(12.40 hodin)
(pokračuje Býček)
To si vážně myslí vláda, že když na tržnicích při těchto hranicích se v noci nebo o státních svátcích nebude prodávat, tyto oblasti zbrankrotují? To si vláda myslí, že takovýto prodej o státních svátcích tyto oblasti zachrání? Pokud ano, tak zpracovatel tohoto stanoviska je mimo realitu. Řekl bych spíše, že zpracovatel měl na mysli, aby nedej bůh, když by si občan z druhé strany hranice vzpomněl, že nemá například sůl do polévky a u nich je v tuto dobu zavřeno - viz důvodová zpráva - a on vyrazil k nám a my měli zavřeno, že by z toho mohla být diplomatická válka. Jak to, že když oni neprodávají, když my máme zavřeno? Zopakuji, v důvodové zprávě je uvedeno Německo - prodejní doba od 6.00 do 22.00, pekařství už od 5.30, v sobotu jen do 16.00 hodin, v neděli a ve svátek, až na výjimky, zavřeno, s možností zemské úpravy. A Rakousko? Prodejní doba je od 6.30 do 19.30, v sobotu jen do 17.00 hodin, za týden však nesmí být otevřeno více než 60 až 66 hodin v obchodech s potravinami. V neděli a ve svátcích je zavřeno, s výjimkou turistické oblasti.
Závěrem bych chtěl ke stanovisku vlády uvést: Vláda jako výkonná moc si nechce zadat s hyper- a supermarkety, nechce řešit problémy vyvolané s chováním obchodních řetězců, nechce řešit narušené vztahy dodavatelské. To jsou ty podnákladové, podprahové ceny, neúměrně dlouhé lhůty splatnosti a různé na dodavatelích vynucené poplatky. Nechce řešit problémy zaměstnanců, tak jak na to upozorňují odbory. Nechce vážně řešit ochranu spotřebitele, viz chování řetězců při výprodeji, ani výprodeji vyvolané daňové úniky.
Chtěl bych využít této příležitosti a sdělit vám i určité negativní stanovisko, které jsem obdržel od Svazu obchodu a cestovního ruchu. Tento dopis mi byl adresován jako předsedovi podvýboru pro obchod, ochranu spotřebitele a ochranu trhu: Vážený pane předsedo, s velkým zájmem samozřejmě sledujeme diskusi a stanoviska všech zainteresovaných stran ohledně poslaneckého návrhu zákona o prodejní době v maloobchodě, sněmovní tisk 800, a s uspokojením jsme zaznamenali jeho negativní hodnocení ve většině poslaneckých klubů Parlamentu České republiky. Považujeme to za odpovědný, rozumný a vstřícný postoj vůči podnikatelské a spotřebitelské veřejnosti. Ocenili jsme proto i rozhodnutí vlády České republiky, která návrhu vyslovila nesouhlas. V souvislosti s předběžnou diskusí a jednotlivými prohlášeními jsme rovněž přivítali i nezvyklý, v historii snad poprvé tak výrazný zájem poslanců o možné souvislosti navrhované regulace prodejní doby či obráceně s dopadem na podnikatele v oblasti malého a středního podnikání. Jsme si vědomi, že právě malý a střední stav potřebuje co nejširší podporu. - V závěru dopis uvádí: Abychom však k této problematice přistoupili kreativně, konkrétně a prakticky a současně i využili stávajícího poslaneckého zájmu o problematiku malého a středního podnikání, předložíme prostřednictvím podvýboru pro obchod, ochranu spotřebitele a ochranu trhu stručnou analýzu současných hlavních problémů v obchodě a cestovním ruchu s návrhy na jejich řešení. Je to nutné i proto, aby podpoře malého a středního podnikání byly trvale zajištěny rovné podmínky pro jeho podnikání a konkurenceschopnost.
Přitom, vážení kolegové, chtěl bych uvést, že tento dopis byl napsán a poslán 25. listopadu, a dnes je 16. února a dosud nic takového na podvýbor nepřišlo. Jak tedy asi má na mysli svaz řešení prohlášení i ujištění?
Bylo zde hovořeno o spokojenosti či nespokojenosti spotřebitele. Dovolte mi, abych se vyjádřil k jedné grandiózní události, která charakterizuje chování obchodních řetězců. Mám na mysli události 3. ledna 2005 spojené s tzv. výprodejem století obchodním řetězcem Carrefour, kdy průběh akce, která měla na letáku být od 3. do 16. ledna, začal a skončil pro spotřebitele 3. ledna. Pro kontrolní orgány jako ČOI však trvá dosud. Jaké byly vady na tomto tzv. výprodeji století, byť na letáku bylo alibisticky uvedeno, že zboží v letáku nemusí být na všech prodejnách řetězce, či jen do prodeje zásob? Situace byla velmi tristní, neboť zásoby zboží byly minimální, ve většině obchodních středisek řetězce Carrefour nebyly, což doložila i kontrola, která byla provedena ČOI. Co bylo výsledkem tzv. agresivně vedené až formou klamavé reklamy výprodeje tohoto řetězce? Spousta nespokojených spotřebitelů, byl spáchán - říkám to otevřeně - podvod na zákazníkovi. Šel si koupit něco, co tam nemuselo být, a jak on se měl dozvědět, že v tom supermarketu z toho letáku vlastně nic není. My jsme se několikrát pokoušeli definovat klamavou reklamu, bohužel, nebyla vůle v této Sněmovně to vyřešit. Druhý problém, který s tím vznikl, to byly otázky omezení v dopravě nejen při samotných prodejních střediscích, ale i na dálnici D1 a ve městě Brně. Chtěl bych říci, že ze zprávy, kterou mám z Policejního ředitelství v Brně, vyplynulo, že v této akci muselo být nasazeno 40 policistů České republiky a 20 obecních, lépe řečeno městských strážníků. Jaké byly jejich náklady spojené se zajišťováním této akce, když ten efekt byl jen a jen pro supermarket? Je dobře zde uvést, že situace, která vznikla 3. ledna, nezůstala bez povšimnutí Ministerstva průmyslu a obchodu, které uložilo ČOI provést důslednou kontrolu, v jakém rozsahu a čím byl porušen zákon o ochraně spotřebitele, zákon o reklamě. Věřím, že závěrečná zpráva z tohoto šetření bude mimo jiné projednána i v hospodářském výboru.
Mohl bych zde uvést ještě celou řadu problémů, z nichž vyplývá, že se řetězce nechovají tak, jak by měly. A že bychom měli využít možností tohoto zákona při jeho puštění do druhého čtení, abychom se k některým otázkám vyjádřili. Abychom mohli posoudit, nakolik je vedle úpravy prodejní doby možné nebo potřebné přijmout některá opatření.
Dovolte mi, abych v závěru využil článek z Práva, který vyšel předevčírem s názvem Zákazníci nejsou spokojeni s chováním obchodů o svátcích. Čeští zákazníci jsou hrubě nespokojeni s tím, jak se k nim obchodníci během vánočních svátků chovali. Pokud by spotřebitelé rozdávali obchodníkům školní známky, téměř polovina z nich by dostala nedostatečnou. Vyplývá to z ankety provedené Sdružením na obrany spotřebitele. Počet spokojených byl velmi nepatrný. Výbornou dalo obchodníkům letos 5,94 % kupujících, chvalitebně hodnotilo prodávající 14,85 % spotřebitelů, téměř o 7 % se snížil počet spotřebitelů, kteří by udělili pomyslnou trojku, to znamená 22 %, a 44,55 % účastníků by dalo obchodníkům pětku. Máme nechat tento stav bez povšimnutí? Na to si udělejte, vážení poslanci, kolegyně a kolegové, obrázek a dejte odpověď sami.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. O slovo mě požádal ministr Pavel Němec. Prosím, pane ministře, máte slovo.
***