Neautorizováno !


 

(9.30 hodin)
(pokračuje Langer)

Nikdo se nehlásí, proto obecnou rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám písemnou přihlášku pana kolegy Františka Beneše.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh k současnému znění zákona č. 116/1990 Sb. Návrh zní:

1. Současné znění § 13 označit jako odstavec 1.

2. Doplnit § 13 o nový odstavec 2 ve znění: "(2) Pronajímatel je oprávněn odstranit a uložit u vhodného schovatele věci, které nájemce po ukončení nájmu v nebytovém prostoru zanechal, a to na náklady nájemce."

Dovolte mi krátké zdůvodnění. Současná právní úprava ani vládní návrh novely neřeší postup po ukončení nájmu nebytového prostoru v případech, kdy ho bývalý nájemce nevyklidí nebo v něm zanechá movité věci. To může pronajímateli ztížit a často i znemožnit další využívání, třeba nový pronájem nebytového prostoru. Může tím dojít k některým omezením některých atributů vlastnického práva pronajímatelem. Jde přitom nejen o problémy spojené s fyzickým blokováním nebytových prostor věcmi vnesenými nájemcem nebo umístněnými s jeho vědomím. Závažné je i nebezpeční vzniku majetkoprávních sporů o dispozici pronajímatele s movitými věcmi ve vlastnictví bývalého nájemce nebo i třetí osoby. Navržená úprava by pronajímateli umožňovala postupovat podle povahy věcí zanechaných v nebytovém prostoru a posílila by právní jistotu vlastníků nebytových prostor.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo paní kolegyně Zdeňka Horníková.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Dobrý den. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložila pozměňovací návrhy k zákonu 116 a abych vás informovala o tom, že pozměňovací návrhy dostaneme v písemné podobě, a to takové, kde jsou popsány jednotlivé pozměňovací návrhy i znění paragrafu, jak by vypadalo v případě přijetí těchto pozměňovacích návrhů. Všechny navrhované úpravy, které předkládám, vedou ke zlepšení trhu s nemovitostmi. Reagují na potřeby trhu s nemovitostmi. Navrhované úpravy nastavují jasné podmínky pro investory, podporují podnikatelské záměry investorů. Předkládám celkem šest pozměňovacích návrhů.

A nyní mi dovolte krátké zdůvodnění těchto návrhů.

První návrh směřuje ke zjednodušení nájemních vztahů. Směřuje k možnosti odstranění nadbytečné smlouvy o smlouvě budoucí. Jde o posílení právní jistoty ve vztahu mezi stranami pronajímatel - nájemník. Úprava dále ulehčuje financování ve vztahu developer versus banka. Jednoznačně sjednocuje úpravu s úpravou Evropské unie.

Druhý návrh. Vložením nového odstavce § 3 zákona se umožňuje smluvním stranám využít pouze jednoho zákona, a to zákona, který právě projednáváme, zákona 116. V současné právní úpravě je třeba užít také občanského zákoníku, a to k nájmům k movitým věcem, např. vybavení kanceláří, případně prostor užívaných k nájmu. A dále využitím této novely, kterou nabízím, bude možno použít zákona č. 116 a nebude muset být použit občanský zákoník i při sjednávání nájmů k nebytovým prostorám, kterými jsou např. venkovní parkovací plochy. Jedná se tedy opět o zjednodušení nájemních smluv.

Chtěla bych upozornit především pana zpravodaje, že moje pozměňovací návrhy 3, 4 a 6 jsou věcně provázány, a tudíž budu navrhovat i hlasování o těchto návrzích v jednom bloku.

V bodě 3 pozměňovacího návrhu se jedná o vypuštění části textu, a to z důvodu nadbytečnosti a věcné duplicity. Je pouze na smluvních stranách, jak si vydefinují účel nájmu, jak detailně bude znít smlouva, tak aby ochránily vzájemně svá práva a zájmy. Změna předmětu podnikání nemusí nutně vést ke změně užívání nebytového prostoru. Naopak, při zachování stávajícího znění může dojít ke zneužití zákona.

K bodu číslo 4 velmi stručně. Jsem přesvědčena o tom, že pronajímatel nemůže ovlivňovat podnikatelskou činnost tak, jak mu to udává stávající znění zákona.

K bodu číslo 5. Tento návrh směřuje jednoznačně k odstranění klasického omezení smluvní volnosti.

Dovolte mi závěrem. Všechny moje pozměňovací návrhy směřují k tomu, aby smluvní strany měly maximální volnost při úpravě svých nájemních smluv a při úpravě vzájemných práv a povinností. Cílem mých návrhů bylo posílení smluvní volnosti a konkurenceschopnosti českých podnikatelů v Evropské unii. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Kdo další se hlásí do podrobné rozpravy? Pan kolega Kvapil.

Sděluji pro stenozáznam, že pan poslanec Šeich má náhradní kartu č. 31.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, můj pozměňovací návrh bude velmi jednoduchý. Protože tento zákon byl již šestkrát novelizován, mám za to, že je nanejvýš vhodné, aby ve Sbírce bylo vydáno úplné znění tohoto zákona. Proto navrhuji, aby za dosavadní článek dva se vložil nový článek tři, který zní: Článek 3. Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona. Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil plné znění zákona č. 116/90 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, jak vyplývá ze zákonů jej měnících. Dosavadní článek (tři?) se označí jako článek čtyři.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ještě jednou se ptám, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Nevidím žádnou přihlášku, rozpravu tedy končím a končím tím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Zahajuji projednávání bodu č. 15, kterým je

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 143/2001 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů
(zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 879/ - druhé čtení

 

Tento návrh by měl z pověření vlády uvést místopředseda vlády pan kolega Martin Jahn, nicméně ten je na období 2. až 6. května omluven. Chci se zeptat, zda je některý z jeho kolegů způsobilý pana místopředsedu Jahna zastoupit. Pan ministr Sobotka.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci. Dovolte mi, abych do druhého čtení uvedl návrh zákona, který se týká změny zákona o ochraně hospodářské soutěže, a abych se úvodem velmi stručně zmínil o hlavních principech, kterých se tato změna týká.

Rada Evropské unie přijala v minulém roce nové nařízení č. 139 o kontrole spojování podniků, tzv. nařízení o fúzích. Toto nařízení především vymezuje, která spojení budou posuzována Evropskou komisí, takzvaná spojení, která mají komunitární dimenzi a kritéria, ke kterým bude komise při takovém posuzování přihlížet, a dále upravuje podmínky pro spolupráci mezi soutěžními úřady členských států a Evropskou komisí, včetně povinností, které je Česká republika povinna k zajištění efektivnosti této spolupráce splnit. Účelem dnes projednávaného návrhu zákona je tedy adaptovat český právní řád na účinky tohoto nařízení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP