(9.20 hodin)
(pokračuje Gongol)

Tento zákon musí postihovat současné vlastnické vztahy, platné zákony odrážející podnikatelské prostředí v České republice, jako je obchodní zákon, živnostenský zákon apod. Musí také respektovat občanská práva a povinnosti vyplývající z ústavy, z Listiny základních práv a svobod a platného občanského zákoníku. Toto všechno je nutno do nového horního zákona zapracovat.

Uvědomuji si, že je to práce velmi náročná, ale na to bylo přece dost času. Dokonce jsem měl možnost již některé práce na této novele vidět, ale to, co je nám předkládáno, je podle mého názoru zcela nepřijatelné. Dokonce se domnívám, že předkladatel si s tím evidentně nevěděl rady, a tak zvolil cestu nejmenšího odporu a předložil něco takříkajíc pro čárku, pro případné zpětné hodnocení úkolů uložených vládou, v tomto případě usnesením číslo 1311/1999, kterým je uloženo analyzovat horní zákon, horní právo, do 31. 12. 2003.

Nejsem příznivcem různých pronášených metafor, ale v tomto případě musím opravdu konstatovat, že hora porodila myš. Ve své podstatě jde jen o kosmetickou úpravu kompetencí dvou ministerstev a změnu názvu původního Ministerstva hospodářství na Ministerstvo průmyslu a obchodu, a ještě více nepodstatnou změnu náhrad za dobývací prostor, kde jde o změnu ukazatele kilometrů čtverečních na hektary. Někomu zřejmě dělá problém tyto plošné míry přepočítat.

Tento návrh neřeší kompetenční propletence v otázkách majetkových sporů týkajících se ochrany soukromých vlastníků, vlastníků povrchových objektů, vede k únikům z řešení, přehrávání sporů na druhý kompetenční orgán, nebo alespoň prodlužování lhůt a oddalování řešení. Zejména u hlubinného dobývání jde o daleko složitější vztahy, neboť důsledky dobývání se projevují po řadu let, a nejsou-li dořešeny újmy na majetku ještě před zahájením dobývání, může po několika letech dojít ke zcela neřešitelným důsledkům. Dokonce to může dojít tak daleko, že pak dojde k zániku těžební organizace, vyhlášení konkursu a podobně. Těžební organizace je sice povinna tvořit fond na zahlazení následků hornické činnosti, ale ten je tvořen, jak jsem se dozvěděl - a to si uvědomte - majetkem těžební organizace, a nikoliv hotovými penězi. Prosím vás, majetek firmy, která bude v konkursu, bude mít nulovou hodnotu. Asi uznáte, že majetek bude pak zbytečný pro řešení zahlazování činnosti na povrchu.

Kdo z vás ví, do jakého vazalského postavení se dostali majitelé domků postavených v dobývacích prostorech, kteří si nemohou provést modernizaci svých obydlí, a dokonce ani přistavět garáž či jen nějakou kůlnu bez souhlasu dnes již soukromého vlastníka, těžební organizace? Do tohoto postavení je dostala předchozí vláda, kdy při privatizaci jim prodali i dobývací prostory a nikdo nepomyslel na to, jak bude ochráněn domkář, který si pracně postavil svůj domeček. Za toto nerovné postavení nedostane ani korunu, platí daně a třese se, že další důlní činností dojde k poškození jeho domku, ale na demolici to ještě nebude. A když dojde k demolici, tak dostane - to si prosím uvědomte - 62 % z odhadní ceny. Není to ale vyvlastnění ve prospěch majitele těžební organizace? Za 62 % mu tento zdemolovaný domek vykoupí.

To vše by měl řešit nový horní zákon. Možná, že by se pak předešlo i tomu, co se dnes odehrává na Frenštátsku, kde je vyhlášen dobývací prostor, zákon ukládá, že se musí platit poplatky, ale obce nechtějí povolit ani průzkumné práce, které v žádném případě neohrozí povrchové objekty ani krajinu. Vím, o čem hovořím. Navíc průzkum energetických zásob jsme povinni dělat dle nařízení Evropské unie. Dle mého názoru by pak největším přínosem takového průzkumu bylo, že se alespoň částečně využijí již vynaložené investiční prostředky a že se zjistí, že za současného stavu vědy a techniky je toto ložisko nevyužitelné, a to i proto, že se konečně zjistí, že celková investice do tohoto frenštátského důlního pole by stála více než 40 miliard korun, a to je skutečně střízlivý odhad, a první peníze by se začaly podle mého opět střízlivého odhadu vracet až za deset let. Řekněte mi, kdo z investorů do takovéto nejasné investice bude tak dlouhodobě investovat tak obrovské částky? To by si mohl dovolit jen stát. I toto by měl řešit nový horní zákon, a protože to neřeší, tak vznikají různá občanská sdružení, která se navzájem osočují a do zcela odborných problémů zatahují i školní děti.

Předkladatel si s těmito problémy zcela zřetelně nevěděl rady, a tak nám předložil nic neřešící a v podstatě bezproblémovou novelu. Zákony se však nepřijímají pro čárku při kontrole legislativního programu, ale občané od nás očekávají takové zákony, které jim pomohou řešit jejich problémy.

Proto dávám návrh na zamítnutí v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gongolovi. Jako druhý vystoupí pan poslanec Břetislav Petr. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vystupuji jako druhý po vystoupení kolegy Gongola a s jeho vystoupením v jistých částech naprosto nemohu souhlasit. Novela, která tady byla podána, nemá řešit horní zákon jako celek, i když v této záležitosti má jistě kolega Gongol pravdu, že od doby vydání horního zákona se výrazně změnily vlastnické vztahy a tento stav je nezbytné řešit. Ovšem vyjadřujme se k tomu, co nám bylo předloženo.

Já se domnívám, že vyřešení kompetenčních nedostatků nebo sporů, které vznikly v tom, že od roku 1994 nemáme Ministerstvo hospodářství, posunulo záležitosti dopředu, a zaplaťpánbůh, že se dvě ministerstva domluvila na rozsahu kompetencí, které jim přísluší, takže ti, kteří budou chtít v budoucnosti podnikat, budou mít o to zjednodušenou situaci.

Chtěl bych se vyjádřit k části, která byla přiložena k návrhu zákona a která je charakterizována jako návrh systému úhrad z dobývacích prostorů. Dámy a pánové, tam nejde o záležitost přepočtu hektarů na kilometry čtvereční, tam jde o úplně něco jiného. Je naprosto zřejmé, že tento návrh vyšel z dílny Ministerstva životního prostředí, a jak jsem to konzultoval jak se zástupci Českého báňského úřadu, tak se zástupci zaměstnavatelských svazů, tak tento návrh s nimi nebyl konzultován a diskutován.

Není přece možné ze dne na den z dobývacích prostorů, kde souhrnná suma odvodu činí dnes 25 milionů korun ročně, zvýšit tyto odvody na 125 milionů korun!

***




Přihlásit/registrovat se do ISP