Neautorizováno !


 

(15.00 hodin)
(pokračuje M. Beneš)

Paní ministryně nám zde předváděla, kterak krajům chce vyjímat pravomoci v nakládání s jejich majetkem, a nyní, když kraje přicházejí s iniciativou, tak se ani nenamáhá zde být. Já nechci polemizovat o obsahu oné normy. Já chci říct, že je nepřijatelné, aby ještě ne znovu ministryně zdravotnictví nebyla přítomna při projednávání této materie. Svědčí to o tom, že na regionální samosprávu má názor velmi vyhraněný, asi nepříliš správný.

Děkuji za pozornost. (Slabý potlesk z pravé části jednací síně).

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Chtěla bych požádat bohužel jediného zástupce vlády, který tu je, zda by bylo možno pozvat paní ministryni na projednávání tohoto bodu. Považuji to za svou povinnost jako řídící schůze. Samozřejmě že nemohu přinutit paní ministryni k této účasti, ale domnívám se, že námitka ohledně její nepřítomnosti je velmi oprávněná. Proto vás velmi prosím, kdo může napomoci tomu, aby se paní ministryně, která není omluvena z odpoledního zasedání Poslanecké sněmovny, zúčastnila tohoto projednávání, abyste tak učinili.

O slovo se hlásí pan ministr Zdeněk Škromach.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Paní předsedající, chtěl bych jenom upozornit, že vaše hodnocení není objektivní a není ani přiměřené k dané situaci. Myslím, že jednací řád jasně říká, že vláda má být zastoupena alespoň jedním místopředsedou vlády, a ta podmínka splněna je. Paní ministryně není ani poslankyní Poslanecké sněmovny a toto není návrh vládní, takže není její povinností zúčastňovat se tohoto jednání. Navíc vzhledem k tomu, jak se mění jednotlivé body, tak si nemyslím, že je ta vaše výtka oprávněná.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Nebudu v žádném případě vést žádný procedurální spor, to mi opravdu nepřísluší. Nicméně jsem se pokusila pouze vytvořit atmosféru pro kvalifikované projednávání tohoto bodu tím, že zde budou zastoupeny všechny relevantní strany, které v rámci tohoto projednávání mají své významné slovo. To byla veškerá moje snaha.

Nyní prosím o slovo pana poslance Josefa Janečka.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych k tomuto bodu nevystupoval, kdybych nezaznamenal vystoupení některých řečníků, které je trošku vzdáleno od reality v našem zdravotnictví i od smyslu a cíle, kterým hodnotili a hodnotí výběrová řízení. Je to proto, že samozřejmě ta ustanovení, která jsou dneska součástí zákona č. 48 a která tam byla vložena proto, aby se objektivizovala síť zdravotnických zařízení, tak tam byla vložena proto, že jsme se snažili, aby síť zdravotnických zařízení byla tvořena na základě odborných stanovisek. Bohužel, politická situace a politické vlivy v té době způsobily, že ona výběrová řízení nebyla závazná.

Na druhé straně je pravda, že výběrovými řízeními neprošla řada zdravotnických zařízení, čili nesplnila ona odborná kritéria, která na ně výběrová řízení kladla. Jevilo by se logické a jevilo by se v zájmu této země a v zájmu pacientů, kdyby ta zdravotnická zařízení, která nesplňovala ona kritéria, byla ze sítě vyřazena. Leč díky systému, který je zde nastaven, tato zařízení nebyla vyřazena ze sítě zdravotnických zařízení, naopak v rozporu s výsledky výběrových řízení byly opět navázány smlouvy a byla tak poskytována péče v rozporu s odbornými posudky, které na tato zdravotnická zařízení byly těmito výběrovými řízeními poskytovány.

Chci říci, abychom si uvědomili jednu věc - že za peníze daňových poplatníků, za peníze pojištěnců náš systém umožňuje, aby byla těmto pojištěncům poskytována velmi nekvalitní, velmi špatná péče, a to dokonce ještě pod jakýmsi politickým tlakem, že je to tak dobře. Vždycky jsem se velmi zlobil na zdravotní pojišťovny, když v rámci konkurenčních tlaků s těmito zdravotnickými zařízeními smlouvy navazovaly a projevovaly tak ochotu k plýtvání veřejnými prostředky. Dneska bohužel pořád existuje ta situace, že nikdo nekontroluje objem a kvalitu zdravotní péče, která je za těch dneska už téměř 200 miliard korun nakupována. A možná, že kdybychom vstoupili do toho systému a začali objem a kvalitu této péče kontrolovat, že bychom se divili, kolik prostředků je možno ušetřit.

Tento návrh zákona si nedělá ambici na to, aby vložil nějaká kvalitativní kritéria do systému. Pouze říká, že náklady přesune na veřejnou zdravotní pojišťovnu, což není vůbec žádné řešení, je to alibismus. Byl bych velmi rád, kdyby zde byla předložena nějaká celostátní vize o tom, jaká má být dostupnost zdravotní péče, v jakém objemu a v jaké struktuře, a upozornil bych na odborné práce, které byly vypracovány před lety se zdravotní pojišťovnou. K těmto pracím se posléze znovu vrátila paní ministryně Součková a ukázalo se, že restrukturalizace sítě zdravotnických zařízení je způsobilá ušetřit v našem systému přibližně 5 miliard korun ročně.

Chtěl bych říct za střední Čechy, že ve spalovně v Benešově je ročně spalováno asi 1,5 tuny nepotřebných léků nebo nepoužitých léků atd., atd. To jsou doklady naprosto nezodpovědného plýtvání penězi uvnitř našeho systému. A nedivím se zdravotní pojišťovně, že se neztotožňuje s tímto návrhem, který zde byl předložen, a navrhuje jeho zamítnutí. Ani já se nedomnívám, že by tento návrh něco řešil. Ale bohužel, dokud nepředložíme nějaký návrh, který by kontroloval objem a kvalitu zdravotní péče a který by konečně se nezabýval tím, jestli pojišťovny mají dost peněz, jestli kraje mají dost peněz, jestli farmaceutický průmysl má dost peněz, ale zabýval by se tím, zdali je pacient řádně a kvalitně léčen, tak do té doby ty vady budou stále přetrvávat.

Čili to je na margo těch námitek a těch diskusních příspěvků, které zde byly předloženy. Jenom bych chtěl znovu zopakovat: myšlenka výběrových řízení, pokud by byla přijata v té podobě, v jaké byla původně navrhována, že ten, kdo neprojde, tak nemůže být součástí sítě zdravotnických zařízení, čili tedy by došlo k eliminaci a ke zkvalitnění té péče, tak by to jistě byl krok pozitivním směrem. Ta myšlenka byla správná, leč říkám - pod různým politickým tlakem Poslanecká sněmovna přijala nepovinnost těch závěrů. Ale bylo by velmi vhodné, kdyby v rámci etiky, která by měla existovat, i výsledky nepovinného řízení byly respektovány. Leč ukazuje se, že respektovány nebyly, navzdory zájmu pacientů a pojištěnců.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Pan poslanec Josef Janeček byl posledním přihlášeným do této rozpravy, a proto se ještě jednou zeptám, zda má zájem v ní ještě někdo další vystoupit. Nevidím takovou přihlášku, a proto končím obecnou rozpravu.

Zeptám se na případná závěrečná slova. Pan náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Jiří Veverka. Prosím, máte slovo.

 

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jiří Veverka Děkuji všem diskutujícím. Nicméně chci k tomu říci jenom tolik. Při úvahách o budoucím zabezpečení agendy, kterou jsme popisovali v návrhu novely, lze pochopitelně vycházet minimálně ze tří alternativ, jak tyto záležitosti zabezpečit. Za prvé ponechání výkonu agendy na krajských úřadech s tím, že bude v právním předpisu zakotvena závaznost stanoviska vyhlašovatele. Za druhé, také bylo zmíněno, úplné zrušení této neefektivní činnosti a řešení vztahů mezi zdravotní pojišťovnou a zdravotnickým zařízením bez dalšího, pouze na smluvní bázi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP