(18.20 hodin)
(pokračuje Kasal)

K předložení tohoto návrhu nás také vedlo jasné přesvědčení o tom, že je nezbytně nutné tuto problematiku upravit prostřednictvím nových právních norem. Ty současné totiž nemohou zastavit rozšíření tohoto negativního fenoménu, protože jsou nedostačující. V žádném případě se tak nejedná o situaci, kdy chceme jeden ze společenských problémů řešit další nadbytečnou zákonnou úpravou jenom proto, abychom utišili tlak veřejnosti. Vznik tohoto zákona je vyvolán jeho výraznou dlouhodobou potřebou.

Jako inspirace pro tento návrh byl využit rakouský zákon na ochranu před domácím násilím, který již téměř deset let je v Rakousku aplikován a který je také doporučován Radou Evropy jako nejlepší praxe při řešení domácího násilí. Přestože jsme i v této Sněmovně slyšeli, že ne všechna řešení uplatňovaná v zahraničí musí být nejvhodnější pro naši republiku, považujeme tuto variantu za nejvíce vyhovující a především nejvíce účinnou.

Protože domácí násilí je problémem komplexním, musí také jeho řešení být komplexní. Prioritou, a to bych rád podtrhl, není potrestání pachatele. Hlavním cílem je zamezit násilnému chování, minimalizovat následky probíhajícího násilí a pomoci tak oběti, ale i pachateli změnit svou situaci. K tomu je třeba nového nástroje, a je tedy žádoucí, aby tento nový právní rámec byl v praxi doplněn i účinnou pomocí neziskových organizací, zájmem veřejnosti, sdělovacích prostředků a především kvalitní a trvalou prací policie.

Zkušenosti z praxe ukazují, že když již násilí probíhá delší dobu, neustále se stupňuje a ani oběť, ani samotný pachatel nemají sílu je zastavit. Oběť v současné době hledá pomoc až v okamžiku, kdy je vážně ohrožen její život či zdraví či život a zdraví jejích dětí. Zajistit právo na zdraví, život a lidskou důstojnost konkrétní osoby by mělo být úkolem exekutivy a tato odpovědnost by neměla být ponechána na týrané osobě, která je přitom ještě oslabena, a to z různých hledisek.

Možnosti, které má oběť domácího násilí podle platných právních norem, jsou podrobně popsány v důvodové zprávě. I z jejich rozboru vyplývá, že je nutné přijít s novými řešeními. Argumenty, že domácímu násilí se dá zamezit pomocí současných legislativních možností, neobstojí. Když se v médiích objevily informace o možnosti zavedení takzvaného institutu vykázání, zaznamenal jsem, a určitě nejen já, názory, že je takový návrh výrazně namířen proti mužům a ženám přináší velké možnosti, jak se zbavit nepohodlných mužů. Chci zde jasně zdůraznit, že tento zákon neznamená boj pohlaví. Chce podpořit ty, kterým je ubližováno, bez ohledu na jejich pohlaví, věk či zdravotní stav.

Dámy a pánové, mohl bych o této problematice hovořit delší dobu. Jsem na to řádným způsobem připraven a doufám, že budu moci vaše případné námitky, otázky, podněty spolu s dalšími odborníky zodpovědět především při projednávání v jednotlivých výborech.

Chci říci, že ten návrh je inspirován také několika kulatými stoly, které pořádalo Ministerstvo vnitra v uplynulých zhruba dvou letech za účasti všech, jichž se tato předloha týká, tedy i Policie České republiky, na niž tento zákon klade velké nároky, a chci podtrhnout, že přístup policie k aplikaci tohoto zákona považuji za klíčový.

Rád bych také již v tom svém úvodním slově sdělil, že si myslím, že by bylo dobře, kdyby kromě navrhovaného ústavněprávního výboru v případě vaší laskavé shovívavosti a propuštění této předlohy do druhého čtení se tomuto zákonu věnovaly i další výbory. Pokud to tak budete cítit, také očekávám vaše návrhy. Myslím si, že výbor pro obranu a bezpečnost, výbor petiční, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví by přicházely zcela nepochybně v úvahu. Stejně tak chci říci, že pro ty, kteří se chtějí studiu tohoto materiálu věnovat podrobněji, je připravena grafická příloha, kterou vám dám k dispozici, když propustíte tento zákon do druhého čtení, která vás provede určitými spletitostmi, které novela osmi zákonů sama o sobě samozřejmě přináší.

Stejně tak mám v úmyslu požádat vás, abyste umožnili prodloužení lhůty pro projednání tohoto návrhu o 20 dní, abychom využili všech možností, které nabízí odborná veřejnost při účasti na projednávání v jednotlivých výborech.

Dámy a pánové, já vám pro tuto chvíli děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedou. Já poprosím, aby se slova nyní ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Vlasta Parkanová.

 

Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, tento návrh zákona je souborem novel zákonů v oblasti ochrany před domácím násilím. Jedná se především o novelu zákona o Policii České republiky, jíž se navrhuje dát policii pravomoc k vykázání ze společného obydlí a k zákazu vstupu do něj. O tomto vykázání má dále rozhodnout soud, a to v občanskoprávním řízení, tedy podle občanského soudního řádu, jehož úpravu předkladatelé navrhují. Jedná se o doplnění institutu předběžného opatření a výkonu rozhodnutí.

Při zrušení podílového spoluvlastnictví zase navrhovaná změna občanského zákoníku ukládá soudu přihlédnout při přikázání věci za náhradu jednomu ze spoluvlastníků nebo prodeji věci a rozdělení následného výtěžku k faktu, že se jeden ze spoluvlastníků dopouštěl domácího násilí. Obdobně je soudu uloženo postupovat i v případech rušení práva společného nájmu bytu, a to i bez bytové náhrady. Daná úprava je tedy, jak sami předkladatelé uvádějí, hmotněprávním projevem přijetí odpovědnosti násilné osoby za její negativní chování.

Součástí předkládaného návrhu zákona je též drobná úprava trestního zákona, která reaguje na eventuální možnost neplnění povinností uložených policií nebo soudem při vykázání násilné osoby. V závažných případech by mělo mít za následek naplnění znaků skutkové podstaty maření výkonu úředního rozhodnutí a zahájení trestního stíhání pro tento trestný čin.

V navrhované změně trestního řádu dochází k vyjmutí některých úmyslných násilných trestných činů typických pro domácí násilí z ustanovení § 163 odst. 1, podle kterého lze zahájit trestní stíhání pouze se souhlasem poškozeného.

Smyslem předkládané novely zákona o sociálním zabezpečení a novely zákona o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení je pomoci osobám ohroženým domácím násilím prostřednictvím nově zřizovaných intervenčních center.

Tolik, kolegyně a kolegové, moje zpravodajská zpráva. Osobní stanovisko vám sdělím v obecné rozpravě, do které se tímto hlásím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní dvě písemné přihlášky, s vaší jsou tedy již tři. Jako první bude hovořit paní místopředsedkyně Jitka Kupčová, poté vy jako zpravodajka, poté pan poslanec Václav Frank.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se i já v obecné rozpravě vyjádřila k navrhovanému zákonu, k zákonu, pod který jsem připojila - ráda, podotýkám - svůj podpis.

Domácí násilí je fenomén, o kterém se v západním světě začíná hovořit v několika posledních dekádách.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte mi, paní místopředsedkyně. Já se dnes ještě jednou pokusím zjednat klid. Je půl hodiny do konce dnešního jednání, máme docela šanci, že bychom tento bod mohli ještě projednat, tak prosím všechny, abychom se mu věnovali.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP