Neautorizováno !


 

(14.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Pak tu byl návrh, který zazněl od navrhovatele poslance Karla Černého, abychom hlasovali o zkrácení lhůty k projednávání na 30 dní. Budeme o tomto návrhu hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu na zkrácení doby projednávání?

V hlasování s pořadovým číslem 71 z přítomných 180 pro hlasovalo 63, proti 58. To znamená, že návrh na zkrácení doby projednávání nebyl přijat.

 

Pan poslanec Laštůvka mi sdělil, že má náhradní kartu číslo 34.

Myslím, že jsme projednali a odhlasovali vše, co jsme mohli v prvním čtení k tomuto poslaneckému návrhu zákona o poskytování příspěvku k důchodům účastníkům národního boje za osvobození. Tím končím první čtení tohoto zákona. Končím bod číslo 32.

 

Dalším bodem je

 

36.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s její výpovědí Úmluva o potlačování
obchodu s lidmi a využívání prostituce druhých osob
a její závěrečný protokol ze dne 21. března 1950
/sněmovní tisk 798/ - prvé čtení

 

Přítomen je ministr vnitra František Bublan, který by měl návrh uvést, takže ho prosím, aby tak učinil.

Vás prosím o klid a soustředění! (V sále je velký hluk, předsedající zvoní.)

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh na vypovězení Úmluvy o potlačování obchodu s lidmi a využívání prostituce druhých osob a jejího závěrečného protokolu je předkládán v souvislosti s vládou schváleným věcným záměrem zákona o regulaci prostituce, který vyžaduje zavedení evidence registrace, speciálního dozoru a některých dalších opatření, která jsou s touto úmluvou v rozporu.

Úmluva a její závěrečný protokol byly přijaty v New Yorku 21. března 1951. Bývalé Československo k úmluvě přistoupilo v roce 1958 a Česká republika do ní sukcedovala. Úmluva zavázala smluvní státy ke změně či zrušení každého platného zákona, nařízení nebo administrativního postupu, podle nichž všechny osoby, které provozují prostituci, jsou nuceny podrobit se speciální registraci, nebo podléhají speciálnímu dozoru nebo ohlašovací povinnosti.

Přestože i nadále je prostituci třeba považovat za jev ze společenského, mravního, lidského i zdravotního hlediska nežádoucí, který je nezbytné potlačovat, musíme konstatovat, že pokusy o její absolutní vymýcení jsou dosud neúspěšné. Vláda České republiky se proto za účelem minimalizování doprovodných rizik, jako je organizovaný zločin, nedobrovolná prostituce a zdravotní ohrožení, rozhodla přistoupit k regulaci prostituce a svým usnesením číslo 387 ze dne 28. dubna 2004 schválila návrh věcného záměru zákona o regulaci prostituce.

Přijetím navrhovaného zákona o regulaci prostituce nebo jakéhokoliv jiného zákona, jehož cílem by bylo regulovat prostituci, by Česká republika porušila závazky vyplývající z této úmluvy. Z tohoto důvodu se navrhuje vypovězení úmluvy, přičemž nabytí účinnosti výpovědi úmluvy musí předcházet účinnosti zákona a jeho aplikaci. Úmluva samotná možnost vypovězení předvídá ve svém článku 25, výpovědní lhůta je jeden rok.

Vypovězení úmluvy není v rozporu s vnitrostátním právním řádem, s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva, jakož i se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z jiných mezinárodních smluv, jimiž je vázána. Výpověď se nedotýká závazků z členství České republiky v Evropské unii a nevyžádá si žádné výdaje ze státního rozpočtu. Proto vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, žádám o souhlas a postoupení do dalšího čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Vyslechli jsme pana ministra Františka Bublana. Nyní prosím, aby se slova ujal pro první čtení poslanec Jan Schwippel.

 

Poslanec Jan Schwippel: Děkuji, pane předsedo. Vážené dámy a pánové, Úmluvu číslo 1342 OSN o potlačování obchodu s lidmi a využívání prostituce druhých osob podepsalo a ratifikovalo celkem 77 států, z toho 14 členských zemí Evropské unie včetně České republiky, její závěrečný protokol pak 36 států.

V souvislosti s tématem, které projednáváme, je možná zajímavé, že předkládací zpráva neuvádí a ani mi není znám případ žádného státu, který by tuto úmluvu dosud vypověděl. Předkládací zpráva také uvádí, že některá ustanovení úmluvy jsou překryta novějšími mezinárodněprávními akty. Kromě těch, které uvádí předkládací zpráva, bych rád uvedl Protokol o prevenci, potlačování a trestání obchodování s lidmi k Úmluvě OSN o nadnárodním organizovaném zločinu a Opční protokol k Úmluvě o právech dítěte, o prodeji dětí, dětské prostituci a dětské pornografii. V obou případech se jedná o dokumenty sjednané v roce 2000. První z nich Česká republika již podepsala, druhý podepíše v nejbližší době, a poté budou předloženy Parlamentu k vyslovení souhlasu.

Co považuji za klíčové, je to, jaké právní a praktické důsledky pro Českou republiku by vypovězení úmluvy mělo. Předkládací zpráva v této souvislosti uvádí větu, že závazky vyplývající z úmluvy, které zavazují její strany trestat negativní jevy související s prostituci, jsou v českém právním řádu dostatečně pevně zakotveny a výpověď úmluvy by v žádném případě neznamenala jejich legalizaci. Ve svém dalším vystoupení bych se chtěl zaměřit na to, nakolik je toto tvrzení oprávněné. Uvedl bych zde několik nejvýznamnějších článků úmluvy.

Článek I zavazuje smluvní strany trestat každého, kdo - aby vyhověl chlípnosti někoho jiného - obstarává, svádí nebo odvádí za účelem prostituce jiné osoby, a to i s jejich souhlasem. Za druhé, kdo využívá prostituce jiných osob, a to i s jejich souhlasem. Tyto činy jsou v našem právním řádu dostatečně ošetřeny, a to v trestním zákoně v celé řadě jeho ustanovení, například v § 204 kuplířství nebo v § 246 potlačování obchodu s lidmi za účelem pohlavního styku. Výpovědí úmluvy by tedy nedošlo v tomto směru k žádné změně.

Pokud jde o ustanovení článku II úmluvy, to zavazuje členské státy trestat každého, kdo provozuje nebo vědomě spravuje nebo se podílí na financování nevěstince, nebo za druhé, kdo vědomě pronajímá nebo najímá budovu nebo její část za účelem prostituce jiných osob. Tato ustanovení nemají v českém právním řádu bezprostřední protějšek. Pokud jde o odstavec 1, tato činnost může být postihována podle zmíněného § 204, pokud jde o odstavec 2, tady interní zpráva Ministerstva vnitra, kterou mám k dispozici, uvádí, že v současné době tento závazek není zcela naplňován .

***




Přihlásit/registrovat se do ISP