Neautorizováno !


 

(18.00 hodin)
(pokračuje Maršíček)

Ke čtvrtému bodu. Co se týče problematiky zdravotního pojištění cizinců, tedy azylantů, myslím si, že by měla být jasná koncepce, jak toto provádět. V důvodové zprávě je řečeno, že Ministerstvo zdravotnictví nemá tento problém jednoznačně vyřešen. Sice se návrh zákona odvolává na různé druhy čestných prohlášení, ale kdo bude zkoumat jejich pravost? Proto si myslím, že prozatím by měla být povinnost dokladu o zdravotním pojištění jednoznačná. Vyhotovit přílohu, která jednoznačně bude deklarovat, které zahraniční instituce jsou důvěryhodné ve vztahu k uzavřenému pojištění, a pokud azylant nedoloží, že je pojištěn tam, zavést povinnost pojištění taxativně v České republice, pokud jde o jednoznačnou finanční statistiku, kterou je možno využít jako výchozí pro jednání se zastupitelskými sbory jiných států.

K páté oblasti. Ve věci nezletilého cizince je návrh, aby v případě nepřítomnosti rodičů nebo jejich neznámého pobytu, určila opatrovníka policie. Není však známo jaká. Snad městská? To jen pro odlehčení. Zde by měl jednoznačně rozhodnout orgán péče o dítě za poskytnutí informací od Policie České republiky.

Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že nový zákon je předčasný. Chybí mu určitá jasná pozice ve vztahu k evropskému právu jako celku. Vím, že je potřeba, ale hlavně si musíme říci, jak jeho zajišťování budeme realizovat doma, tudíž prioritně dlouhodobě vizí vymezit postavení jednotlivých orgánů státní správy.

Navrhuji proto lhůtu pro projednání zákona ve výboru prodloužit o 20 dnů a zákon přikázat výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maršíčkovi. Kdo dále se hlásí do rozpravy? Pokud nikdo, tak rozpravu končím. Táži se, zdali chce někdo vystoupit na závěr. (Nikdo.)

Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Má někdo nějaký jiný návrh?

 

Pokud ne, rozhodneme v hlasování, které má pořadové číslo 27. Táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Hlasovalo 90 poslanců, 69 bylo pro, jediný proti. Tento návrh byl přijat.

 

Mohu ukončit první čtení této vládní předlohy. Poděkuji panu ministru Jaroslavu Palasovi za obětavost a panu poslanci Kladívkovi.

 

Pan poslanec Maršíček dal návrh na prodloužení lhůty, takže o tom rozhodneme. Lhůta byla o 20 dnů. O tom můžeme rozhodnout bezprostředně.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 28. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování skončilo. Hlasovalo 93 poslanců, 40 bylo pro, 15 proti. Tento návrh nebyl přijat.

 

Až nyní jsme se vyrovnali se všemi povinnostmi, které přísluší pro první čtení vládní předlohy.

 

Budeme se věnovat bodu

 

14.
Vládní návrh zákona o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování)
/sněmovní tisk 876/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr vnitra František Bublan. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Děkuji. Pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření vlády vám předkládám k projednání vládní návrh zákona o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů.

Návrh zákona o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu byl vypracován na základě potřeby reagovat na provedené změny v rámci reformy územní veřejné správy. Mezi nejzávažnější problémy při jeho uplatňování v praxi patří problematika pověřování obecních úřadů výkonem této působnosti.

Zákon č. 41/1993 Sb. umožňuje, aby působnost na tomto úseku státní správy byla obecním úřadům svěřována pověřením ze strany obecního úřadu obce s rozšířenou působností, což není plně v souladu s článkem 105 Ústavy České republiky, podle kterého lze svěřit výkon přenesené působnosti orgánům územních samosprávných celků jen tehdy, stanoví-li tak zákon. Tedy působnost obecních úřadů a samozřejmě i krajských úřadů na tomto úseku by měla být stanovena zákonem nebo právním předpisem vydaným na základě zákona a v jeho mezích. Pověřování dalších úřadů výkonem této působnosti je o to spornější, že podmínky, za kterých lze obecní úřad k provádění vidimace a legalizace pověřit, jsou stanoveny pouze vyhláškou Ministerstva vnitra.

Vidimaci a legalizaci dnes provádí 1 200 matričních úřadů a dalších 2 150 obecních úřadů, které byly touto agendou v minulosti pověřeny, nebo magistráty měst Brna, Ostravy, Plzně a hlavního města Prahy. Záměrem není tento počet snižovat, ale zachovat stávající stav. Toto se odráží v návrhu vyhlášky Ministerstva vnitra, která v příloze č. 1 stanoví taxativním výčtem obecní úřady, úřady městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst a magistráty statutárních měst, které budou vidimaci a legalizaci provádět.

Vládní návrh zákona odstraňuje nedostatky stávající právní úpravy a vytváří předpoklady pro kvalitní výkon působnosti stanovené orgánům obcí a krajů v oblasti vidimace a legalizace. Proto si vám dovoluji doporučit, aby návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení a projednán v příslušném výboru Sněmovny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Tomáš Hasil.

 

Poslanec Tomáš Hasil: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, k projednávanému zákonu o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů, tedy krátce zákonu o ověřování, který vám předkládá vláda, musím jako zpravodaj sněmovního tisku 876 sdělit, že se jedná o technický zákon. Důvod předložení tohoto zákona dostatečně představil jeho předkladatel v důvodové zprávě.

Za sebe mohu říci, že souhlasím s tím, aby tento zákon prošel do druhého čtení, ale zároveň aby byla stanovena dostatečná doba k vyprecizování některých nepříliš zdařilých ustanovení. Toto si myslím lze velmi dobře uskutečnit ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, kam by bylo vhodné jej přikázat, s tím, že zároveň navrhuji prodloužení projednávání v tomto výboru o 30 dní.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tomáši Hasilovi. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se pan poslanec Tomáš Kvapil.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, jen několik vět k tomuto návrhu zákona. Chtěl bych říci, že s ním nemám problém, podporuji ho. Nicméně v rámci projednávání ve výboru a ve druhém čtení myslím, že bude potřeba některé věci si ozřejmit a případně přijmout nějaké pozměňovací návrhy.

Podle tohoto vládního návrhu totiž může ověřovat nebo provádět tzv. vidimaci a legalizaci také starosta příslušné obce, ale na něho se nebudou vztahovat povinnosti vzdělání nebo prokázání odborné způsobilosti k těmto úkonům, které se vztahují na úředníky příslušného obecního úřadu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP