(9.30 hodin)
(pokračuje Petr)

Mně se to zdá naprosto nepřijatelné a jedná se o záležitost, která by řadu těžebních organizací mohla přivést ke krachu. Zdůvodnění Ministerstva životního prostředí, že se jedná o řešení toho, abychom donutili těžaře snížit rozlohu dobývacích prostorů, je naprosto absurdní. Musíme si uvědomit situaci, že těžař ve svém podnikatelském záměru vychází z toho, že má dobývací prostor, že jsou tam zásoby, a podle toho se chová. Snížení rozlohy dobývacího prostoru by na ně zapůsobilo naprosto negativně.

Je málo právnických osob, které kromě daní musejí odvádět ještě celou řadu dalších poplatků. Pro ilustraci, těžař odvádí municipalitě poplatek za dobývací prostor, odvádí municipalitě a státu urbu, tj. nějaký podíl na těžbě užitkového nerostu. Musí řešit důlní škody, které vzniknou právnickým a fyzickým osobám. A zde se ztotožňuji s kolegou Gongolem, že tato záležitost mnohdy vyvolává celou řadu sporů a v poslední řadě těžař vytváří fond škod a náhrad na zahlazování důsledků důlní činnosti po jejím ukončení.

Návrh na úhradu z dobývacích prostorů má několik absurdit. Za prvé si myslím, že všem by mělo být měřeno stejným metrem. Máme vedle sebe při těžbě nerostů nevyhrazených, to jsou štěrkopísky a kamenivo, dvě organizace, z nichž jedna bude platit z dobývacích prostorů, to je ta, která začala svoji těžbu před rokem 1991, druhá, která ji začala po roce 1991, kdy pro nevyhrazené nerosty se už neurčoval dobývací prostor, platit nebude. Domnívám se, že jsou-li dvě těžiště písku nebo štěrkopísku vedle sebe, měli by platit oba, protože oba se podílejí na škodách na životním prostředí.

Rozhodujícím kritériem pro výši poplatků je, zda dobývací prostor je v chráněném krajinném území, nebo ne. Pánové a dámy, tady nastává další problém. Mnohé dobývací prostory byly stanoveny za Rakousko-Uherska a dodnes platí. My jsme posléze přišli a určili jsme, že tam bude chráněná krajinná oblast, a v poslední době, že tam bude Natura. Mnohá stanoviště Natury naprosto kopírují dobývací prostory. Nechci nic předjímat, ale mám dojem, zda tam nebyl nějaký jiný zájem, který vycházel z toho, že když tam bude chráněná krajinná oblast, budou poplatky neúměrně vysoké. Nedomnívám se, že asanovaná rekultivovaná území, která byla předána obcím, by měla být zatížena ještě dalšími poplatky. Asanace a rekultivace představují částky v řádu desíti milionů korun, a pokud těžař takto zrekultivuje krajinu a předá ji municipalitě, pokládám za naprosto absurdní, aby z této plochy platil jako z dobývacího prostoru. Za největší paradox však považuji situaci, aby municipalitám byl odváděn poplatek z dobývacího prostoru i za předpokladu, že obec těžbu nepovolí, a ten poplatek by měl být odváděn v takové výši, jako by tam byla prováděna těžba. To je příklad Frenštátu. Tento návrh nelze nazvat jinak, než že představuje něco jako absurdní divadlo.

Novela zákona v této verzi má řešit otázku dobývacích prostorů. Abychom byli schopni přijmout stanovisko k tomuto návrhu, protože to původní, které je s nikým nekonzultováno, je nepřijatelné, domnívám se a navrhuji, aby to nebylo řešeno jako nařízení vlády, ale jako vyhláška k hornímu zákonu, takže bychom se mohli k tomuto materiálu vyjádřit i na půdě Poslanecké sněmovny.

Pokud se týká zákona, doporučuji jeho přijetí. Pokud se týká normy, která bude řešit odvádění poplatků z dobývacích prostorů, soudím, že by tato záležitost měla být řešena vyhláškou k zákonu 44/1988 Sb.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petrovi. Hovořit bude pan poslanec Hovorka, připraví se pan poslanec Nečas.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené dámy a pánové, já se chci krátce zastavit u otázky úhrady z dobývacích prostorů, ale chci se na to podívat z pohledu, jak jsem pracoval jako starosta obce.

Většinou při privatizacích, kdy těžební společnosti byly privatizovány z bývalých státních podniků, obce nedostávaly žádné podíly nebo velmi malé podíly v privatizačních projektech a vlastně celou dobu nesly dopady těžby, ať už to byly např. poklesy hladiny spodních vod apod. Chci si právě položit otázku, jestli úhrada, která je dnes stanovena ve výši 100 až 1000 Kč za hektar a příslušná obec potom může od báňského úřadu z toho dostat 75 %, jestli je tedy stanovena správně a úměrně k tomu, co obce musejí na svém katastru strpět, a že je část jejich katastru vytěžována a odvážena pryč nejen do republiky, ale někdy i přes hranice. Domnívám se, že by mělo být přihlédnuto i k tomu, jaké je množství suroviny, která se vytěží, a i když ten poplatek, jak jsem si přečetl, je ohraničen maximální hranicí 10 % z ceny vytěženého nerostu, tak se domnívám, že strop 10 % pravděpodobně nikdy nedosáhne. Nárůst, který tady byl zmíněn, zhruba pětinásobný, nepovažuji za nic dramatického. Spíše se domnívám, že k návrhu zákona, jak jsem si přečetl, že byli přizváni zástupci profesních a nevládních organizací, měli být přizváni zástupci obcí, kteří se měli vyjádřit, jestli ten poplatek je konečně rozumně stanoven, anebo jestli je kompenzace ještě nedostatečná.

Z tohoto pohledu prosím, abychom této normě věnovali pozornost a případně se pokusili ve druhém čtení nebo ve výborech napravit tento nedostatek, který jsem zde uvedl. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hovorkovi a nyní je na řadě vystoupení pana poslance Petra Nečase.

 

Poslanec Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, chtěl bych v souvislosti s projednáváním tohoto tisku upozornit na dva faktory.

Faktor první. Kolegyně a kolegové si určitě vzpomenou na to, že jsme teprve před několika měsíci projednávali poslední novelu horního zákona, kterou pracovně můžeme nazvat podzimní novelou. Teď projednáváme další dílčí novelu horního zákona, nazvěme ji pracovně zimní novelou. Můžeme se pouze tázat vlády, zda v průběhu jara, léta, podzimu či zimy letošního roku nám předloží další dílčí novely, které budou řešit pouze parciální záležitosti v horním zákoně. Myslím, že toto je důkaz, jak pracuje vláda v některých oblastech, a tyto dílčí novely potom samozřejmě neřeší skutečný problém, ale vždy pouze malé vytržené části. Doufám, že pokud vláda přijde příště s tímto návrhem, bude to již komplexnější novela.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP