Neautorizováno !


 

(Jednání pokračovalo ve 12.00 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně a kolegové, budeme pokračovat. Přestávka určená pro jednání klubu KSČM uplynula. Budeme nyní hlasovat o návrhu, který padl v podrobné rozpravě ve druhém čtení, a to tedy o návrhu na vrácení výboru k novému projednání. Prosím, abyste se všichni usadili do svých poslaneckých lavic.

Ještě jednou opakuji, že budeme hlasovat o návrhu na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Na žádost z pléna vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 44 z přítomných 129 pro návrh hlasovalo 107, proti 9. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona vrátili výboru k novému projednávání.

 

Končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji paní navrhovatelce i panu zpravodajovi.

 

Nyní se budeme zabývat bodem

 

19.
Návrh poslanců Petra Nečase, Jana Vidíma a Tomáše Kladívka
na vydání zákona o Vojenském zpravodajství
/sněmovní tisk 661/ - druhé čtení

 

Prosím, aby návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Petr Nečas. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Nečas: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, již v průběhu prvního čtení jsme o tomto návrhu zákona absolvovali velmi podrobnou rozpravu. Tímto zákonem se také velmi dlouhodobě po celé měsíce zabýval výbor pro obranu a bezpečnost a také jeho podvýbor pro zpravodajské služby. Tím bych chtěl poděkovat poslancům tohoto výboru i poslancům podvýboru za velký kus práce, který na tomto zákonu odvedli.

Chtěl bych zdůraznit, že podobné normy, jako je zákon o této zpravodajské službě, by měly být přijímány a vypracovávány na základě širšího politického konsensu, na základě nalezení širší politické shody, protože podobná legislativa by neměla být měněna s průběhem volebního nebo vládního cyklu a měla by být vůči těmto věcem inertní.

Chci jenom zdůraznit to, že navržená norma především napravuje určitou anomálii, která je stále ve stávajícím legislativním uspořádání našich zpravodajských služeb, to znamená, že máme nadále poměrně komplikovaný systém s příliš mnoha řídícími články. Tato norma také převádí do stavu de iure stav, který fakticky, čili de facto, existuje již v Ministerstvu obrany, to znamená stav, ve kterém došlo ke sloučení Vojenské zpravodajské služby a Vojenského obranného zpravodajství do jednoho organizačního celku, přestože stávající legislativa mluví jinak. Jsem přesvědčen, že státní orgány a stát jako takový by měl jednat velmi přísně a důsledně na základě principů, že může konat pouze to, co mu povoluje zákon, na rozdíl od soukromé osoby, která může konat i to, co jí zákon nezakazuje. Jsem přesvědčen o tom, že je třeba tento legislativní rámec upravit tak, aby odpovídal stávajícímu stavu a potřebám resortu Ministerstva obrany.

Chci také zdůraznit, že i vláda, ještě s bývalým ministrem obrany panem Kostelkou, měla úplně stejný názor a předložila normu, která věcně odpovídá zde předloženému návrhu, a že tento návrh podpořil i stávající ministr obrany pan Kühnl.

Chci také zdůraznit to, že předložený návrh řeší pouze minimalistickou úpravu stávajícího stavu a vyhýbá se všem konfliktním tématům, na kterých doposud nebyla nalezena politická shoda, jakkoliv bych si já a zřejmě i mnozí z vás přáli, aby tato politická shoda byla nalezena. Znamená to tedy, že tento návrh se nezabývá celkovou, komplexní architekturou našich zpravodajských služeb jako takových. Tento návrh ponechává stranou problematiku kontroly zpravodajských služeb, čili v podstatě pouze aplikuje současný stav kontroly, to znamená, že je zřízen kontrolní orgán pro činnost Vojenského obranného zpravodajství a tímto zákonem se tomuto kontrolnímu orgánu, jeho činnosti, podřizuje celé Vojenské zpravodajství, ale samotný princip především parlamentní kontroly se proti stávajícímu stavu nemění. Tento návrh také ponechává ve stávajícím stavu systém řízení zpravodajských služeb a také ponechává ve stávajícím stavu pravomoci zpravodajských služeb. To jsou čtyři oblasti, ve kterých doposud nebyla dosažena širší politická shoda. Troufám si říci, že ani na odborné úrovni, ani na vládní úrovni, ani na úrovni Poslanecké sněmovny.

Přesto jsem přesvědčen o tom, že tato norma by měla být přijata, protože - znovu opakuji - stávající stav a potřeby resortu Ministerstva obrany vyžadují, aby organizační změny, které tam v oblasti Vojenského zpravodajství proběhly, dostaly i oporu v příslušném zákonu. Jsem tedy velmi rád, že tento zákon je ve druhém čtení, a znovu mi dovolte, abych poděkoval poslancům výboru pro obranu a bezpečnost za velký kus práce, který nad touto normou v uplynulých měsících strávili a nad prací, kterou vykonali. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 661/2 a 3. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Antonín Seďa. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Antonín Seďa: Paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh poslanců na vydání zákona o Vojenském zpravodajství, sněmovní tisk 661, byl předložen výboru pro obranu a bezpečnost společně s návrhem na vydání zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o Vojenském zpravodajství, sněmovní tisk 662, a s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, sněmovní tisk 669, který řeší po věcné stránce stejnou problematiku jako sněmovní tisk 661. Na základě doporučení podvýboru pro zpravodajské služby a následně na základě schválení výboru pro obranu a bezpečnost výbor vzal za základ k jednání poslanecký návrh zákona o Vojenském zpravodajství, sněmovní tisk 661. Stanovisko vlády k návrhu zákona o Vojenském zpravodajství je uvedeno ve sněmovním tisku 661/1.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP