Neautorizováno !


 

(18.50 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní poslankyně, obávám se, že budu muset napomenout celou sněmovnu, nejen pana poslance Kapouna, protože zřejmě vzhledem k času… Ne, tak jsem se spletl, ještě je pozornost udržitelná. Děkuji. Pokračujte.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Děkuji vám mnohokrát za zjednání klidu, pane místopředsedo.

Rádi bychom vás informovali, pokračují odboráři, proč dochází k předložení novely zákona právě nyní. K tomuto kroku má dojít s jednoznačným cílem uzavřít podnikovou kolektivní smlouvu na Českých dráhách s pomocí této novely citovaného zákona. - Tady mi dovolte malou odbočku. Také všechny ostatní odborové svazy, které se na mne obrátily, se domnívají shodně, že se jedná právě jen a jen o řešení této problematiky. - Čímž by byly naplněny především mocenské ambice předsedy Odborového svazu sdružení železničářů Jaromíra Duška, člena dozorčí rady Českých drah, pokračují ve svém dopise železničáři. Členy dozorčí rady akciové společnosti Českých drah jsou také pan poslanec Kapoun - já jej tímto prosím, aby sněmovně sdělil, zda tomu tak skutečně je a jaký je jeho vztah k projednávané problematice z hlediska zákona o střetu zájmů - dále bývalý vrcholový funkcionář Odborového svazu železničářů a v neposlední řadě i dva současní místopředsedové Odborového svazu železničářů Jiří Kratochvíl a Kurt Mužík. Nelze opomenout také skutečnost, že i současným personálním ředitelem generálního ředitele Českých drah je první bývalý tajemník Odborového svazu železničářů. Za tohoto stavu si lze celkem snadno představit, že předseda Odborového svazu železničářů požádal bývalého kolegu a nyní pana poslance, aby mu pomohl skončit s obstrukcemi jediné odborové organizace, která se ještě brání podepsat pro její členy nepřijatelnou podnikovou kolektivní smlouvu.

Předložený návrh novely zákona v důvodové zprávě požaduje, aby zákon nabyl účinnosti již pro uzavírání kolektivních smluv pro rok 2005. To svědčí o účelovosti návrhu a nabízí se závěr, že pan poslanec Kapoun předkládá novelu zákona č. 120/1990 Sb. na objednávku jednoho odborového svazu. Celá záležitost obyčejného vnitropodnikového sporu se tak neslýchaným způsobem politizuje a do řešení je zatahována široká veřejnost a zejména zákonodárné sbory a výkonná moc tohoto státu.

Příčina sporu přitom není adekvátní postupu, který byl zvolen. Jde o diskusi kolem jednoho z prvků mzdového ohodnocení, a to příplatku pro strojvedoucího, který byl po letech, kdy jim rostla produktivita práce a přibývalo pouze pracovních povinností, a měl alespoň částečně ohodnotit jejich odbornou práci s vysokou mírou odpovědnosti. Jiné řešení totiž zaměstnavatel přes opakované požadavky naší odborové organizace, píší železničáři, dosud nenašel.

Považujeme za nutné zdůraznit, že v důsledku dosavadního jednání představitelů zaměstnavatele a zástupců ostatních odborových svazů působících v rámci Českých drah jsme dosud ani neměli možnost přednést v rámci tohoto kolektivního vyjednávání k uzavření podnikové kolektivní smlouvy Českých drah na rok 2005 argumenty na obhajobu našeho požadavku, neboť jakákoliv diskuse na dané téma byla předem zamítnuta. Byli jsme dokonce hned několikrát vykázáni ze společného jednání ostatních odborových centrál. Naposledy tomu bylo 4. ledna 2005.

Je proto zcela nepřijatelné, aby problémy kolektivního vyjednávání v jediné firmě, byť tak významné, jako jsou České dráhy, byly důvodem ke změně zákona. Federace strojvůdců České republiky se nebrání změně zákonů, pokud budou v obecném zájmu a nebudou v evidentním rozporu s ústavou, zaručenými právy a svobodami. K současným pokusům o jejich narušení však nemůžeme a nebudeme pouze mlčet a trpně přihlížet. Bude-li to nezbytné, obrátíme se na Ústavní soud a mezinárodní legislativní orgány. Současně ale upozorňujeme, že stávající právní úprava umožňuje legální řešení problému na Českých drahách. Prosím vás, abyste této pasáži věnovali pozornost, neboť tomu tak opravdu je. Legální řešení problému je nasnadě a je jím uzavření tzv. separátní kolektivní smlouvy. Zde je právě, pokračuji v citaci dopisu, podstata problému, neboť v tomto směru narážíme na kategorický nesouhlas ze strany Odborového sdružení železničářů.

Tolik citace z dopisu a jen krátké konstatování, že jak vláda České republiky, tak, předpokládám, i paní zpravodajka, tak já, a troufám si tvrdit, i celý klub ODS jsme přesvědčeni o protiústavnosti tohoto podaného návrhu zákona. A sami předkladatelé avizují, že tak jak byl podán, je pravděpodobně nepřijatelný touto Sněmovnou, a to pro značné legislativní nedostatky. Legislativní nedostatky tohoto návrhu zákona jsou tak značné, že si neumím představit, že by byly napravitelné projednáváním na kterémkoliv z výborů. Znamenalo by to navržení nového znění, zcela jiného znění komplexního pozměňovacího návrhu a já si nejsem jista, jestli něco takového je správné. Dokonce jsem přesvědčena, že to správné není.

Navrhuji proto, pravděpodobně společně s paní zpravodajkou, zamítnutí tohoto tisku a návrhu zákona, který je uveden pod tiskem 898.

Na závěr mého vystoupení mi dovolte, abych prostřednictvím pana předsedajícího znovu vyzvala pana poslance Kapouna, aby nám sdělil svůj vztah k právě projednávanému tisku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Evě Dundáčkové. Hlásí se pan poslanec Kapoun. Ještě než dám slovo panu poslanci Kapounovi, dámy a pánové, myslím si, že bude správné, abychom dotáhli projednávání tohoto bodu. Do 19. hodiny zbývají 4 minuty. Je podán návrh na zamítnutí, který by měl být hlasován do 19 hodin. Chci vás požádat, abyste mi věřili, že to bude poslední hlasování dnes, ale abych tak mohl učinit, prosím o to, abyste svým hlasováním na můj návrh odsouhlasili možnost hlasovat o zákonech po 19. hodině.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 55. Kdo souhlasí s mým návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 55 z přítomných 135 poslanců pro 82, proti 18. Mému návrhu jste vyhověli.

 

Nyní má slovo pan poslanec Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Já jsem byl vyzván, zda bych řekl, jestli jsem ve střetu zájmů. Chtěl bych říci, že nejsem žádný odborový funkcionář. Jsem řadový člen Odborového sdružení železničářů v Depu kolejových vozidel Přerov.

Pokud se týká střetu zájmů, pokud by měl vzniknout z důvodu, že jsem členem dozorčí rady Českých drah, jako někteří odboráři, jak tady bylo řečeno, tak samozřejmě tam žádný střet nemůže být, protože náš návrh se týká řešení všech kolektivních smluv, nejen na Českých drahách. To za prvé. Za druhé jsem tady řekl, že kdybych měl zastupovat v tomto případě management Českých drah, tak bych samozřejmě tento návrh vůbec nepodával, protože České dráhy šetří 100 milionů, jak jsem řekl, měsíčně.

Chtěl bych jenom říci jednu věc. Poslouchal jsem samozřejmě paní poslankyni Dundáčkovou, neměl jsem k ní repliky, normálně jsme se bavili s paní předkladatelkou (zpravodajkou) o některých věcech.

Jinak bych chtěl říci, že separátní kolektivní smlouvu v tomto případě není možné uzavřít, protože nejsou všichni strojvedoucí ve Federaci strojvůdců. Určitá část, asi tisíc ze šesti tisíc strojvedoucích, je odborově organizována v Odborovém sdružení železničářů. Proto není možné pro část stejných zaměstnanců u stejného podniku uzavírat různé kolektivní smlouvy.

Chtěl bych využít toho, aby hlasování skutečně proběhlo rychle. Trochu jsme o tom hovořili s paní předkladatelkou (?). Dal bych nejprve návrh, který bude velmi krátký, protože vím, jak bude následovat další pokračování - aby se zkrátilo projednávání o 55 dní. Samozřejmě vím, že bude návrh na zablokování, návrh veto, který podá paní předkladatelka (?), a pak bych navrhoval, aby to bylo zkráceno o 30 dnů, kdy už rozhoduje Sněmovna hlasováním.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Prvně na 55 dní a pak na 30.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: První samozřejmě zamítnutí. Pokud by zamítnutí neprošlo…

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Teď vás ale neslyším vůbec. Ještě jednou to zkuste do mikrofonu. (Do mikrofonu poslanec Kapoun nic nesdělil.) Tak, dobře. Hlásí se pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Já se, pane místopředsedo, zcela záměrně hlásím z místa pana poslance Tlustého, aby i vám bylo jasné, jaká bude moje žádost, kterou přednesu v Poslanecké sněmovně. Žádám o přestávku na jednání Poslaneckého klubu v délce trvání dvou hodin.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP