Neautorizováno !


 

(11.50 hodin)
(pokračuje Čurdová)

V rámci svých prostředků učiní potřebné kroky k pomoci rodičům, případně jiným osobám odpovědným za dítě, k uplatnění tohoto práva a v případě potřeby poskytnou materiální pomoc, zejména ve vztahu k výživě, odívání a bydlení. Smluvní strany učiní všechna opatření potřebná k získání výživného pro děti od rodičů nebo jiných osob majících vůči dítěti finanční povinnosti.

Nyní již dovolte k návrhu zákona. Předkládaný návrh zákona o náhradním neboli zálohovaném -

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní poslankyně, já se vám omlouvám. Dámy a pánové, budeme pokračovat v jednání, až se všichni posadíte. (Chvilka čekání.) Ještě to není tak, jak si představuji.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Někdy je mi líto, že kolegové nemají žákovské knížky, abychom třeba mohli psát pětky.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Na to bych potřeboval razítko, abych si neupsal ruku. Ještě ne, prosím pěkně.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Tato dávka by měla umožnit nezaopatřeným dětem, ke kterým povinný rodič neplní vyživovací povinnost, aby nežily na hranici hmotné nouze, tedy životního minima. Navrhovaná dávka je dávkou vratnou, to znamená, je zálohou na výživné určené soudním rozhodnutím. Úřad, který náhradní výživné poskytl, je oprávněn požadovat úhradu plnění, pokud splnil za povinného zcela nebo zčásti to, co bylo předmětem jeho vyživovací povinnosti.

Oprávněnou osobou je nezaopatřené dítě, ke kterému povinná osoba neplní vyživovací povinnost stanovenou soudem, má trvalý pobyt v České republice a výživné musí být stanoveno soudem ve výši minimálně 300 korun měsíčně. Výše náhradního výživného se poskytuje ve výši tří čtvrtin výživného stanoveného soudem pro děti do 10 let věku, pro starší potom v plné výši výživného stanoveného soudem, maximálně však ve výši 1,5násobku jeho životního minima, tedy v pásmu od 2580 korun do 3735 korun v závislosti na věku dítěte. Tady bych chtěla říci, že toto je požadavek, který je skutečně maximalistický.

Změna a zánik náhradního výživného. Dojde-li ke změně výše náhradního výživného soudem tak, že se částka zvýší, musí příjemce o změnu náhradního výživného požádat. Při snížení výživného soudem má příjemce oznamovací povinnost a náhradní výživné se sníží ze zákona. Zároveň zákon zamezuje dvojímu plnění, které je upraveno § 9. Příjemcem dávky náhradního výživného bude buď nezaopatřené dítě, je-li zletilé, nebo zákonný zástupce nezletilého dítěte. O náhradním výživném rozhoduje a dávku vyplácí obecní úřad s rozšířenou působností, podobně jako je tomu u jiných opakujících se peněžitých dávek.

Vážené kolegyně a kolegové, v souvislosti s navrhovaným zákonem o náhradním výživném se navrhuje novela zákona o rodině, a to je § 101 a § 102, které upravují přechod nároku na výživné placené za povinnou osobu, dále § 178 občanského soudního řádu, který upravuje součinnost soudu s úřadem. Jedná se o sdělování nebo ověřování potřebných údajů, zejména o výživném a povinných osobách. Dále se navrhuje novela zákona o životním minimu, která stanoví, že pro účely stanovení životního minima společně posuzovaných osob bude náhradní výživné považováno za příjem, novela zákona o sociální potřebnosti, která stanoví přednost náhradního výživného před příspěvkem na výživu, který se neruší. Souběh obou dávek ale není možný. Dále se navrhuje novela zákona o dani z příjmu, která stanoví, že náhradní výživné se pro daňové účely bude považovat za příjem osvobozený od daně.

K přijetí potřebných organizačních opatření se stanoví dostatečná doba. Zákon nabývá účinnosti prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce následující po jeho vyhlášení.

Vážené kolegyně a kolegové, zaměřila jsem se spíš na věcnou obhajobu předloženého návrhu než na emocionální argumenty, o kterých si myslím, že do věcné debaty k návrhu tohoto zákona v této chvíli není nutné používat. V této zemi žije zhruba 365 tisíc neúplných rodin, z toho 40 tisíc dětí žije na hranici životního minima, protože jejich rodiče nebo jeden z jejich rodičů neplatí dávky, které jsou stanovené soudem. Samoživitelé a samoživitelky se potýkají s celou řadou různých problémů. Ale já se domnívám, že v první řadě by tento zákon měl pomoci dětem, protože děti jsou budoucností tohoto národa a my nemůžeme dopustit, aby to byly ony, které nesou kolikrát vinu za neshody svých rodičů, protože ony si je nevybírají. Zákonodárci jsou tady od toho, aby řešili problémy, a já si myslím, že toto je jeden z problémů, se kterými se celá řada našich spoluobčanů potýká.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Čurdové a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vladimír Říha.

 

Poslanec Vladimír Říha: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, předkládaný návrh zákona o náhradním výživném a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 964, zavádí novou zvláštní sociální dávku - náhradní výživné. Příjemcem této sociální dávky má být nezaopatřené dítě s trvalým pobytem na území České republiky, ke kterému povinná osoba, to znamená otec či matka, který či která nežije s dítětem ve společné domácnosti, neplní vyživovací povinnost stanovenou rozhodnutím soudu, rozumí se českého soudu, pokud stanovené výživné činí alespoň 300 korun za měsíc. Náhradní výživné je po splnění podmínek tímto zákonem stanovených nárokovou dávkou.

Zákon určuje výši náhradního výživného ve dvou kategoriích pro děti do 10 let a pro děti nad 10 let věku a její změny, dobu poskytování, podmínky zániku nároku na náhradní výživné a jeho případné zúčtování a vrácení a podmínky výplaty. Jako rozhodující orgán jsou určeny úřady obcí s rozšířenou působností. Odvolacím orgánem je krajský úřad, dozor je svěřen Ministerstvu práce a sociálních věcí. Zákon dále specifikuje povinnosti žadatele a příjemců náhradního výživného a povinnosti správních úřadů.

Zákon neřeší způsob dodatečného vymáhání dlužného výživného od povinných osob.

Finanční dopad na státní rozpočet je vyčíslen v maximální částce cca 1,5 miliardy korun.

Vláda předkládaný návrh zákona projednala na své schůzi 25. května t. r. a vyslovila s tímto návrhem nesouhlas. Stanovisko vlády s podrobným zdůvodněním bylo Poslanecké sněmovně předloženo jako sněmovní tisk 964/1.

Tímto konstatováním bych skončil zpravodajskou zprávu a dovoluji se přihlásit do obecné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vladimíru Říhovi. Otevírám obecnou rozpravu a můžete zůstat u mikrofonu, jako druhá vystoupí paní poslankyně Lucie Talmanová.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP