(17.00 hodin)
(pokračuje Němcová)
Tímto dalším bodem je bod
45.
Návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 812/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 812/1. Poprosím tedy nyní pana náměstka, aby tento návrh uvedl.
Náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jak již bylo řečeno, překládám z pověření zastupitelstva hlavního města Prahy návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů. Tento návrh předkládám za hlavní město Praha proto, aby obce mohly dle místních podmínek reagovat na místy hojně rozšířenou pouliční reklamu, zejména pochůzkovou, a její různé formy. Smyslem návrhu není reklamu prováděnou mimo provozovny a mimo zákonem upravené billboardy zcela zakázat, ale pouze omezit její rozsah a některé její formy dle podmínek v jednotlivých obcích.
Hlavní město Praha dříve tuto úpravu, stejně jako další obce, provedlo formou tržního řádu, který pochůzkovou pouliční reklamu jako formu nabízení zboží a služeb upravil. V dubnu loňského roku došlo ke zrušení části tržního řádu na základě upozornění ombudsmana na nezákonnost takového ustavení z důvodu úpravy reklamy speciálním předpisem. Přes výrazný přínos úpravy a některé výhrady byl tento názor respektován a s účinností od poloviny dubna loňského roku byla problematika pochůzkové pouliční reklamy z příslušného nařízení vypuštěna. Prakticky okamžitě se to projevilo na situaci v pražských ulicích, kde tzv. rozdavači letáků a podobně opět nabízejí služby provozoven, zvou na kulturní představení či na prohlídky Prahy.
Příslušné orgány města s podporou městských částí považovaly za nutné co nejdříve se s touto pro město nepříznivou změnou vyrovnat. Vzhledem k nutnosti uvedenou problematiku řešit, a protože byl v prvním pololetí loňského roku projednáván Sněmovnou vládní návrh o některých službách informační společnosti, který počítal i s novelou zákona o reklamě, byla cestou poslaneckého návrhu uplatněna novela tohoto zákona, která by obsahovala zmocnění pro obce k regulaci pouliční reklamy. Tento návrh však nakonec nebyl vzhledem k úžeji chápané vazbě na zákon o službách informační společnosti, když bylo v rozpravě k němu konstatováno, že nesouvisí s problematikou rozvoje a regulace informační společnosti, Sněmovnou schválen.
Proto dnes předkládáme v rámci zákonné iniciativy vlastní návrh novely zákona o regulaci reklamy. K této snaze vede hlavní město Prahu zejména zájem na tom, aby se reklama především v centru Prahy a dalších měst nešířila mnohdy živelným způsobem, obtěžujícím okolí, nezpůsobovala znečišťování okolí následným odhazováním letáků a nabídek a nehyzdila památkově chráněné objekty. Jde i o možnost tímto způsobem omezit rozdávání letáků propagujících služby, které mohou obsahovat prvky mnohými považované za pornografické či za potenciálně ohrožující mravnost.
Přestože již stávající úprava nabízí v této oblasti jistá, byť s ohledem na zákonem volenou formulaci omezená řešení, postih takového jednání je značně obtížný pro nejednotnost výkladu obsahu, a tak mnohdy je diskutabilní, zatímco navrhovaná úprava spíše postihuje rozsah komunikačních médií, kterými má, či přesněji nemá a neměla by být reklama šířena. Protože k vydání takového nařízení by přistoupily zřejmě pouze obce, které mohou mít s reklamou jako obtěžující činností, která do značné míry může poškozovat v naznačených podobách životní prostředí, památky a podobně, své zkušenosti, neměla by jim následně kontrolní činnost vedoucí k zabránění těchto aktivit a následný postih za porušování takového nařízení činit větší problémy. Z těchto důvodů se nepředpokládá dopad na veřejné finance.
Návrh účinnosti zákona pochopitelně by musel v případě schválení být posunut na 1. červenec letošního roku, neboť námi původně navrhovaná účinnost k 1. dubnu není dnes již logicky reálná.
Žádná mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, danou oblast neupravuje a navrhované opatření není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky.
Dámy a pánové, věřím, že nás opět podpoříte a umožníte tak ve druhém čtení tento problém řešit, neboť to není jenom problém hlavního města Prahy. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane náměstku. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Bratský.
Poslanec Petr Bratský: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, jedná se o naprosto apolitickou, právně nenáročnou úpravu zákona. Dalo by se skoro říci prosbu města, které se každý den potýká s negativními dopady bezbřehosti pochůzkové reklamy, a nevidím důvod, proč bychom měli tuto předlohu zamítnout. Důvody uváděné v zamítavém stanovisku vlády budí spíše neseriózní dojem.
K první námitce vlády. Závažnost tohoto problému snad lépe posoudí samosprávné orgány měst a obcí, ať již z levé, pravé nebo směsné strany politického spektra, tak jak si je občané zvolili, protože to průběžně řeší přímo na ulicích svých územněsprávních celků, než ministerský úředník ze své židle obvykle v centru republiky v Praze.
Ke druhé odrážce. Obava, že by mezi veřejné prostranství mohly být zahrnuty také sály, kina, divadla a výstavy, je bezpředmětná, protože do těchto prostor lze vstoupit pouze s platným dokladem, lístkem, pozvánkou a podobně. V opačném případě by za veřejné prostranství bylo možné považovat také Poslaneckou sněmovnu, kam má s příslušným dokladem také přístup každý občan. V případě námitky, že vstupenku si může koupit každý občan, co když je třeba vyprodáno, že.
Ke třetí námitce. Odpověď je dostatečně zdůvodněna předkladatelem. Navíc si myslím, že není nijak dominantní, jestli se jedná o přenesenou, nebo samostatnou působnost.
K odrážce čtvrté. Námitka je natolik nekonkrétní, že se prostě na ni vůbec nedá logicky odpovědět.
V souhrnu tedy mohu konstatovat, že námitky vlády jsou naprosto bezdůvodné, a proto bych kolegům i kolegyním doporučoval a považoval za správné dát prostor určité regulaci pochůzkové reklamy všem městům a obcím, tak jak je v tomto návrhu. Doporučuji ho postoupit do dalšího čtení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní jednu písemnou přihlášku, a to od paní poslankyně Zuzky Rujbrové. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Kolegyně a kolegové, dovolte, aby využila této příležitosti a seznámila vás podrobněji s peticí, kterou obdržela Poslanecká sněmovna již v polovině roku 2004, která je nazvána "Petice pro regulaci prostituce na Václavském náměstí". Obsahuje 958 podpisů. Petenti, se kterými petiční výbor jednal opakovaně, nás koncem roku informovali, že problém, na který poukazovali, tedy způsob agresivní reklamy v oblasti poskytování sexuálních služeb v centru Prahy, i nadále přetrvává.
Dovolte, abych ocitovala z jejich podání: "Věříme, že je možné se shodnout na skutečnosti, že většina občanů, zvolených představitelů státu a měst a zaměstnanců státní správy jistě nechce, aby se centrum hlavního města proměnilo v jeden velký veřejný dům. Není to dobrý konec oblasti, která znamenala pro občany centrum politického a kulturního dění a pro cizince historický střed města, jejichž návštěva nesmí být vynechána. Chápeme, že současná právní úprava prostituci nezná, a proto apelujeme na všechny adresáty, aby společně a v rámci svých kompetencí a meziresortní spolupráce zajistili návrat nového města občanům a turistům a vymýcení vzrůstajícího množství těchto podniků a na ně napojenou kriminalitu." Petenti v této souvislosti navrhují celý komplex opatření v oblasti legislativy, kde mimo jiné má jít právě o úpravu zákona o regulaci reklamy.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Nemám žádnou jinou písemnou přihlášku, ale z místa se hlásí pan poslanec Býček.
Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, zpravodaj sice v úvodu prohlásil, že jde o nepolitické řešení, ale život ukazuje, že může být toto řešení zneužito při různých politických akcích.
***