociálních službách. V současné době již končí připomínkové řízení na Ministerstvu práce a sociálních věcí a do konce června mají být tisky nových předloh předloženy úřadu vlády. Podle mého názoru by navrhovaná úprava měla být koordinována s těmito připravovanými vládními normami.

A za poslední. Drobné nepřesnosti v textu návrhu zákona by jistě bylo možné odstranit v průběhu legislativního procesu, konkrétně mám například na mysli v § 3 odst. 2 písm. c), kdy je ojediněle užit pojem "zálohové výživné", a dále nejasnou a ne zcela srozumitelnou dikci odstavce 1 § 11. Avšak z důvodu, který jsem uvedl v předešlém bodě, tedy pro potřebný soulad s připravovanými normami v sociální oblasti, které můžeme očekávat na podzim v Poslanecké sněmovně, navrhuji podle § 63 odst. 1 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny odročení projednávání tohoto návrhu do doby předložení vládních návrhů zákonů o životním a existenčními minimu, o hmotné nouzi a o sociálních službách.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Teď vystoupí paní poslankyně Talmanová, potom pan poslanec Seďa.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji vám za slovo, vážený pane místopředsedo. Dámy a pánové, své připomínky k této předloze bych v podstatě mohla uvést zcela identickým pojmenováním problému, který jsme se v předchozích dnech snažili definovat při projednávání novelizace zákona o sociálně-právní ochraně dětí, a pohledu, který nás v tomto rozděluje. Problém je opravdu v tom, že ochranu dětí a to, co skutečně napomáhá zájmu dětí, si každý z nás, tím teď myslím paní předkladatelku a sebe, představuje trochu jinak.

Bezesporu je naší společnou prioritou udělat vše pro to, aby dítě vyrůstalo v harmonické a soudržné rodině, na tom jsme se shodli i při projednávání novelizace zákona o sociálně-právní ochraně dětí a je dobré, že rozpravy k těmto dvěma zákonům jsou v podstatě kontinuální s drobným přerušením půlky jednacího dne.

To, co dnes projednáváme, bezesporu má svoje opodstatnění. Problém tu existuje a je nutné ho řešit. Ovšem v návrhu paní kolegyně Čurdové stát vstupuje do rodiny, do jedné z jejích zásadních povinností, která přetrvává i po jejím rozpadu. Tímto převzetím odpovědnosti jednoho z rodičů bohužel v podstatě nabídne bezproblémové zajištění výživného pro toho, kdo v rodičovské roli z jakýchkoliv důvodů selže. Je to tak. To asi není ta pravá motivace pro podporu soudržnosti rodiny a tím, čím se zde zaštiťujeme vždy při projednávání jakýchkoliv podobných námětů a problémů.

Zcela neúměrný je i nový prvek vynucené solidarity v tomto návrhu. Finanční dopady státního rozpočtu minimálně 1,5 miliardy za rok budou hradit rodiny, které řádně plní svoji roli. Nevím, jestli na toto paní předkladatelka myslela. Dle mého pohledu a mého názoru tato míra solidarity není ani akceptovatelná, ani zdůvodnitelná. Dalším sporným prvkem - budu se snažit být taktéž ve věcné rovině - je vstup státu do soukromoprávního vztahu, protože vztah oboru rodičů při zajištění vyživovací povinnosti v případě, že se rodina rozpadne, je soukromoprávním vztahem.

Takže si dovolím prostřednictvím pana předsedajícího dotázat předkladatele, s jakou efektivitou bude stát vymáhat tyto převzaté pohledávky. Nebo jestli je bude vůbec vymáhat, protože nebude-li je vymáhat, tím ještě více posílí neodpovědný přístup k rodičovství a posílí erozi rodiny. Neplnění vyživovací povinnosti je velmi vážný problém, ale máme i oporu v trestním zákoně, kdy zanedbání povinné výživy je trestným činem. Návrh předkladatelů ale z mého pohledu opravdu bohužel pouze posílí nezodpovědný přístup, destabilizuje rodinu a zvýší zákonné výdaje státu nemalou částkou. To by bylo asi to poslední, co by mi vadilo v případě, že by stát dokázal svoje pohledávky efektivně vymáhat.

Já si dovolím navrhnout zamítnutí této předlohy zákona, protože z mého pohledu je dalším stupněm rezignace státu za budování optimálních podmínek pro soudržnou rodinu a za odpovědnost za vymáhatelnost práva.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Talmanové.

Dámy a pánové, když jsem vyhověl nebo zaregistroval přání pana poslance Říhy na přerušení a odročení do doby, než bude předložen návrh zákona, tak jsem měl k dispozici jednu přihlášku. V tuto chvíli je přihlášeno dalších asi osm lidí, čili já se ptám pana poslance Říhy, zdali chce, abych o jeho návrhu dal hlasovat ihned, jednací řád to umožňuje, abychom neopakovali debatu v případě, že by Sněmovna vyhověla jeho návrhu, abychom debatu neopakovali potom při projednávání zákona, který on zmiňoval.

 

Poslanec Vladimír Říha: Pane místopředsedo, já se domnívám, že je rozumné hlasovat o tom návrhu ihned, abychom zbytečně neplýtvali časem.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře, děkuji, já vám vyhovím samozřejmě.

Prosím o novou registraci poté, co jsem vás odhlásil. (Poslanci přicházejí do sálu.)

Dámy a pánové, věřím, že všichni, kteří chtějí hlasovat o návrhu pana poslance Říhy, už jsou přítomni. Připomenu, že pan poslanec Říha navrhl, abychom přerušili projednávání tohoto bodu a odročili je do předložení vládních návrhů zákonů o životním a existenčním minimu, o hmotné nouzi a o sociálních službách. Odůvodnění zaznělo v jeho vystoupení.

 

Takže v hlasování pořadové číslo 371 se táži, kdo souhlasí s návrhem na odročení. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 136 poslanců, 56 pro, 69 proti, takže této žádosti nebylo vyhověno.

 

Budeme pokračovat v rozpravě. Nyní vystoupí pan poslanec Seďa, ale hlásí se pan poslanec Opálka s faktickou. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, jenom abychom nevedli diskusi směrem mimo, chtěl bych upozornit, že jedna třetina dětí se už rodí mimo rodiny. Takže nemluvme jenom o udržování rodin, ale že je třeba pomoci sociálně i těmto případům. A je to velký okruh dětí a propopulační politika by měla být také i v této oblasti, pokud myslím solidární a sociální.

Vidím nesouhlas na tváři některých z vás. Já jsem si dovolil vyjádřit svůj názor.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. S faktickou vystoupí pan poslanec Josef Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, naprosto odmítám názor, že by cílem prorodinné politiky mělo být podpořit, aby se co nejvíce dětí rodilo mimo rodiny. To se domnívám, že je věc, kterou bychom neměli podporovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janečkovi. A nyní už vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Seďa. Po panu poslanci Seďovi vystoupí paní místopředsedkyně Jitka Kupčová.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP