Neautorizováno !


 

(13.00 hodin)
(pokračuje Mencl)

Dále - znevýhodnit těžbu na území se zvýšenou ochranou podle zákona v ochranných zónách a pásmech, například vod. Dále - diferencovanou platbou působit na stimulaci územní efektivnosti na snižování plošného rozsahu dobývacích prostorů, které bez vážného důvodu dlouhodobě blokují území a omezují jeho jiné funkční využití. Snižování plošného rozsahu těžební činnosti a zmenšování roztěžené plochy v preferenci záboru méně hodnotných ploch. Podporu urychlených sanací a rekultivací, uplatňování šetrnějších technologií a metod těžby a úpravy nerostných surovin, které jsou méně náročné a zasahují do krajiny.

Je jasné, že mnohé potřeby v návrhu nařízení vlády tedy zohledněny nejsou. Podporuji proto návrh hospodářského výboru, který navrhuje dopracování problematiky úhrad formou vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Tomáš Teplík, potom pan poslanec Rudolf Tomíček a ještě se přihlásil pan poslanec Břetislav Petr do obecné rozpravy.

Kolegyně a kolegové, pro ty z vás, kteří se ptáte, jak budeme dále postupovat: po skončení obecné rozpravy si dovolím přerušit tento bod, pak vyhlásím polední přestávku. Odpoledne se budeme zabývat jedním pevně zařazeným bodem a budeme pokračovat tímto bodem v podrobné rozpravě.

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Tomáš Teplík: Opět děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, slova, která teď uvedu, jsem původně chtěl uvést ve své zpravodajské zprávě. Nicméně protože jsem zde byl již několikrát osočován z toho, že zneužívám postavení zpravodaje, volil jsem tento postup.

Teď k věci. O komplexní novele horního zákona se mluví velmi dlouho. Deset, jedenáct, dvanáct, možná třináct let. Mluvil o ní každý ministr průmyslu, který v české vládě seděl, bez rozdílu politické příslušnosti - a bez rozdílu politické příslušnosti tuto komplexní novelu nepředložil. My se na něj ale, na každého jednoho z nich, zlobit nemůžeme, protože to za současné právní úpravy kompetenčního zákona ani udělat nemohl.

Dostáváme se k jádru problému. Hospodářský výbor vedl velice dlouhou debatu nad touto předlohou. Debata nejenže byla dlouhá, ale byla i velice tvrdá a také velice různorodá a nemohlo tomu být jinak. Dospěli jsme opět ke stejnému závěru. Bez novely kompetenčního zákona a přehodnocení kompetencí se prostě, co se týká horního práva, nepohneme z místa. Změna kompetenčního zákona musí jednoznačně spočívat v odstranění nezdravé, to je možná příliš slabé slovo - škodlivé a brzdící diskrepance pravomocí Ministerstva životního prostředí do pravomocí, které mu nepřísluší. Nepříslušely mu nikdy a není důvodu, aby např. s ohledem na podíl firem, kterých se týká horní zákon, na tvorbě hrubého domácího produktu příslušely i do budoucna. Hovořím tady o podílu na tvorbě hrubého domácího produktu. Ono se nejedná jenom o energetiku, protože tady byly panem kolegou Gongolem zmiňovány doly. Ano, to je pravda, byly, je to tak. Správně. Ale jde o stavebnictví, dopravu, průmysl stavebních hmot a další a další, a když se to potom sečte, tak podíl je samozřejmě nemalý. A když se k tomu přičtou i navazující výroby a navazující aktivity, je podíl ještě větší.

Teď apeluji na tuto vládu, i když vím, že je to asi z hlediska koaličních dohod nemožné, i na jakoukoliv příští vládu: než se bude chtít jakýkoliv další ministr průmyslu a obchodu, nebo i tento, kdyby chtěl, zabývat komplexní novelizací horního práva, nejprve musí přicházet komplexní novelizace kompetenčního zákona.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nyní dávám slovo panu poslanci Rudolfu Tomíčkovi, který vystoupí ne jako zpravodaj, ale je zároveň zpravodajem.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji. Já jenom volně navážu na svého předřečníka. Samozřejmě že velice zajímavá debata byla i v našem výboru a také samozřejmě padaly návrhy na rozšíření pozměňovacích návrhů. Nicméně jsme vycházeli také z toho, že samotná novela horního zákona, to, co bylo předloženo, není, protože skutečně být nemůže a chce to úplně jiný přístup, což koneckonců kolega Teplík tady pregnantně popsal, i když to je zase jenom část, protože věc je ještě trochu složitější.

Právě proto jsme se snažili posoudit novelu tak, jak byla předložena, to znamená tak, že skutečně likviduje určité administrativně-právní problémy, které jsou současně zakotveny v našem právním řádu a které tam vznikly novými a novými zákony, které byly schváleny. Také jsem to uvedl ve své zpravodajské zprávě, že ve své podstatě pouze jeden jediný bod 19, a to je právě změna výpočtu z dobývacích prostorů, je věcným návrhem. Jinak všechny body, jak byly předloženy, jsou návrhy, které pouze upravovaly či zprůhledňovaly text či likvidovaly určitá rezidua, která v textu jsou z minulosti.

Z tohoto důvodu jsme také víceméně přišli na to, že nebudeme předkládat žádné zásadní pozměňovací návrhy k tomuto návrhu, a ve své podstatě kromě úpravy data platnosti, které nutně muselo být změněno, protože uvízl ve Sněmovně už na dobu delší než jeden rok, nebyl předložen. Úprava poplatků odvodu obce z poplatků za vydobyté nerosty, to je věc jiná. Určitě se k tomu ještě vyjádříme. Ale nemyslím si, že bychom měli zásadním způsobem toto vylepšení našich zákonů odmítnout. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Břetislav Petr, který je zatím posledním přihlášeným do obecné rozpravy.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, i když předložený návrh novely zákona č. 44/1988 Sb. je prezentován jako novela, který dává do pořádku kompetence, tedy přesně řeší problém, který vznikl po roce 1996, kdy bylo zrušeno Ministerstvo hospodářství, jsem toho názoru, že bychom měli této příležitosti využít k několika změnám, které si, podíváme-li se na současnou praxi, vynutila doba.

Pokud se týká připomínky pana kolegy Gongola, že už měl být zpracován nový horní zákon, že vznikla celá řada nových problémů, které se týkají zejména změny vlastnictví, já souhlasím s jeho názorem, ovšem nevidím důvod, aby proto, že když nebyla předložena komplexní novela, bychom zamítali to, co předloženo bylo.

K návrhu novely horního zákona ve znění pozdějších předpisů, která řeší kompetenční záležitosti, to je rozdělení práva a povinností, které příslušely původně Ministerstvu hospodářství a nyní se dělí do kompetencí Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí, já osobně nemám žádné připomínky. Lze jen s potěšením konstatovat, že na základě dohody těchto dvou ministerstev byla jednoznačně vymezena jejich práva a povinnosti, což jistě usnadní situaci všem právnickým osobám, které chtějí podnikat při těžbě nerostů. Nemohu sdílet názor pana kolegy Gongola, že úprava kompetencí ztíží tuto záležitost.

Výhrady je ovšem třeba vznést k návrhu systému úhrad z dobývacích prostorů, tak jak byl zpracován Ministerstvem životního prostředí. Tento návrh je vůči těžařům značně diskriminační a je třeba podotknout, že návrh nebyl konzultován ani s Ministerstvem průmyslu a obchodu, se zaměstnavatelským svazem a také pochopitelně s Českým báňským úřadem. Je nezbytné ctít zásadu, že je třeba při poplatcích za dobývací prostor, který je příjmem municipalit, více respektovat ekologická hlediska a to, že každá těžba má jistý negativní dopad. Není ovšem ze dne na den možné, abychom poplatky za dobývací prostor zvýšili ze stávajících 25 milionů na 125 milionů korun.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP