Neautorizováno !


 

(11.40 hodin)
(pokračuje Fischerová)

Návrh ve svém důsledku dokončí deformaci už tak deformovaného trhu s reklamou. Ohrozí přicházející digitalizaci, nové hráče na trhu a posílí monopol stávajících soukromých provozovatelů televizního vysílání.

Vznikají tu dvě otázky: Je tohle úkolem poslanců? Opravdu tohle chceme?

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Taťáně Fischerové. Nemám žádnou další přihlášku - ano, hlásí se pan místopředseda Ivan Langer do obecné rozpravy k tisku 737. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, jenom stručná poznámka. Je zajímavé a kouzelné, jak vždy z jedné věci mohou existovat dva diametrálně odlišné závěry. Já se na rozdíl od své kolegyně Fischerové v žádném případě nedomnívám, že postupný přesun reklamy ve prospěch soukromého televizního vysílání může ublížit všem adeptům a budoucím reálným provozovatelům digitálního televizního vysílání. Výsledek je pravý opak. Naopak, pro takto rozčleněnou sféru mnoha nových televizí přichází nový balík, který je jim k dispozici pro to, aby se mohly rozvíjet.

Tedy neplatí to, co říkala - z mého pohledu neplatí závěr, který říkala kolegyně Fischerová, že přesun reklamy z České televize ubližuje digitálnímu vysílání. Naopak. Je to jeden z podpůrných momentů pro rozvoj digitálního vysílání v České republice. Tak zní můj pohled na věc.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Ještě s faktickou poznámkou kolegyně Taťána Fischerová.

 

Poslankyně Taťána Fischerová: Já bych s tím v zásadě souhlasila, jenomže je tady jeden malý háček. Ti noví, kteří ještě nejsou na trhu a jsou příliš malí, nejsou zatím na trhu uvedeni. To znamená, vždycky jsou ti velcí hráči zvýhodněni. A pokud to uvolníme předčasně - já jsem sama řekla, že se vůbec nebráním diskusi, jakmile se vypne analog a začne tady digitální vysílání. V tuto chvíli - je to dokonce velmi správné, zbavit televizi reklamy, pokud bude mít možnost po vzoru BBC obchodovat se svými výrobky a otevřít to. Ale v tuto chvíli je to předčasné a opravdu to neposílí ty drobné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy ani nikoho nevidím z místa, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Ano, pan navrhovatel se závěrečným slovem, pan poslanec Ladislav Skopal. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji, pane předsedající. Já jsem zde vždycky hovořil v minulých letech, že do té doby, než bude dostatečná konkurence v rámci televizí a bude tady víc vysílatelů, nejenom Nova a Prima, tak že pak je možno reklamu na České televizi snížit, popřípadě že tam nemusí být vůbec. Proto i ten můj návrh je postupný, není to zítra. Bude se postupně od roku 2006 reklama snižovat do roku 2009, a pokud se digitální vysílání rozběhne, víme, že je výběrové řízení na digitální vysilatele, které je v současné době v průběhu, a měli by být vybráni letošní rok a já doufám, že budou, že se budou pomaličku rozjíždět, a během těch tří let by měli ukázat, zda zůstanou na tom trhu, anebo zda zmizí, protože tři roky si myslím, že je určitá dostatečná doba. A právě postupně bude uvolňován reklamní trh, který bude přecházet z Česká televize právě, já doufám, do těch nových subjektů.

Samozřejmě zde prohlašuju, někdo to sem tam o mně říká, nejsem agent ani televize Nova, ani televize Prima, žádné komerční televize, ani České televize. Přednáším zde pouze určitý námět, návrh. Samozřejmě Poslanecká sněmovna zváží, zda tento návrh je předčasný, či ne, a na základě hlasování potom nabude účinnosti nebo nenabude.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ladislavu Skopalovi. Ptám se, jestli pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo po obecné. Nemá.

Budeme pokračovat rozpravou podrobnou. Mám tady přihlášku pana kolegy Máši. Ptám se, jestli je aktuální vzhledem k tomu, že přednášel ten svůj zpravodajský - pravděpodobně ne.

Čili pan poslanec Antonín Seďa se svou přihláškou do podrobné rozpravy k tisku 737. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si načíst dva pozměňovací návrhy ke sněmovnímu tisku 737.

První pozměňovací návrh. Znění v článku jedna odstavci jedna se mění na nové znění, které zní: V § 4 se číslo 37 nahrazuje číslem 45 a číslo 75 se nahrazuje číslem 90.

Stručné zdůvodnění: Navýšení měsíčního rozhlasového poplatku z 37 korun na 45 korun bylo a osobně si myslím, že stále je přijatelné pro většinu členů Poslanecké sněmovny. Určitý problém vidím v předchozím schvalování, tak jak si mnozí vzpomínáte, kdy bylo navýšení měsíčního televizního poplatku ze 75 korun na 95 korun, a tento návrh neprošel. Protože si uvědomuju nutnost posílit rozpočtové příjmy české veřejnoprávní televize, ale zároveň mám obavu o průchodnost navyšování televizního poplatku na sto korun a odejmutí reklamy České televizi, tak jak bylo hovořeno v předchozím projednávání v minulém sněmovním tisku, navrhuji zvýšit měsíční televizní poplatek o 15 korun.

Druhý pozměňovací návrh je podobný, který jsem přednesl v minulém bodě, a je to návrh na novelizaci zákona číslo 252/1994 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích. Jedná se o doplnění § 2 odst. 3: Od rozhlasového a televizního poplatku jsou osvobozeni o nové písmeno f), které zní: školy zapsané ve školském rejstříku (dle zákona číslo 561/2004 Sb.).

Důvodovou zprávu netřeba číst, je totožná u mého předchozího pozměňovacího návrhu k předchozímu tisku 756.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi. Ptám se, kdo další do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu - a, vidím, omlouvám se. Pan poslanec Petr.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si načíst pozměňovací návrh k návrhu zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, sněmovní tisk 737. Pozměňovací návrh se týká § 50 odst. 1 zákona číslo 231/2001 Sb., kde se vkládá tento text - je ten návrh zpracován ve dvou variantách.

Varianta jedna. Provozovatel televizního vysílání ze zákona nesmí do vysílání zařazovat reklamu a teleshopping s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu, a to v přímém spojení s vysíláním sportovní či kulturní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní nebo kulturní události. Je-li do vysílání zařazována reklama podle věty prvé, nesmí čas vyhrazený takovéto reklamě přesáhnout 0,5 % vysílacího času, přičemž v době od 19. do 22. hodiny nesmí překročit 10 minut v průběhu jedné vysílací hodiny. Přímým spojení reklamy s vysíláním se rozumí zařazení reklamy do programu bezprostředně před vysíláním sportovní či kulturní akce, bezprostředně po jejím odvysílání a v průběhu přestávek takovéto události.

Varianta dvě zní: Číslovka 10 minut se nahrazuje číslovkou 6 minut za předpokladu, že reklama se zařazuje pouze v průběhu přestávek takovéto události.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To bylo poslední vystoupení v podrobné rozpravě. Ptám se, abych někoho neopomněl - opravdu nikoho nevidím. Podrobnou rozpravu končím.

Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo po podrobné rozpravě, pane zpravodaji. Ne. Pan navrhovatel taky ne po podrobné rozpravě.

Končím druhé čtení tohoto návrhu, protože není žádný návrh k hlasování ani nyní, ani na začátku třetího čtení. Děkuji panu poslanci Ladislavu Skopalovi, děkuji poslanci Zbyňku Novotnému za uvedení a za zpravodajskou zprávu. Končím bod číslo 23.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP