Neautorizováno !


 

(17.20 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, já se ještě zeptám, jestli je tady něco, o čem by se mělo hlasovat. Mám dojem, že žádný takový návrh v průběhu diskuse nezazněl, takže jediné, co můžeme učinit, je rozhodnout o přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Já se jen zeptám, jestli někdo má jiný návrh. Pokud tomu tak není, budeme hlasovat o přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat tento návrh zákona výboru pro sociální politiku a zdravotnictví? Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 262, přítomno je v této chvíli 125 poslanců, pro hlasovalo 85, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Tím můžeme ukončit projednávání bodu č. 50.

 

Stojíme před bodem

 

52.
Návrh poslanců Josefa Janečka, Jaroslava Krákory, Viléma Holáně,
Vladimíra Říhy a dalších na vydání zákona o opatřeních
k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky
a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 932/ - prvé čtení

 

Stanovisko máme jako sněmovní tisk 932/1. Opět pana poslance Janečka požádám, aby uvedl tento návrh.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně, víte, že jsme se dostali do situace, kdy vlastně je tady projednáván na stejné téma návrh vládní, ke kterému já jsem dával pozměňovací návrhy vystihující jádro onoho poslaneckého návrhu. Já jsem nepředpokládal, že ta věc přijde tak rychle na pořad, takže by bylo jednodušší, kdybych to na začátku toho dne navrhl k vyřazení, ale v tomto okamžiku bych navrhl přerušení projednávání tohoto bodu až do doby, kdy bude projednán vládní návrh. Myslím si, že by to bylo nejčistší a nejrozumnější řešení.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Je to návrh, abychom hlasovali o přerušení do doby, kdy bude projednáván návrh vládní?

 

Poslanec Josef Janeček: To znamená ukončení legislativního procesu vládního návrhu, aby bylo jasné, co v tom návrhu prošlo a co neprošlo.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Do doby ukončení legislativního procesu? Jde mi o formulaci. Do doby, kdy bude ukončeno projednávání vládního návrhu.

 

Poslanec Josef Janeček: Je to onen návrh zákona, který se stále vrací tam a zpátky, všichni ho známe, je to tisk číslo 265, který prošel druhým čtením, a čeká nás třetí čtení, čili nikdo neví, jak ten tisk dopadne. Proto navrhuji přerušení tohoto tisku do doby, než bude projednán a odhlasován vládní návrh ve třetím čtení. Fakticky to znamená přeložení nejméně na další schůzi.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní je to snad jasné. Budeme hlasovat o návrhu přerušit projednávání tohoto návrhu zákona do doby, kdy bude definitivně ve Sněmovně projednán tisk 265. Teď je to jasné.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, abychom přerušili toto projednávání do této doby, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 263, přítomno 126, pro hlasovalo 91, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Přerušuji projednávání bodu č. 52.

 

Dalším bodem je

 

53.
Návrh poslanců Kateřiny Konečné, Jitky Gruntové a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 934/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády máme jako sněmovní tisk 934/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů, paní poslankyně Kateřina Konečná. Zpravodajem bude pan poslanec Pleva.

Prosím nyní paní poslankyni Konečnou.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám ozřejmila za předkladatele návrh, který máme v tuto chvíli projednat. Jedná se o omezení reklamy na alkohol a zakázání sponzoringu alkoholických firem u sportovních akcí určených pro mládež do 18 let, abych nemluvila v paragrafovém znění a aby nám bylo jasné, o co jde.

V současné době výrazně roste podíl mladých lidí se závislostí na alkoholu. Bezpochyby nemalou měrou se na tomto množství podepisuje i nepřiměřená tolerance a benevolence společnosti vůči alkoholu a konzumaci alkoholických nápojů.

Regionální kancelář Světové zdravotnické organizace pro Evropu po důkladné analýze účinné preventivní strategie týkající se alkoholu shrnula možnosti prevence problémů způsobených alkoholem do evropského akčního plánu o alkoholu. K tomuto plánu se formálně připojila také Česká republika. Jedním ze zdůrazňovaných bodů této prevence je právě omezení reklamy na alkohol a omezení dostupnosti alkoholu mládeži.

I Komise Evropských společenství ve svém návrhu na doporučení Rady uvádí, že kromě vzoru rodičů a rodinného prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá, je druhým nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím vývoj jedince tzv. peer group, v daném případě přeložitelné jako generační skupina, která je silně ovlivňována vzrůstající měrou mezinárodní komercializované mládeže. Televize i rozhlas jsou média, která mají nepopíratelný a prokazatelný vliv na podobu kultury této části mládeže, a i kdyby reklamy jimi vysílané nebyly přímo zaměřené na osoby mladší 18 let, což už dnes v zákoně je stanoveno, vytváří na ně tlak při utváření jejich životních stereotypů.

Návrh Komise, ke kterému se posléze bude muset Česká republika přihlásit, dále kromě jiného rozebírá jisté rysy dětí a adolescentů, které podtrhují potřebu přísné regulace reklamy na alkoholické nápoje. Jde především o nedostatek zkušeností a znalostí pro posuzování vlivu alkoholu na jejich stav a vývoj, a v porovnání s dospělými tedy i mnohem větší zranitelnost, co se týče konzumace alkoholu.

V tomto zákoně se jedná de facto o dva velmi podstatné body. V článku 1 jde o výslovné zařazení některých druhů jednání pod pojem reklamy na alkoholické nápoje po vzoru ustanovení § 3 zákona upravujícího reklamu na tabákové výrobky. Kromě důvodu praktické potřeby odstranění pochybností ohledně posuzování daných druhů jednání se tímto reaguje i na doporučení Rady ze dne 5. června 2001, které se týká pití alkoholu mladými lidmi, zejména dětmi a adolescenty. Toto doporučení obsahuje příkladný výčet prostředků, na které se klade důraz v souvislosti s dosahováním jednoho z cílů doporučení, kterým je zabezpečování toho, aby alkoholické nápoje nebyly navrhovány nebo propagovány způsobem oslovujícím nebo působícím na děti a adolescenty. Jedním z těchto vyjmenovaných prostředků je i distribuce alkoholických nápojů dětem a adolescentům zdarma, ale stejně tak prodej nebo bezplatná distribuce výrobků, které jsou užívány k propagaci alkoholických nápojů a které zároveň mohou být určeny zvláště pro děti a adolescenty.

V tomto bych si dovolila proto oponovat stanovisku vlády, které tvrdí, že omezení reklamy na určitou komoditu je neúměrně široké a může mít značně negativní ekonomické dopady. Byla bych ráda, abychom se zamysleli nad tím, že ekonomické dopady v tomto případě podle mého názoru nejsou podstatou tohoto problému, a že pokud Rada Evropských společenství a Světová zdravotnická organizace dle závěrů a studií, které vypracovala, sama uvádí, že omezení, tak jak je navrhováno v tomto zákoně, a je to přesná citace z této zprávy, je potřebné, myslím si, že vymlouvat se na možnost ekonomických dopadů je trošku absurdní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP